אלרגיה בעיניים: כשהעיניים מגרדות

(37)
לדרג

אלרגיה בעיניים היא תופעה שכיחה הפוגעת באחד מכל חמישה. מהם הגורמים המרכזיים לה (רמז: איפה החתול? מתי ניקיתם אבק?) - וכיצד ניתן להקל על המצב?

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

אלרגיה בעיניים היא תופעה שכיחה הכוללת שורה של מצבים הנגרמים לאחר חשיפת לחמית העין (האזור הלבן הנראה בקדמת העין) לחומרים שונים הגורמים לאלרגיה.

האלרגיה גורמת לגרד עז, לדמע ולבצקות סביב העיניים. ברוב המקרים, דלקת הלחמית האלרגית לא גורמת לסיבוכים מיוחדים, אך היא מפריעה לאיכות החיים. תגובה אלרגית בעיניים היא בעיה שכיחה התוקפת בין 16% לבין 20% מהאוכלוסייה.

 החומרים הגורמים לאלרגיה בעיניים נישאים בדרך כלל באוויר. צילום: שאטרסטוק החומרים הגורמים לאלרגיה בעיניים נישאים בדרך כלל באוויר. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים המרכזיים לאלרגיה בעיניים?

החומרים הגורמים לאלרגיה בעיניים נישאים בדרך כלל באוויר, מגיעים אל לחמית העין וגורמים שם לשרשרת תגובה אלרגית. האלרגנים הנפוצים הם קרדית אבק הבית, פרוות חיות וכן אבקני פרחים, כדוגמת עצי זית, הנישאים באוויר, בעיקר בעונות המעבר.

כמו כן, ישנם אנשים הרגישים למוצרי איפור וטיפוח שונים, לבשמים, לקרמים ולחומרים אחרים שמורחים על הפנים והגוף, העלולים לגרום לתגובה אלרגית בעיניים. בנוסף, אצל מרכיבי עדשות מגע, תיתכן אלרגיה הנובעת מחלבונים הנקשרים לעדשות.

מה התסמינים הנוספים לאלרגיה בעיניים פרט לדמע, לאדמומיות ולנפיחות?

אלרגיה בעיניים יכולה להתבטא באדמומיות בלחמית העין ובעפעפיים, בנפיחות בעפעפיים, גרד בעיניים, דמעות, תחושת צריבה, רגישות לאור ולעתים אף טשטוש בראייה. אלרגיה זו יכולה להתלוות לסימפטומים אחרים, כמו לנזלת אלרגית, לשיעול אלרגי, לפריחה ולגרד בעור - המהווים עדות של חשיפת האדם לאלרגן הספציפי אליו הוא רגיש.

מי מועד מראש להיות ב"קבוצת סיכון" לאלרגיה בעיניים?

בקבוצת סיכון ללקות באלרגיות בעיניים, נמצאים אנשים הסובלים מאלרגיות בכלל: אלה הסובלים מנזלת אלרגית, מתגובה אלרגית בעור, מאסטמה ומתופעות אלרגיות נוספות.

האם מדובר גם על גנטיקה או רק על סביבה?

רוב האנשים שסובלים מאלרגיה, לרוב סובלים ממנה עקב גורמים סביבתיים, אך במרכיבים מסוימים של קבוצת האלרגיות, יש בהחלט סבירות למרכיב גנטי, כמו בדלקת אלרגית-אטופית.

כיצד ניתן להקל על אלרגיה בעיניים?

העצה הטובה ביותר עבור אדם הסובל מאלרגיה בעיניים היא למצוא מהם הגורמים לתסמינים ולנסות להימנע מהם, עד כמה שניתן. שטיפות העיניים במים ושימוש בטיפות: תחליפי דמעות (ללא חומר משמר) עוזרים לשטוף את האלרגנים מחוץ לעין ולשמור על הלחות בעיניים. השטיפות והטיפות מוהלות את האלרגן ואת התהליך הדלקתי, מקלות על אי הנוחות ומקצרות את משך התהליך האלרגי. הנחת מטלית קרה או קומפרסים קרים על העיניים מקלות על הגרד, הנפיחות ואי הנוחות.

במידה וקרדית אבק הבית מזוהה כגורם האלרגיה, יש להימנע מהצבת שטיחים בבית, יש לנקות את הרצפה עם סמרטוט לח (לא לטאטא, זה יגרום לאבק להתפזר באוויר), ולהקפיד על כביסת מצעים וניקוי הפילטרים של המזגן (המתמלאים באבק ונזרקים לחלל בפתיחתו). כל אלה יפחיתו בצורה ניכרת את האלרגיה. במידה ומדובר על אלרגיה מחיות, יש להפחית את המגע עם חיית המחמד, להימנע מלהכניסה לחדר השינה או למיטה, ולהקפיד לשטוף ידיים ולהחליף בגדים אחרי מגע עמה.

אלרגיה בעיניים גורמת לדמעות לגרד ולתחושת צריבה. צילום: שאטרסטוק אלרגיה בעיניים גורמת לדמעות לגרד ולתחושת צריבה. צילום: שאטרסטוק

מהם הטיפולים הנפוצים לאלרגיה בעיניים?

התגובה האלרגית בעיניים מתפתחת, כאמור, כשהאלרגן בא במגע עם הלחמית: התגובה גורמת לתאי פיטום: cells mast, ששייכים למערכת החיסון של הגוף, לייצר היסטמין ולשחרר תאי דלקת הגורמים לתופעות האלרגיה: אודם, דמעת, גרד וגירוי בעיניים.

כשבוחנים את קבוצת התרופות לאלרגיה בעיניים, אנו מדברים בעיקר על טיפות עיניים מקבוצת האנטי-היסטמינים, הפועלות על ידי עיכוב פעילות ההיסטמין, קבוצת המייצבים של תאי פיטום המונעים מתאי מסט (mast) לשחרר חומרי דלקת, וטיפות בעלי פעילות כפולה: פעילות אנטי-היסטמינית וייצוב תאי פיטום כדוגמת הפטנול Patanol - , המשמשים הן להקלה מידית והן למניעה. אלה נלקחים לתקופה של חודש לפחות.

במקרים עקשניים, או כשהתגובה האלרגית קשה, נשתמש בטיפות סטרואידים. הסטרואידים הם תרופה יעילה ביותר, נוגדי דלקת חזקה, שהביאו למהפך בטיפול בכל המחלות האלרגיות בכלל ובדלקת אלרגית בעיניים בפרט. הם גורמים להקלה כמעט מיידית אצל רוב האנשים, ואולם השימוש בהם לאורך זמן עלול לגרום לסיבוכים, כמו עליית לחץ תוך עיני או התפתחות קטרקט, ולכן מפסיקים את השימוש בהם לאחר שבועיים בלבד. בקבוצת תרופות זו קיימים סוגים רבים של טיפות סטרואידליות, הנעות בין תרופות "קלות" ל"חזקות".

בשנים האחרונות פותחו גם תכשירים אנטי דלקתיים, שלא על בסיס סטרואידלי, כדוגמת הציקלוספורין A שהינו רב עוצמה ואף מדכא את המערכת החיסונית, אך אינו בעל תופעות הלוואי של הסטרואידים.

מה עושים כשהתרופות לא מסייעות?

כשהטיפות הרבות לא מסייעות ואין שיפור, ניתן להשתמש גם בכדורים אנטי אלרגיים כדוגמת ה-Aerius. מניסיוני, כדור ה-Singulair שניתן בעיקר לאסטמה, הינו בעל השפעה טובה גם על האלרגיה בעיניים. בנוסף ניתן לבצע מבחנים לאלרגיה לחיפוש האלרגן, ואף קיימים חיסונים נגד אלרגיה היכולים להיות יעילים. במקרים אלה יש להיוועץ גם עם אלרגולוג.

ד"ר הניה ליכטר היא רופאת עיניים בכירה ומנתחת במרכז הרפואי "עיניים", מכון מור ומכבי

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

מוגש מטעם רשת "עיניים" (תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום