הכול כלול: גם העלייה במשקל

(0)
לדרג

יצאתם לחופשה? כדאי לזכור את היום שאחרי. מה לעשות? הקפידו על ירקות ופירות, על ארוחות ביניים ועל שתיית מים. ויש הפתעה: הקפידו גם על ארוחת שחיתות יומית

מאת: מורן קילזי

יצאתם לחופשה במשקל מסוים וחזרתם במשקל אחר גבוה יותר? לא נעים... אבל חשוב לזכור כי חופשה לא תמיד צריכה להסתיים עם קילוגרמים עודפים. על ידי תכנון קטן מראש, אפשר לחזור מרוצים, ובלי תחושה של ייסורי מצפון, על כל ההתפרעויות שהרשינו לעצמנו.

כיצד ניתן להימנע מעלייה במשקל במהלך חופשה?

אנחנו, הישראלים, אוהבים חופשות משפחתיות מפנקות. "הכול כלול": שלא נצטרך לבשל, לקנות מזון או להכין אפילו סנדוויץ'. וכמובן: שנצטרך לזוז כמה שפחות. מעבר לכך שאנו אוהבים להתפנק, מהרגע שהחופשה מתחילה, מתחילה אצלנו תסמונת "העיניים הגדולות". חובה להעמיס כמה שיותר בצלחת ולטעום מהכול, כדי שלא נרגיש חלילה שפספסנו משהו.

למעשה, פה מתחילה הבעיה: אכילה בכמות גדולה מאוד, מעבר לצורך, תותיר עלינו עודפים לא רצויים, אשר יסתפחו אלינו תוך שבעה ימים, ואפילו פחות. כדאי לזכור: להיפטר מעודפי המשקל, ייקח לנו זמן ניכר בהרבה.

השאלה היא אפוא: האם אפשר לצאת לחופשה ולשמור על המשקל ועל תזונה נכונה? תתפלאו לשמוע שזה אפשרי בהחלט.

הנה מספר דרכים לעשות זאת.

הימנעו מ-REFILL: מלאו בצלחת את המאכלים אותם אתם רוצים לאכול והסתפקו בזה. אל תחזרו לבופה למילוי נוסף וכך תחסכו הרבה קלוריות. זכרו שהבופה יהיה גם יום למחרת. ולכן אין צורך לטעום מהכול בכל ארוחה. גם מחר יהיה מבחר גדול, אז נסו לבחור מספר מזונות ולא להעמיס על הצלחת. כך נצמצם את תסמין "העיניים הגדולות". ועל הדרך, פחות אוכל ייזרק לפח - ונמנע בזבוז.

צלחת מנצחת: וודאו שלפחות שליש מהצלחת שלכם מכיל ירקות טריים או מבושלים. בחרו במזונות פחות שמנים ופחות מטוגנים. העדיפו מזונות טריים, מבושלים, אפויים או צלויים.

פינוק יומי לכם ולילדים: כדי לאפשר לעצמכם בכל זאת להתפרע קצת. כדאי שתאכלו ארוחת שחיתות אחת ביום, כזו שתגרום לכם ליהנות מכל ביס מבלי לחשוב על הקלוריות. שאר היום, חשוב שתבחרו יותר בקפידה את המזון. איכלו ארוחות קלות יותר, כמו לחמים עם גבינות עד 5%, ביצים וירקות, שיבולת שועל או קורנפלקס מחיטה מלאה, בתוספת חלב. אפשרות נוספת טעימה ובריאה שגם ילדכם ישמחו לקבל היא הכנת מוזלי בחדר האוכל: יוגורט עם פירות חתוכים וגרנולה.

ארוחות ביניים: בין הארוחות, מומלץ לשלב ארוחות ביניים קטנות. לא, אני לא מתכוונת לארטיק או שייק שמחלקים חופשי, אלא דווקא לפירות, ליוגורטים ולמעדני חלב עבור הילדים. אלה ימנעו מכם להגיע מורעבים לארוחה העיקרית ויביאו לשליטה בבחירה ובכמויות. מידי פעם ניתן לגוון את ארוחת הביניים עבור הילדים בכדור גלידה (חלבית), אשר מעבר להיותו טעים ומקרר, הוא גם מקור לסידן.

אל תשכחו לזוז: נצלו את החופשה לזמן איכות משפחתי ושחקו במשחקי כדור, תחרויות בבריכה, צאו לטיול באזור. בקיצור - תזוזו. פעילות מתונה תעזור לכם לשרוף קצת קלוריות, להרגיש קלילים יותר אחרי כל מה שאכלתם ולשמור על המשקל.

שתו מים: הדרך הקלה ביותר לחסוך בקלוריות היא להימנע משתייה מתוקה. פשוט לשתות מים. המים מרווים יותר ובריאים יותר. כמו ארוחת הפינוק, גם פה, החליטו מראש על שתיית משקה מתוק אחד ביום. בשאר הזמן, הקפידו לשתות מים. הכמות המומלצת היא כ-8-10 כוסות ביום. לא פעם אנו מפרשים תחושת צמא כתחושת רעב, ואז פונים לאכילה מיותרת שיכולה הייתה להימנע, אם היינו שותים מספיק.

לסיכום, יציאה לחופשה בצורה מודעת ומתוכננת תעזור לכם לשמור על המשקל - ולחזור ללא עודפים מיותרים. ומה עושים אחרי שנגמרה החופשה? זה הזמן לחזור לשגרה, לאכול ארוחות מסודרות, לחלק את כל השוקולד שקניתם בדיוטי פרי - ולחכות לחופשה הבאה!

הכותבת היא דיאטנית קלינית

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה קלינית
פורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום