דליפת שתן: טיפול בחמישה שלבים

(0)
לדרג

להסתובב, לקפוץ ולצחוק ללא חשש: כבר שכחת מתי היית חופשיה? כנראה שאת סובלת מדליפת שתן. טיפול פיזיותרפי עשוי למנוע את הצורך בהתערבות כירורגית

מאת: דבי קרנבל

האם את ממפה את מסלול הקניות לפי פרקי הזמן בהם תוכלי להתאפק? מתפנה בסמוך ליציאה "לכל מקרה"? חוששת מפעילות ספורטיבית "פן יברח"? משתדלת שלא להתעטש?

לא נעים אבל את לא לבד! אחת מכל ארבע נשים סובלות מבעיית דליפת שתן, כתוצאה מהחלשות שרירי רצפת האגן ועם העלייה בגיל. אחת מתוך שתיים מהסובלות מתמודדות עם התופעה.

כיצד ניתן להתמודד עם דליפת שתן?

להלן חמשת השלבים ההכרחיים להתמודדות מוצלחת עם הבעיה.

1. בחני עצמך: האם את בשלב ההדחקה? הטיפול בבעיה מושפע לא רק מסיבותיה, אופייה ועוצמת היחלשות שרירי האגן, אלא גם מהיכולת לבקש ולקבל סיוע מקצועי.

רבות בוחרות להדחיק ולהתעלם מאבחון וטיפול בבעיית דליפת השתן, על ידי שימוש בתחתוניות עבות במיוחד, הימנעות מריקוד וספורט אינטנסיבי, פגיעה באיכות חיי המין, התרוקנות בכל רגע אפשרי ובעצם, שינוי סגנון חיים - ולא בהכרח לטובה.
דליפת השתן הופכת לנושא ההתייחסות המרכזי בחיי היום יום, מנהלת את סדר ואופי הפעילויות, תהליך המעודד את החרפת הבעיה ומשפיע על מצב הרוח. רמת התסכול הגוברת עלולה לפגוע באיכות החיים ובתפקוד, כמעט בכל מישור אפשרי.

2. שלב ההכרה: רבות צולחות את שלב ההדחקה, בעזרת הבנת המבנה הפיזיולוגי של האגן וההכרה כי הנושא ניתן לטיפול - ועדיף כמה שיותר מוקדם. שרירי רצפת האגן הם קבוצת שרירים המצויים בבסיס האגן שלנו. כמו כל שריר, גם הם נמתחים, נרפים או ניתנים לחיזוק על ידי אימון - ועדיף מוקדם ככל האפשר! היחלשותם מרפה ומשבשת את תפקודה המיטבי של השלפוחית ומעודדת דליפה.

שיעורי יוגה, פילטיס, או כל אימון אחר המעודד כיווץ וחיזוק רצפת אגן, יכולים לסייע. אך סימפטומים של דליפה מעידים על פגיעה מהותית יותר הדורשת אבחון והנחיה.

3. שלב האבחון היות ושרירי רצפת האגן מוסתרים מעינינו, נתקשה לאבחן עצמאית את רמת היחלשותם. האבחון המדויק ביותר יעשה על ידי פיזיותרפיסטית מומחית בטיפול בשרירי רצפת האגן, היכולה לבדוק וגינלית את פעולת השרירים. בדיקה וגינלית חיונית, מאחר וקיים קושי להבחין האם תפקוד שרירי רצפת האגן הוא מספיק - והאם הכיווץ נכון או לא?

4. שלב הבחירה: מהו האמצעי הנכון ביותר לחיזוק שרירי רצפת האגן?

לשם אימון וחיזוק שריר רצפת האגן, ראשית, על כל אישה לבחור את האמצעי המתאים ביותר לשימוש, נוכח מצבה האובייקטיבי, מתוך ההיצע.

מכשור ביופידבק (ביו גופני, פידבק משוב חיצוני). זהו מכשור המקנה משוב על רמת הכיווץ של השריר, בעזרתו ניתן להבין לאיזו דרגת כיווץ ואימון יש להגיע ולהתאמן על מנת להגיע לתוצאה מיטבית.

בשוק קיימות שתי אופציות למתן משוב לכיווץ רצפת אגן: משוב חשמלי ומשוב מכאני.

המשוב המכאני הוא מכשיר המבוסס על לחץ אוויר או על משקל. במכשיר המונומטר, למשל, ישנה אלקטרודה מלאה אוויר, אותה מחדירים לנרתיק, וכיווץ שרירי רצפת האגן בא לידי ביטוי בשינוי בלחץ בקורא חיצוני.

בצורה זו, ככל שהאישה מכווצת חזק יותר, כך מד-הלחץ מראה מספר גבוה יותר. במכשיר המכאני, המבוסס משקולת, מסוג Aquaflex לדוגמא, ישנה אלקטרודה קטנה הדומה לטמפון, המוחדרת על ידי האישה לנרתיק. אל אלקטרודה זו מחוברות משקולות קטנות, במשקלים שונים. האישה צריכה להחזיק את האלקטרודה במקומה בזמן עמידה, בניגוד לכוח הכובד, המושך אותה החוצה.

בתחום המשוב החשמלי, לעומת זאת, ישנם מספר מכשירים חשמליים (דוגמת Peritone) המבצעים קריאה של השינוי בכיווץ השריר. עלייה בכיווץ השריר באה לידי ביטוי באמצעות אורות או קולות המתגברים, ככל שהכיווץ חזק יותר. גם במקרה זה, ישנה אלקטרודה קטנה המוחדרת לנרתיק, אשר תפקידה לקרוא את פעילות שרירי רצפת אגן.

מכשור המעודד את כיווץ שריר רצפת האגן. מדובר במשפחת מכשירים חשמליים היוצרת כיווץ בשרירי רצפת אגן על ידי גירוי חשמלי, כמכשיר ה- Pericalm, שתפקידם לבצע כיווץ חיצוני "מלאכותי" של שרירי רצפת האגן.

מכשירים אלה מיועדים לנשים אשר חולשת שרירי רצפת האגן שלהן היא כל כך גדולה, עד כי קשה להן לבצע כיווץ לבד, או שאינן מרגישות את שרירי רצפת האגן.

השימוש במכשור חשמלי מבוסס על אלקטרודה קטנה המוחדרת לנרתיק, על ידי האישה, אשר באמצעות זרם חשמלי קצר, ישירות לשרירי רצפת האגן, יוצר תגובת כיווץ ולאחריו הרפיה. כיווץ חשמלי זה מאפשר להרגיש היכן השריר נמצא ואת תפקודו. והשיפור הגדול ביותר ייעשה כאשר הוא יבוא יחד עם עבודת האישה.

5. ואחרון - שלב ההתמדה! אבחון וטיפול הינם חיוניים להצלחה, אך ההתמדה בטיפול ו"תחזוקה" יכולים למנוע או לדחות נסיגה, ולמנוע לאורך זמן צורך בהתערבות כירורגית. גם שרירים אלה, הבלתי נראים, אך כל כך חיוניים לאיכות חיינו, דורשים עבודה ומשמעת עצמית, כמו בכל תחומי החיים.

היחלשות שרירי רצפת האגן, אם בשל פגיעה או נטייה, הינה תופעה "כרונית" אך הפיכה. טפלי בעצמך, התמידי וכך "תרכשי" לעצמך את היכולת לעצמאות - להסתובב, לקפוץ ולצחוק ללא חשש!

הכותבת היא פיזיותרפיסטית, יועצת מקצועית לMDS PHARM

בואו לדבר על זה בפורום אורוגניקולוגיה - דליפת שתן וצניחת רצפת האגן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום