השמנה בהריון ואסתמת ילדים

(0)
לדרג

סקירה: השמנה קיצונית מעלה הסיכון לאסתמה, מכיוון שהיא קשורה כנראה לדלקת כרונית, המשפיעה על התפתחות הריאות ומערכת החיסון של העובר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

גם בהריון חשוב לשמור על תזונה בריאה. השמנה מוגזמת של האם במהלך ההריון עלולה להעלות את הסיכון להופעת אסתמה או צפצופים בילדות; כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics.

לדברי החוקרים, השמנת יתר אמהית במהלך ההריון נקשרה במחקרים קודמים עם לחץ דם גבוה, סוכרת הריונית, ניתוח קיסרי, סיכון מוגבר ללידה מוקדמת, ועלייה במספר המומים המולדים. נראה כי חשיפה עוברית לחלק מהגורמים הסביבתיים וגורמי אורחות חיים במהלך ההריון עלולה להשפיע על ההתפתחות והנטיה למחלות מסוימות בילדות, ואסתמה איננה יוצאת דופן.

בסקירה הנוכחית בחנו החוקרים 14 מחקרים שפורסמו בין מרץ 1996 ועד אוקטובר 2013, עם סך כולל של כ-108,000 זוגות של אמהות וילדים.

מהתוצאות עולה קשר בין השמנה במהלך ההריון לסיכון מוגבר להתפתחות אסתמה או צפצופים. בדומה, בילדים לאמהות בהן נרשמה עליה במשקל הגוף במהלך ההיריון תועד סיכון מוגבר להתפתחות אסתמה או צפצופים. עם כל עלייה של יחידה אחת במדד מסת הגוף (BMI) של האם, הסיכון לאסתמה בילדות עלה ב-2-3%.

החוקרים מתארים מספר דרכים אפשריות שבהן השמנה של האם יכולה להשפיע על התפתחות אסתמה בצאצאים. ראשית, השמנה קשורה לדלקת כרונית, בדרגה נמוכה, העשויה להשפיע על התפתחות ריאות העובר ומערכת החיסון. שנית, הבדלים בדפוסי התזונה בנשים בעלות משקל גבוה יותר יכולות להשפיע על הסיכון לאסתמה בתינוק.

"עלייה במשקל במהלך ההריון עשויה להביא לעלייה בסיכון לאסתמה או צפצופים בילדות,, סיכמו החוקרים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה בהריון
פורום אסתמה ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום