שיעור יתר בפנים: כך תיפטרי מזה

(40)
לדרג

לא נעים להכיר: הירסוטיזם, שיעור יתר בפנים אצל נשים. לתופעה שלל סיבות: שחלות פוליציסטיות, אנורקסיה, גיל המעבר וגלולות. ויש גם מגוון טיפולים: משחה, מריטה או שעווה

מאת: פרופ' ארנון כהן

כ-20% מהנשים בישראל סובלות משיעור יתר בפנים (הירסוטיזם) מסיבות שונות. מאחר ומדובר בתופעה העלולה לפגוע בדימוי העצמי ובדימוי הגוף הנשי, רבות מהנשים הסובלות מכך מנסות להסתיר את שיעור היתר בפנים על ידי שימוש באיפור (מייק אפ) באמצעות תכשירים שונים, שיטות להסרת שיער לצמיתות או לומדות לחיות בשלום עם העניין.

מה גורם לשיעור יתר אצל נשים? צילום: שאטרסטוק

שחלות פוליציסטיות: כ-15% אחוז מהנשים סובלות מתופעה של שחלות פוליציסטיות.

שחלות אלה מתפקדות באופן חלקי בלבד, בעיה הגורמת להשתחררות לא סדירה של ביציות, המובילה לאיחור במחזור ולעיתים גם לבעיות בפריון. בנוסף לכך, שחלות פוליציסטיות מעידות על רמות גבוהות של טסטוסטרון, הגורם, בין השאר, לצמיחת שיער באזור הפנים.

אנורקסיה: מסיבה שעדיין אינה ברורה לחלוטין, אצל חולות אנורקסיה, ניתן לזהות צמיחה של פלומת שיער על הגוף וגם על אזור הפנים. מדובר בתופעה שמעידה על התדרדרות במחלה, והיא עשויה להעצים פגיעה בדימוי הגוף.

צריכה מופרזת של סוכר: מזונות מתוקים הם בעלי מדד גליקמי גבוה, וצריכה מופרזת שלהם עלולה לגרום לעמידות האינסולין בגוף ולמנוע ויסות רמות הסוכר בדם. הפרת איזון רמות הסוכר בדם עלולה להוביל להופעת שיעור יתר באזורים שונים, ביניהם גם אזור הפנים. בנוסף, רמות גבוהות מאוד של אינסולין, בדומה לשחלות פוליציסטיות, יכולות לגרום לשחלות לייצר כמות מוגברת של הורמונים זכריים, ביניהם טסטוסטרון, הגורם לשיעור יתר בעיקר בפנים.

גיל המעבר: בגיל המעבר, יורדות רמות הורמון האסטרוגן אצל נשים והטסטוסטרון הופך להורמון הדומיננטי. כתוצאה משינוי היחס בין האסטרוגן לטסטוסטרון, צצות תופעות שונות, כמו שיעור יתר בפנים. כרבע מהנשים בגיל המעבר סובלות משיעור יתר, בעיקר באזור הפנים, הגב והבטן. גם נשים שלוקחות תחליפים של הורמונים, על מנת לצמצם את תסמיני גיל המעבר, סובלות לעיתים משיעור יתר גם באזור הפנים.

גלולות למניעת הריון: חלק מסוגי הגלולות למניעת הריון עשויות לגרום לשיעור יתר גם באזור הפנים, כחלק מתופעות הלוואי שלהן. לכן, כדאי להיוועץ ברופא לפני שמחליטים איזה גלולות ליטול, על מנת להתאים את מינון ההורמונים והמרכיבים הנוספים לכל אישה באופן אינדיבידואלי.

מחלות עור: בעיות עור עלולות גם הן לגרום לשיעור יתר. הסיבה לכך היא שהדלקת מעצימה את זרימת הדם לאזור המודלק, ולכן מוגברת צמיחת השיער באזורי הדלקת.

סטרואידים: תרופות שמכילות סטרואידים, ומיועדות לטיפול במקרים של דלקת פרקים, אסטמה וכד', מכילות הורמון קורטיזול סינתטי. הורמון זה יכול להצטבר בגוף, ואם נוטלים תרופות אלה למשך יותר מארבעה חודשים, קיימת אפשרות לחלות בתסמונת קושינג. במצב כזה, אחת התופעות של התסמונת היא שיעור יתר בכל הגוף וגם באזור הפנים, עלייה במשקל ואדמומיות באזור הפנים.

מקרים חריגים: במקרים נדירים, הופעת שיעור יתר עשויה להעיד על בעיות בריאותיות חריגות וקיצוניות. מומלץ לפנות לייעוץ רפואי בכל מקרה של הופעת שיעור יתר על אזורי הגוף והפנים, לשם בירור המקור לתופעה.

איך מטפלים בשיעור בעור הפנים?

קיימות שיטות רבות להסרת שיער מאזור מהפנים, כאשר הבחירה בשיטה המתאימה לכל אישה תלויה במאפייני השיער הצומח על הפנים והאם מדובר בהסרת שיער לטווח קצר או ארוך.

כיצד מטפלים במצב של שיעור יתר?

במקרים של שיעור יתר, ראשית יש לבדוק את הסיבה לתופעה, והאם מדובר בסיבה בריאותית או סיבה אחרת. להלן השיטות השכיחות הקיימות כיום להסרת שיער מאזור הפנים אצל נשים.

מריטה: מריטה באמצעות חוט היא שיטה נפוצה ויחסית זמינה, אך מכאיבה ודורשת מיומנות. שיטה זו מתאימה לאזורים קטנים בפנים ולא להסרת שיער רב, ולכן הדבר תלוי במצב שיעור היתר בפנים והאם מדובר בשטח יחסית רחב שיש להסיר ממנו את השיער.

שעווה: השימוש בשעווה מוכר מהסרת שיער באזורים אחרים בגוף, דוגמת ידיים ורגליים, ומדובר בשיטה פחות מכאיבה, יחסית לשיטת המריטה. השעווה מעניקה גימור חלק לעור הפנים, אך דורשת חזרות תכופות כדי לשמור על פנים חלקות. כמו כן, ישנן נשים הרגישות לשעווה.

לייזר: הסרת שיער בלייזר יעילה ביותר עבור בעלי עור בהיר ושיער כהה. לצורך הצלחת הטיפול, מומלץ שיהיה הבדל בין צבע העור לצבע השיער, וגם כאן דרושים מספר רב יחסית של טיפולים בהתאם לכמות השיער והסוג שלו.

וניקה: קרם טיפולי הניתן במרשם רופא, לא הורמונאלי, אשר מאט ומעכב את צמיחת השיער על הפנים. הקרם הוכח קלינית כיעיל בצמצום תדירות טיפולי הסרת השיער, ונמצא בטוח לשימוש במהלך טיפול בלייזר, לדוגמא, כטיפול תומך.

הקרם מתאים לנשים בעלות שיער פנים מעורב שחור-לבן, בלונדיני וג'ינג'י. המרכיבים בקרם מונעים את תהליך שגשוג התאים בזקיק השערה, ובכך השימוש בתכשיר מאפשר פנים חלקות לזמן ממושך יותר בשימוש בקרם בלבד, ובשימוש בו בשילוב טיפולי לייזר להסרת השיער בפנים. יש למרוח את הקרם פעמיים ביום על אזור נקי משיער (לאחר הסרתו), ולאחר 2-3 דקות למרוח מעל תכשירי קוסמטיקה בהם עושים שימוש יום יומי. תוצאות נראות החל מ-8 שבועות לאחר תחילת הטיפול.

אלקטרוליזה: באמצעות חשמל, מקהים את זקיקי השערה. שיטה זו מסייעת להעניק תוצאות לטווח ארוך, אך דורשת מספר רב יחסית של טיפולים, בהתאם לסוג השיער והכמות, על מנת להגיע לתוצאות מקסימאליות.

הכותב, פרופ' ארנון כהן הוא מומחה ברפואת עור ומין


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום