טיפות החלב: איך לשפר השירות?

(0)
לדרג

שעות פתיחה לא נוחות, בניינים רעועים, מחסור בתקנים, פערי מידע וכשלים במעקב אחר חיסונים ובריאות נשים בהריון - הכנסת תדון בכשלים בטיפות החלב

מאת: מערכת zap doctors

מחסור באחיות, חוסר העברת מידע מחדרי המיון ומבתי החולים, תורים ארוכים, חוסר מעקב על חיסונים ונשים הרות ושימוש במבנים רעועים בטיפות החלב; אלו הם חלק מהנושאים שיעלו מחר (ב') לדיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, שדנה במצב בתחנות טיפת חלב כפי שהוא משתקף בדו"ח מבקר המדינה האחרון.

בתחנות טיפת חלב ניתנים שירותי רפואה מונעת בכל שנה לכמיליון תינוקות ופעוטות ולהוריהם, כולל חיסונים ובדיקות ראייה, תקשורת, התפתחות, גובה ומשקל ובדיקת רופא. הטיפולים נועדו למנוע מתינוקות ופעוטות ללקות במחלות זיהומיות ולאתר בעיות בהתפתחותם או בבריאותם. כמו כן ניתנים בתחנות אלה הדרכה וייעוץ להורים, כולל ייעוץ לנשים הרות.

על פי ממצאי המבקר, בכמה תחנות מספר המשרות קטן מהדרוש על פי הוראות המשרד, בתחנות שפועלות במגזר החרדי בכמה ערים יש כ-20 משרות שאינן מאוישות, והדבר גורם לעומס עבודה על האחיות המועסקות בתחנות אלה, להמתנה ארוכה לקבלת חיסונים וכן לביטול פעילויות כמו ביקורי בית, שהתחנות רואות בהם נדבך מרכזי בשירות . כמו
כן זה מספר שנים הוסיף משרד הבריאות משימות נוספות לאחיות, בלי שנוספו תקנים וכוח-אדם, והדבר גורם לביצוע בדיקות לתינוקות במועד מאוחר מהמועד הרצוי, לביצוע חלק מהפעולות באופן חלקי ושלא על פי הנהלים, ולאי-ביצוע פעולות נדרשות.

שעות עבודה לא נוחות

המבקר מציין כי בתחנות רבות לא ניתן שירות לאחר שעות העבודה הרגילות (16:00-8:00), כשרבים מההורים אינם יכולים להגיע לתחנות בשעות אלה, עקב עבודתם, ולכן הם נמנעים מלעשות בדיקות לילדיהם או דוחים את מתן החיסונים לילדיהם למועד מאוחר מהמומלץ בלוח החיסונים. המבקר מותח ביקורת על כך שתחנות טיפת חלב אינן מקבלות מידע שוטף על תינוקות שנולדו, אף שמשרד הבריאות מקבל בעניין מידע חודשי. אם יולדת בוחרת שלא לפנות לתחנת טיפת חלב לאחר הלידה, התחנות לא ידעו על התינוק שנולד, והדבר עלול לגרום לאי-קבלת חיסונים ולאי-ביצוע בדיקות לילדים אלה.

ברחבי הארץ פרוסות כ-1,000 תחנות טיפת חלב. משרד הבריאות מפעיל כ-43% מהתחנות, הפועלות במבנים של הרשויות המקומיות, ועל פי נתוני משרד הבריאות בדצמבר 2013 היו בטיפולן כ-590 אלף ילדים. קופות החולים מפעילות, במבנים השייכים להן כ-52% מהתחנות, בעיקר עבור מבוטחיהן. בתחנות אלה בטיפול כ-194 אלף ילדים. השירות בתחנות הממשלתיות והעירוניות ניתן לכלל האוכלוסייה, ואינו מותנה בהשתייכות לאחת מהקופות.

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום