סטיגמה על שמנים - גם במרפאה

(0)
לדרג

סקר בגרמניה: שלא כצפוי, גם לרופאים דעות קדומות על השמנה - והיא מקושרת לעצלנות. זאת על אף שחלק גדול מהמבוגרים ומהרופאים בעצמם בעלי משקל עודף

מאת: מערכת zap doctors

האם גם לרופאים דעות קדומות נגד השמנה? מסקר שנערך בקרב רופאים והוצג לאחרונה בכנס מטעם European Congress on Obesity, עולה כי המומחים מחזיקים בדעות שליליות הרווחות בקרב הציבור ולעתים מקשרים השמנה להזנחה ועצלנות.

מסקר חדש, שכלל מאות אנשי צוות רפואי בבית חולים אוניברסיטאי גדול בגרמניה, המתמחה במחקר וטיפול בהשמנת יתר, עולה כי כ-60% מאנשי הצוות ראו את ההשמנה באור שלילי, בדומה להשקפות של הציבור הרחב. לדברי החוקרים, הם ציפו כי בקרב אנשי צוות רפואי תהיה הבנה טובה יותר של הגורם להשמנה, אך לא כך היה. מהמחקר עולה כי שמנים נאלצים להתמודד עם גישות קשוחות יותר מחולים אחרים עם מצבים תלויי התנהגות, כולל הפרעות התמכרות ונשאי HIV. רופאים נוטים להתייחס למטופלים אלו באופן פחות אדיב וזאת למרות העובדה שמרבית המבוגרים סובלים מעודף משקל מסוים, כולל אנשי הצוות הרפואי עצמם, ולכן מדובר בפרדוקס נוסף.

הסקר נערך בשנת 2011 וכלל את כל הרופאים, האחיות והמטפלים בבית החולים, שהתבקשו להשלים שאלונים בנוגע לגישות ודעות מוקדמות, ההשפעה של השמנה על היקף העבודה והגורמים האפשריים. כ-700 נשאלים השיבו לשאלונים, כ-150 מבין המשיבים היו רופאים והיתר מטפלים.

"דמיינו אשה שמנה"

להערכת הדעות המוקדמות, המשיבים התבקשו לדמיין דמות אשה דמיונית, בת 42, עם מדד מסת גוף של 32, וקיבלו הוראה לאפיין את המטופלת באמצעות 14 תארים מנוגדים. מהנתונים עולה כי למטופלת ניתנו תיאורים הרבה יותר שליליים, בהשוואה למטופלת בעלת משקל תקין. המשיבים דיווחו בעיקר כי לאשה השמנה שתוארה לא היה הרבה כוח רצון או שפשוט אכלה יותר מדי או התעמלה מעט מדי. סיבות גנטיות או סביבה המעודדת השמנה לא זכו לחשיבות רבה; אנשי צוות רפואי נטו הרבה יותר להאשים את הפרט.

עם זאת, רק 25% מהמשיבים דירגו את הטיפול הרפואי בשמנים כטוב או טוב מאוד. מבין המשיבים, 63% הסכימו במידה מסוימת או הסכימו מאוד כי היה קשה להשיג את המשאבים שנדרשו לטפל בחולים שמנים. מעניין לגלות שככל שאיש הצוות היה מנוסה יותר, כך הגישות כלפי המטופלים היו פחות שליליות. באלו שתמכו בסיבות ביולוגיות-רפואיות להשמנת יתר, הגישה כלפי המטופלים השמנים הייתה פחות שלילית.

לדברי החוקרים, לדעות מוקדמות כאלו בנושא המשקל יש השלכות רבות, מאחר שעלולות להוביל להתנהגות עוינת ומזניחה כלפי המטופלים השמנים. סוגיות אלו עולות כאשר המטפלים רואים במטופליהם כנטל.

בואו לדבר על זה בפורום הרזייה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום