ניתוח לסת: העצם הודפסה והושתלה

(0)
לדרג

ניתוח ייחודי ליצירת עצם עבור ילד שסבל ממום מולד נדיר בוצע בבית חולים רמב"ם. במסגרת הניתוח הודפסה העצם הרצויה במדפסת והושתלה בגולגולת

מאת: מערכת zap doctos

עוד בנושא: כירורגיית פה ולסת

טכנולוגיית ההדפסה בתלת ממד לא מפסיקה להפתיע וליצור יש מאין גם בחדר הניתוח. הטכנולוגיה שנכנסה לאחרונה לחדר הניתוח בקריה הרפואית רמבם, שיחקה תפקיד בניתוח ליישור הלסתות והשתלת עצם חסרה בלסתו של בן 6 מהצפון.

הילד, תושב אזור הצפון, הגיע לבית החולים כשהוא סובל ממום מולד הנקרא בעגה המקצועית Hemifacial Microsomia. מום זה מופיע באחת מתוך 5,000 לידות, בדרגות חומרה שונות. במקרה של הילד שנותח ברמב"ם, הוא נולד עם תת התפתחות של עצמות הפנים בצד אחד, ובעיקר בלסת התחתונה, כך שבפועל צדו האחד של הפנים היה שקוע. מום זה הקשה מאוד על הילד ופגע משמעותית באיכות חייו.

לקראת הניתוח, הראשון מסוגו ברמב"ם ובין הראשונים בישראל, בוצעה הדמיה של המום ממנו סובל הילד באמצעות CT תלת ממדי וצילומי דימות נוספים. במסגרת התכנון המקדים לניתוח, שנמשך מספר ימים, בוצעה גם הדפסת סד (תומך) מדריך, המותאם למידותיו של הילד המנותח, ומטרתו לסייע בניתוח.

תכנון הסד ושחזור תלת ממדי בוצע על ידי המהנדס דוד קינן, מהמעבדה הדנטאלית לתלת ממד - GUIDE 3D. לדבריו, צילומי הדימות של הניתוח מגיעים לדיוק עד לרמה של 10 מיקרון.

במהלך הניתוח שנמשך כשעתיים וחצי, ביצעו פרופ עדי רחמיאל, מנהל מחלקת כירורגית פה ולסת ברמבם, ודר עמרי אמודי, רופא בכיר במחלקה, חשיפה של האזור בפניו של הילד שבו חסרה העצם, עד שהגיעו אל העצם הקיימת. במקביל, לקח צוות רופאים נוסף צלע שמידותיה תוכננו מראש, עם החלק הגרמי והסחוסי שלה, לפי תכנון של הסד הממוחשב. צלע זו הושתלה בפניו של הילד, וקובעה לעצם הקיימת בעזרת ברגים. לדברי הרופאים, קליטת העצם תמשך מספר חודשים. בתום מספר ימי התאוששות, הילד שוחרר לביתו כשהוא חש בטוב, והוא ימשיך להיות תחת מעקב צוות המחלקה לכירורגית פה ולסתות.

לניתוח יוצרו שני סדים, סד ראשון למהלך הניתוח וההתאוששות וסד שני המשמש את הילד למשך כחודשיים לשם אכילה, שתייה ובכדי למנוע את ספיגת העצם, מסביר פרופ רחמיאל, השימוש בטכנולוגיית התלת מימד, התכנון המדויק וייצור הסד, עוזרים לנו לקצר את זמן הניתוח ולבצע אותו באופן הטוב ביותר. אנו צופים שהוא יכנס לשימוש יותר ויותר בניתוחים המבוצעים במחלקה, שנחשבת לאחת המובילות בתחומה.

בואו לדבר על זה בפורום אורתוגנטיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום