עישון: הכל נשאר במשפחה

(0)
לדרג

סקר: 3 מכל 4 מעשנים כבדים הם ילדים להורים מעשנים; מרבית המעשנים הכבדים החלו לעשן כשגרו עם ההורים, יותר משליש מהם מודים שרצו להידמות להורים

מאת: מערכת zap doctors

להתמכרות לסיגריות יש רקע משפחתי. לפי סקר חדש 73% מישראלים מעשנים גדלו בבית שבו עישן לפחות אחד מההורים. סקר חדש חושף את "השושלת המשפחתית" שמאחורי קופסת הסיגריות.

בסקר הנוכחי השתתפו 301 ישראלים בני 25 ומעלה שהוגדרו מעשנים כבדים, כמי שעישנו יותר מ-10 סיגריות ביום. עוד עולה מהסקר כי 7 מכל 10 מעשנים (70.4%) החלו לעשן בזמן שגרו בבית הוריהם, ומרביתם גם לא ניסו להסתיר מההורים: יותר ממחצית הנשאלים (56%) העידו כי הוריהם ידעו שהם נוהגים לעשן. רוב המשענים (4 מתוך 5) ממי שלא הסתירו מההורים, ציינו כי אלה ניסו לשכנע אותם להפסיק עם הרגל מזיק זה, אך לא הצליחו לגרום להם לעשות זאת. עוד עולה מהסקר כי קרוב ל-40% מהמעשנים שהוריהם עישנו העידו כי הדבר גרם להם לרצות לעשן גם כן (38%).

הסקר נערך על ידי מכון המחקר "מותגים יפעת גת" עבור יצרנית צ'פמיקס, תרופת מרשם לגמילה מעישון.

"לפחות שהילדים יפסיקו לעשן"

כיום, מבין משתתפי הסקר שסיפרו כי גם הילדים שלהם מעשנים, כמעט כולם ציינו כי הם רוצים שילדיהם יפסיקו עם הסיגריות (95%). כ-87% אמרו כי הם מבקשים מילדיהם להפסיק לעשן, על אף שבמקביל הם ממשיכים לעשן בעצמם.

כמו כן, בחן הסקר בקרב המעשנים שהעידו כי ברצונם להפסיק לעשן, מה הסיבה העיקרית לכך. על פי הממצאים, הסיבה הבריאותית מובילה עם 48%. הסיבה הפופולרית השנייה היא העלות הכספית הגבוהה של סיגריות (כ-17%). סיבות נוספות להפסיק לעשן הן לחץ מצד בן או בת הזוג, המלצת הרופא, לחץ חברתי והקושי לבצע פעילות גופנית.

איך להפסיק לעשן?

בניתוח של ניסיונות הגמילה נמצא כי מרבית המעשנים שהשתתפו בסקר ניסו להפסיק לעשן בעבר: כ-61% ניסו להפסיק לעשן, כאשר מרביתם ניסו לעשות זאת בכוחות עצמם, ללא עזרה או טיפול כלשהו (68%), זאת על אף שהמחקרים הרפואיים האחרונים בתחום מצאו כי הדרך הטובה ביותר להיגמל מעישון היא באמצעות השתתפות בסדנאות לטיפול התנהגותי המשולבות בטיפול תרופתי. יש לציין שטיפול זה כלול בסל התרופות וניתן לכל מי שמבקש זאת מרופא המשפחה.

לדברי ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת משפחה: "ממצאי הסקר שופכים אור על אספקט מזיק נוסף של עישון שלא נדון מספיק - לא רק שהורים מעשנים מזיקים לעצמם ולסובבים אותם אלא הם גם מגדלים את דור המעשנים הבא ומגדילים משמעותית את הסיכון שילדיהם יעשנו גם כן. הממצא בסקר לפיו רוב ההורים המעשנים לא הצליחו לשכנע את ילדיהם להפסיק לעשן מוכיח שאין תחליף לדוגמה אישית. בסופו של דבר, יש לעודד הורים להיגמל מעישון גם עבורם וגם עבור הדוגמא שהם משמשים לילדיהם".

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ טלפוני לגמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום