הטלוויזיה מקצרת לכם את החיים

(0)
לדרג

מחקר: למי שצופים בטלוויזיה מעל שלוש שעות ביום סיכון כפול למוות מכל סיבה שהיא. לא נמצא קשר דומה בין מספר שעות שימוש במחשב או שעות על הכביש

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צפייה בטלוויזיה במשך שעות רבות מדי יום מלווה בסיכון מוגבר למוות מוקדם, כך עולה ממחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of the American Heart Association. לא נמצא קשר דומה עם מספר שעות השימוש במחשב או נהיגה.

בקרב משתתפים במחקר שדיווחו על צפייה בטלוויזיה במשך שלוש שעות ומעלה מדי יום, נרשמה עלייה של כפליים בסיכון לתמותה במהלך שמונה שנות המעקב של המחקר, בהשוואה למשתתפים שדיווחו כי צפו בטלוויזיה עד שעה מדי יום.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר ישיר בין אורח חיים יושבני למוות מכל סיבה שהיא. עם זאת, לא ידוע רבות על ההשפעה של סוגים שונים של אורח חיים לא פעיל על שיעורי התמותה הכוללים.

במסגרת המחקר הנוכחי עקבו החוקרים אחרי כ-13,300 בוגרי אוניברסיטה בספרד, במשך כשמונה שנים. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 37. החוקרים העריכו את היקף הצפייה בטלוויזיה, שעות השימוש מחשב והזמן שבילו על הכביש בנהיגה, ובחנו את הקשר האפשרי עם שיעורי התמותה הכוללים.

מהנתונים עולה כי שיעורי התמותה מכל סיבה היו גבוהים יותר ב-40% עם כל שעתיים נוספות של צפייה בטלוויזיה, עם עלייה של 14% בסיכון עם נהיגה. הסיכון למוות היה גבוה כפליים במשתתפים שדיווחו כי צפו בטלוויזיה שלוש שעות ומעלה מדי יום, בהשוואה למי שצפו בטלוויזיה פחות משעה מדי יום.

הממצאים מצביעים על קשר ישיר בין צפייה בטלוויזיה למוות, אך לא זוהה קשר בין זמן שימוש במחשב וזמן נהיגה ובין שיעורי תמותה גבוהים יותר. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים כדי לבדוק אם הפחתת שעות הצפייה בטלוויזיה תביא להפחתת שיעורי התמותה.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות וכושר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום