אחרי שבץ: מתי אפשר לנתח?

(0)
לדרג

מסקירה מקיפה עולה כי לא מומלץ לעבור ניתוח עד תשעה חודשים אחרי אירוע מוחי. הכוונה לניתוחים שנקבעו מראש, כולל ניתוחים בסיכון נמוך שלא קשורים ללב וכלי הדם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מהו מרווח הזמן המומלץ לאחר אירוע מוחי להשלמת ניתוח אלקטיבי (לא דחוף)? ממחקר חדש עולה כי יש חשיבות רבה למרווח הזמן המומלץ להתערבויות כירורגית לאחר אירוע מוחי. החוקרים מדווחים כי בחולים עם אירוע מוחי איסכמי בשלושת החודשים שקדמו לניתוח אלקטיבי שאינו קשור ללב תועד סיכון גבוה יחסית למחלות לב וכלי דם ואפילו מוות, אך הסיכון מתייצב לאחר תשעה חודשים.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים ממאגרי נתונים אמריקאיים בנוגע לניתוחים, כולל מועדי אשפוז ושחרור, אבחונים ונתונים סטטיסטיים. המחקר כלל ניתוחים אלקטיביים שלא קשורים ללב שנערכו לחולים בני 20 ומעלה, בין השנים 2005-2011.

המשתתפים סווגו לחמש קבוצות; משתתפים ללא היסטוריה של אירוע מוחי; משתתפים עם אירוע מוחי בתוך שלושה חודשים מהניתוח; אירוע מוחי 3-6 חודשים לפני הניתוח; אירוע מוחי 6-12 חודשים לפני הניתוח וכאלה שעברו אירוע מוחי 12 חודשים ומעלה לפני הניתוח.

הניתוחים סווגו לפי ניתוחים בסיכון נמוך (דוגמת החלפת קרנית), סיכון בינוני (דוגמת כריתת רחם) וסיכון גבוה (דוגמת ניתוח המערב כלי דם גדולים בבטן). החוקרים בדקו את שיעורי תמותה מכל-סיבה ושיעור סיבוכים של מחלות לב וכלי הדם, התקפי לב, אירועים מוחיים, ותמותה על רקע אירועים אלה.

בסך הכל כללה הסקירה יותר מ-480 אלף ניתוחים ונמצא כי שכיחות אירועיים מוחיים איסכמיים לאחר 30 ימים היו גבוהים פי 150 בחולים עם אירוע מוחי במרווח של פחות משלושה חודשים לפני הניתוח, בהשוואה לחולים ללא היסטוריה של אירועים מוחיים ושיעורי התמותה היו גבוהים פי 12.

החוקרים זיהו ירידה הדרגתית בסיכון בעקבות אירוע מוחי קודם ככל שמרווח הזמן בין האירוע המוחי והניתוח היה ארוך יותר. לא זוהה קשר משמעותי בין אירוע מוחי קודם ובין הסיכון להתקף לב.

הסיכון לסיבוכים של הלב וכלי הדם היה דומה או אף גבוה יותר דווקא בניתוחים בסיכון נמוך והחוקרים מדגישים כי חשוב לשקול את ההשלכות של כל ניתוח לאחר אירוע מוחי.

מעניין לציין כי לא תועדה עלייה בשיעור הסיבוכים לאחר-ניתוח בחולים לאחר אירוע מוחי שעברו ניתוחים בסיכון גבוה, בהשוואה לניתוחים בסיכון נמוך יותר, ובחולים עם פרפור פרוזדורים תועד סיכון נמוך יותר לאחר ניתוח בהשוואה לחולים ללא פרפור פרוזדורים.

מתוצאות אלו עולה כי בחולים לאחר אירוע מוחי יש להמתין תשעה חודשים לפני ביצוע ניתוח אלקטיבי. עם זאת, הם מדגישים כי ההחלטות בנוגע למועד הניתוח יתקבלו בשיתוף פעולה עם המטופל והרופא ובאופן פרטני בלבד.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום