אסתמת ילדים: המשאף מזיק?

(0)
לדרג

מחקר: ילדים שטופלו בסטרואידים נמוכים בחצי ס"מ בממוצע מחבריהם, בשנת הטיפול הראשונה. עם זאת ההשפעה לא מצטברת וכנראה התועלת עולה על הנזק

מאת: ד"ר עמית עקירוב

טיפול במשאפי סטרואידים עלול לפגוע במידה מסוימת בגדילה של ילדים החולים באסתמה, במהלך השנה הראשונה לטיפול, אך מינונים נמוכים יותר עשויים לצמצם את היקף ההשפעה על הגדילה; כך עולה מתוצאות סקירה חדשה, שפורסמו החודש על ידי ספריית קוכריין (CochraneLibrary), המתמחה באיסוף עדויות מדעיות בנושאי בריאות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי משאפי קורטיקוסטרואידים מהווים את הטיפול היעיל ביותר לבקרת אסתמה, עם הפחתת שיעורי התמותה, אשפוזים והתלקחויות אסתמה, לצד שיפור איכות החיים של החולים.

אף שטיפול זה נחשב בדרך כלל טיפול קו ראשון במקרי אסתמה עיקשת, ההשפעה האפשרית של המשאפים על הגדילה של ילדים לא נבחנה בעבר, והסיכוי לעיכוב גדילה ותופעות לוואי מערכתיות אחרות מעורר דאגה.

החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית וכללו בסקירה 25 מחקרים, עם כ-8,400 משתתפים בני 18 ומטה ואסתמה עיקשת בדרגה קלה עד בינונית, שטופלו באחד ממשאפי הסטרואידים.

מהעדויות עולה כי בילדים שקיבלו טיפול יומי במשאפי קורטיקוסטרואידים קצב הגדילה נמוך בחצי סנטימטר במהלך שנת הטיפול הראשונה. עם זאת, השפעה זו פחות בולטת בשנים שלאחר מכן, אינה מצטברת, והרושם כי ההשפעה מינורית בהשוואה לתועלת הידועה של התרופות לבקרת אסתמה.

החוקרים ממליצים על המינון היעיל הנמוך ביותר בילדים עם אסתמה, עד לפרסום נתונים נוספים בנושא. הם קוראים לתעד את קצב הגדילה בכל הילדים המטופלים במשאפי סטרואידים.

בואו לדבר על זה בפורום אסתמה ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום