הריונות צפופים ולידה מוקדמת

(0)
לדרג

מחקר מקיף מגלה כי מרווח של פחות משנה בין ההריונות מעלה את הסיכון ללידה מוקדמת פי 3. בקרב נשים עם הריונות צפופים נפוצו גם סיבוכים אחרים, דוגמת סוכרת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תכנון יילודה טוב לבריאות. מרווח קצר בין הריונות עלול לגרום לעלייה של פי 3 בסיכון ללידה מוקדמת. כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת BJOG.

החוקרים בחנו נתונים של יותר מ-450 אלף לידות (לא כולל תאומים ויותר) שתועדו בין השנים 2006-2011. לאחר מכן השוו את גיל ההריון בלידה תוך השוואה בין מרווחים בין הריונות של פחות מ-12 חודשים, 12-18 חודשים ו-18 חודשים ומעלה.

בחישוב הסיכון ללידה מוקדמת נלקחו בחשבון מאפיינים נוספים כמו גיל אם, מוצא אתני ועישון, תועדה עלייה של פי 2.8 בסיכון ללידה לאחר פחות מ-39 שבועות הריון במקרים שבהם המרווח בין ההריונות היה קטן משנה. יותר ממחצית מהנשים עם מרווח בין הריונות קצר מ-12 חודשים ילדו בתוך פחות מ-39 שבועות הריון, זאת בהשוואה ל-37.5% מהנשים עם מרווח בין הריונות של 18 חודשים ומעלה. בקרב נשים בהן המרווח בין ההריונות היה קטן משנה, שיעור הלידות לאחר 40 שבועות ומעלה היה קטן יותר (16.9% לעומת 23.2% עם מרווח בין הריונות הקצר מ-12 חודשים לעומת 23.2% עם מרווח של 18 חודשים ומעלה.

החוקרים מסכמים כי מרווח קצר מדי בין הלידות עם מרווח קצר בין הריונות הוא גורם סיכון משמעותי ללידה מוקדמת. בתוך כך הריונות צפופים אפיינו אוכלוסייה בעלת השכלה נמוכה יותר, טיפול מוגבל לפני הלידה, שימוש בטבק ולידה מוקדמת קודמת. סיבוכי הריון דוגמת סוכרת הריונית, יתר לחץ דם בהריון ולידת תינוק קטן לגיל הריון בעת הלידה (מתחת לאחוזון 10 לגיל ההריון) היו גם הם נפוצים יותר בעת מרווח קצר בין הריונות. עם זאת, גיל ההריון הנפוץ ביותר בעת הלידה היה דומה בכל הקבוצות ועמד על 39 שבועות הריון.

בואו לדבר על זה בפורום הריון בסיכון גבוה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום