טראומה בילדות, מחלות לב בבגרות

(0)
לדרג

לנשים שעברו התעללות מינית בילדות, סיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי הדם בגיל העמידה - כך עולה ממחקר אמריקאי. כרבע מהנשים דיווחו על תקיפה מינית בצעירותן

מאת: ד"ר עמית עקירוב

כאב לב לכל החיים. היסטוריה של התעללות מינית בילדות מלווה בעלייה בשכיחות מחלות לב וכלי דם בקרב נשים בגיל העמידה. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Stroke.

החוקרים התבססו על נתונים משש ערים במחקר SWAN (Study of Women's Health Across the Nation), מחקר מבוסס אוכלוסיה של נשים בגיל העמידה, מבוסטון, שיקגו, דטרויט, ניוארק, פיטסבורג ואוקלנד. המחקר כלל 1,402 נשים בגילאי 42-52 שנים, עם רחם ולפחות שחלה אחת, שלא היו הרות או מניקות ולא נטלו טיפול בגלולות למניעת הריון או טיפול הורמונלי חליפי במהלך המחקר.

המשתתפות במחקר החלו את המעקב בשנים 1996-1997 והחוקרים אספו נתוני בדיקות אולטרה-סאונד בנוגע לעורק התרדמה, ששימשו כמדד להערכת מחלות לב וכלי הדם, הקשור באופן מובהק עם מחלות אלו בשלב מאוחר יותר, גם באוכלוסיות בסיכון נמוך. החוקרים גם בחנו נוכחות והיקף נגעים טרשתיים בעורקי התרדמה.

הנשים נשאלו גם על התעללות מינית וגופנית בילדות ובבגרות. כרבע מהנשים דיווחו על התעללות מינית או גופנית בילדות ו-23% דיווחו על התעללות בבגרות. השכיחות של התעללות השתנתה בין קבוצות אתניות שונות והייתה הגבוהה ביותר בנשים ממוצא אפרו-אמריקאי והנמוכה ביותר בנשים ממוצא סיני. 7% מהנשים דיווחו על התעללות מינית וגופנית בילדות ו-6% דיווחו על התעללות גופנית ומינית בבגרות.

החוקרים זיהו קשר בין היסטוריה של התעללות מינית בילדות, אך לא התעללות גופנית בילדות, ובין מדדי CIMT Carotid Intima-Media Thickness, מדד המשמש להערכת נזק לכלי דם. הנזק לעורקים היה גבוה יותר בקרב מי שעברו התעללות מינית בתחילת החיים. הקשר נותר על כנו גם אחרי התחשבות במשתנים שיכולים להשפיע על הקשר וכן גורמי סיכון למחלות לב וכלי הדם.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום