סכיזורפניה: עוקבים אחרי הבריאות

(0)
לדרג

לעתים חולי סכיזורפניה מתקשים לאמוד את מצבם ולהתמיד בטיפול רפואי. אפליקציה חדשה, שעוקבת אחרי התנהגות תעזור לרופא להתערב לפני הידרדרות בבריאות

מאת: מערכת zap doctors

הפסיכיאטר מגיע לסמארטפון: בבית החולים גלן אוקס שבניו יורק בוחנים בימים אלו אפליקציה בשם CrossCheck, שנועדה לזהות במהירות כאשר חלה הידרדרות במצבו של חולה סכיזופרניה, ואינו מתנהג על פי התבנית המוכרת לאפליקציה.

לדברי יוזם האפליקציה, פרופ' דרור בן זיו מאוניברסיטת דארתמות, הרעה לא מטופלת במצבו של חולה סכיזופרניה מזיקה למצב רוחו של החולה, ואף יכולה לגרום לנזק כגון הסתבכות במאסר או חזרה לאשפוז, דבר הפוגם בסדר יום ובהרגלים החשובים כל כך לחולה סכיזופרניה.

במחקר שיבדוק את פעילותה של האפליקציה ישתתפו 150 חולי סכיזופרניה שוחררו בשנה האחרונה מבית החולים גלן אוקס. מחציתם יקבלו סמארטפון עם האפליקציה, בעוד היתר יהוו קבוצת ביקורת ויקבלו את השירות המקובל כיום בבית החולים. המטרה היא לבחון אם האפליקציה מובילה לתוצאות טובות יותר, כאשר הדגש הוא על משך זמן שעובר מרגע השחרור ועד הרעה במצב החולה, ומספר הפעמים שמצבו מידרדר.

הנוהל המקובל במחלקה הפסיכיאטרית הוא שחולה משוחרר מגיע למעקב פעם בחודש בלבד. בין פגישות מעקב אלו אין לרופאים דרך לדעת מה שלומו של החולה. אופי המחלה הוא כזה שהחולה מתקשה לזהות בכוחות עצמו הרעה במצבו ולכן אינו מחפש עזרה רפואית בין המפגשים ההכרחיים. אפליקציה מסוג זה יכולה לשנות את חייהם של החולים, מאחר שהיא מאפשרת אבחון וזיהוי בזמן אמת ובכך תשנה לחלוטין את צורת הטיפול במחלה.

כיצד זה עובד?

האפליקציה אוספת סוגים שונים של מידע כגון נקודות ציון שבהן נמצא החולה במשך היום, מתעדת מתי האדם הולך, רץ או נח. האפליקציה מזהה שיחות המתרחשות בטלפון או שיחות אישיות (בלי להקשיב לתוכן שלהן), מתי הן מתרחשות ומהו משך השיחה. מידע נוסף נאסף באמצעות חישנים המזהים אור, חושך, רעש ושקט בסביבת הטלפון. בנוסף, על המטופך למלא שאלון שבועי על מצב רוחו וסימפטומים שבהם חש. האפליקציה מחברת בין הנתונים הסביבתיים שקלטה ודיווח מצב הרוח של החולה. כך, בפעם הבאה שאוסף נתונים סביבתיים אשר לפני כן הופיעו בעת דיווח על מצב רוח קודר יופיע שוב, האפליקציה תזהיר על אפשרות להידרדרות במצב החולה. בנוסף, החוקרים יקבלו התראה.

מאחר שמדובר בחולים בסכיזופרניה, חשוב לנהוג בזהירות על מנת שאסיפת נתונים אלו לא תחשב כמעקב אשר יזין את הפראנויה שממנה סובלים חלקם ממילא. לכן מקפידים החוקרים להדגיש את הצד הפעיל של החולה ואת שיתוף הפעולה בין החולה לחוקרים כשהמטרה היא משותפת: שיפור השירות הניתן לחולה.

בואו לדבר על זה בפורום סכיזופרניה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום