ניתוח בריאטרי: הכינותי מראש

(0)
לדרג

ניתוח בריאטרי הולך ונעשה מאוד פופולארי: קרוב ל-10,000 ניתוחים בוצעו בישראל בשנה האחרונה. זה לא פיקניק: חיוני להיערך לניתוח, מבחינה נפשית ומבחינה טכנית

מאת: רונית ציוני

השמנת יתר היא בעיה בריאותית נפוצה במדינות העולם המודרני. למעשה, השמנה היא מחלה כרונית מסוכנת לבריאות, המתפתחת לאורך הזמן, ונגרמת על ידי נטייה גנטית והורמונאלית וכן על ידי תרבות מזון השפע של העולם המערבי.

מתי התחילו להתפתח ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר?

ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר קיצונית החלו להתפתח בשנות ה-50' של המאה הקודמת, אך בשנים האחרונות חלה עלייה בפופולאריות של הניתוחים הבריאטריים (ניתוחים לקיצור קיבה) בישראל ובעולם כולו, כטיפול בהשמנה קיצונית, המכונה Morbid Obesity. במהלך השנה האחרונה, בוצעו בישראל כמעט 10,000 ניתוחים מסוג זה, פי 4 ממספר הניתוחים אשר בוצעו בשנת 2006 - והיד עוד נטויה.

האם מדובר בניתוח פשוט?

בשנים האחרונות, נדמה כי ככול שחלה עלייה בפופולאריות ובזמינות של הניתוחים האלו, כך חלה גם הקלת ראש בנושא, והציבור תופס את הניתוחים כעוד תהליך קל לקידום הרזייה ולטיפול בבעיות בריאותיות.

מטרתם של הניתוחים הבריאטריים היא להביא לשיפור משמעותי במצב השמנת היתר. לכן, הניתוח לבדו אינו יכול להוביל לשינוי באורח החיים הבעייתי. ישנה חשיבות להכנת המנותחים מראש, על מנת להגיע לאחוזי הצלחה גבוהים לאחר הניתוח. מידת הצלחת הניתוח טמונה בתהליך ההכנה וההתמודדות עם תוצאותיו לאחר הניתוח. ההכנה טרם הניתוח היא צעד משנה חיים. חיוני לעבור הכנה מקיפה.

מה כוללת הכנה לניתוח בריאטרי?

מדובר בהכנה בשלושה רבדים:
א. הכנה נפשית
ב. הכנה טכנית
ג. קריאת חומר

מה כוללת הכנה נפשית לפני ניתוח בריאטרי?

הכנה נפשית לפני ניתוח קשורה בעיקרה להבנה כי האוכל לא משמש כמקום מפלט.

הניתוח הוא קודם כל צעד משנה חיים. עד לרגע הניתוח, לאוכל היה תפקיד משמעותי בחיים. הוא שימש כחבר טוב ברגעים של חגיגות, ברגעים של עצב, או סתם לרגעי שעמום.
אחת החוויה המוכרות בהתמכרות לאוכל באה בהתענגות על ארוחה גדולה, תחושת המלאות (שלא תמיד נעימה לכולם), תחושה שבסופה ישנה תחושות מלאות מוגזמת, ולעיתים ייסורי מצפון על כמויות האוכל המוגזמות.

לאחר הניתוח הדברים משתנים: אחרי כמות קטנה של מזון, חווים תחושת מלאות ואין מסוגלות לאכול יותר.
סביר להניח שכמה ביסים ספורים לא ינחמו כמו פעם, לא יעבירו רגעי שעמום, ולא יספקו את "העין הגדולה" שרוצה להאמין שכל הצלחת הזו תיכנס לתוך הבטן.

קיימות 2 תגובות שונות של מנותחים למצב הזה:
1) אופוריה - שמחה והודיה על כך שניתן לשבוע מביסים ספורים בלבד.
2) עצב - לעיתים קיים מצב שנקרא "אבל על האוכל" לאחר הניתוח. פרידה מתפקידו הקודם של האוכל שהיה החבר הכי טוב שלכם.
לאחר הניתוח, ישנו הכרח בקבלת המצב החדש ומיצובו מחדש של תפקיד האוכל בחיינו.
לא עוד החבר הכי טוב לרגעי שעמום, לא עוד החיבוק המנחם, לא עוד הסיבה העיקרית ליציאה לחופשה בבתי מלון, לא עוד הדרך לפרוק מתחים של סוף יום.
לאחר הניתוח, אתם מבינים כמה תפקידים השלכתם על האוכל בחייכם. תפקידים שגורמים אחרים, או אתם בעצמכם, הייתם צריכים למלא עבור עצמכם.
לאחר הניתוח זהו הזמן לחינוך מחדש, התבגרות מאוחרת וגילוי תענוגות החיים האחרים.

מה כוללת הכנה טכנית בנוגע לניתוח בריאטרי?

לאחר הניתוח מגיע שלב ההחלמה. כמו לאחר כל ניתוח, הגוף מעט חלש וזקוק למנוחה על מנת להתאושש. אך בניגוד לניתוחים אחרים, החודשיים הראשונים לאחר הניתוח מצריכים פינוי כוחות לעבודה על החזרת הקיבה לפעילות תקינה. לשלב זה קיימים צרכים מסויימים.

1) מזונות מיוחדים לחודש הראשון: לשלב הראשוני, כדאי לצייד את המקרר במוצרי חלב מתאימים או תחליפיהם, בנוסף רצוי להשיג בלנדר, על מנת לרסק את הירקות והפירות. כל אלו קלים לעיכול וניתן לצרוך אותם במנות קטנות, כך שלא יקשו על תהליך העיכול. לאחר מכן, רצוי שיהיה בנמצא מזון דייסתי או מוצק רך כמו קציצות או פירה.

2) תוספים: לאחר הניתוח קיימת חובת נטילת תוספים. הצטיידו מראש ברשימת התוספים המלאה אשר קיבלתם מהדיאטנית שלכם. זכרו שחשוב לצרוך אותם בתחילה בצורת נוזל/ אבקה/ סוכריות מציצה/ כדורי לעיסה.

3) דאגו לנוח: מאחר וגופכם פצוע לאחר הניתוח, ובגלל שאתם ממעיטים לאכול, הגיוני לצפות שתהיו חלשים ולא במיטבכם. השיגו עזרה מראש: בקשו מהחמות/ אמא/ בני הזוג לעזור עם הילדים או בבישולים. הכינו את הבוס בעבודה, שאתם הולכים להיעדר למספר ימי מחלה, ולאחר מכן, כשתחזרו, תצטרכו להקדיש זמנים קבועים ותכופים יותר לשם האכילה הנדרשת לאחר הניתוח.

4) שינוי בהרגלי התזונה: תצטרכו לפנות זמן ופניות דעת וכוחות לשם הטמעת הרגלי אכילה חדשים וטיפול בבעיות ההתנהגותיות בהקשר של האוכל, אשר הובילו אתכם למצב אשר הצריך ניתוח בריאטרי. מצאו דיאטנית בריאטרית אשר תלווה ותנחה אתכם במסע הזה. המלצה נוספת היא להעזר בפסיכולוג בריאטרי, אשר הליווי שלו חשוב לא פחות מהליווי התזונתי לאחר הניתוח.

מה כוללת קריאת החומרים בנוגע לניתוח בריאטרי?

אמנם לאחר הניתוח תיראו בדיוק כפי שנראיתם לפניו, אך החוויות, התחושות ומהלך היומיום הולכים להשתנות (לפחות בחודשים הראשונים). אל תהססו לגלוש לאתרים של אנשי מקצוע ולקרוא חומר אמין ועדויות של מנותחים, על מנת לחזות מראש, עד כמה שניתן, את התהליך הפיזי שעתיד לעבור על גופכם.

למדו מהן תופעות הלוואי שהגוף חש לאחר ניתוח, מהן התוצאות הפיזיות של התנהגויות אכילה שונות ואיך ניתן להתמודד איתן, למדו איזה קשיים מחכים לכם בדרך ומהם הטיפים של המנותחים הוותיקים להתמודדות.

קראו מה עליכם לשנות בחייכם, כיצד תוכלו להגיע למקסימום תוצאות ואיך תוכלו למזער טעויות הקורות, כחלק בלתי נפרד, מתהליך למידה ושינוי הרגלי האכילה.
הכנה טובה לפני הניתוח והתוודעות מוקדמת לעתיד הקרוב שלאחר הניתוח מובילות להתמודדות קלה יותר וחוויה חיובית של התהליך כולו.

רונית ציוני היא דיאטנית קלינית בריאטרית, חברת עמותת "עתיד" והוועד המארגן של פורום דיאטניות בריאטריה

לכתבה על היום שאחרי ניתוח בריאטרי - לחץ כאן.

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה וגסטרואנטרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום