עקיצת דבורה כמעט הסתיימה במוות

(0)
לדרג

צעירה מהצפון פיתחה תגובה נדירה לארס דבורים, ולבה החל לקרוס. היא טופלה על ידי מכשיר המחליף את פעילות הלב והריאות עד ייצוב מצבה. הצעירה: מחכה לחזור הביתה

מאת: מערכת zap doctors

צעירה מהצפון פיתחה תגובה אלרגית קיצונית לעקיצת דבורה שפגעה בתפקוד לבה ומוטטה אותה. אחרי מספר ימים של מאבק על חייה בבית חולים רמב"ם, התאוששה הצעירה והיא מיועדת להשתחרר בקרוב.

בבוקר יום חמישי שעבר, יצאה אורלי גורן, בת 37 מקצרין, ואם לשלושה ילדים מביתה לעבודה, ובזמן הנסיעה במכוניתה, נעקצה על ידי דבורה. גורן, אשר ככל הנראה לא הייתה מודעת לכך שהיא אלרגית לארס דבורים, פיתחה תגובה אלרגית חריפה והתסמינים הופיעו במהירות. בשל כך, הגיעה גורן לקופת החולים הקרובה כדי להתייעץ עם רופא, אך למרות הטיפול באדרנלין שקיבלה, מצבה החל להידרדר במהירות. הצעירה התמוטטה ופונתה במצב קשה אל בית החולים פוריה הסמוך.

עם הגעתה אל בית החולים, אובחנה גורן כמי שסובלת מתגובה נוספת לארס הדבורה. מלבד התגובה האלרגית החריפה שפתחה בשלב הראשון, ככל הנראה הובילה העקיצה גם לכך שהיא פתחה שוק לבבי, ולמעשה ליבה של גורן התנהג כאילו היא סובלת מהתקף לב והחל לקרוס.

בשלב זה גילו רופאי פוריה תושייה, והזעיקו צוות רפואי מרמב"ם שהגיע עם מכשיר אקמו (ECMO), סוג של מכונת לב-ריאה, אותה ניתן להפעיל לפרק זמן ממושך. במכשיר נעשה שימוש במקרים קיצוניים, כאשר יש צורך לתת ללבו של החולה, או לריאותיו, זמן החלמה לצורך התאוששות. בישראל ישנם כמה מכשירי אקמו בודדים, הניתנים להעברה ממרכז רפואי למשנהו, לפי הצורך.

כאשר הגיע צוות רמב"ם לפוריה, גורן חוברה אל מכשיר האקמו, וכשהיא מורדמת ומונשמת, והיא הועברה אל רמב"ם להמשך טיפול. במשך 48 שעות טופלה הצעירה ביחידה המוגברת במחלקת ניתוחי לב, כשהיא מחוברת למכשיר ומצבה עדיין מוגדר קשה. ביום שבת, הראו תוצאות הבדיקות שלה שיפור ניכר בתפקודי לבה, והיא נותקה מהמכשיר. ביום ראשון החלה גורן להתאושש, ומאז היא מתקשרת עם סביבתה ואף יורדת ממיטתה.

לדבריו של ד"ר צבי אדלר, בכיר במחלקת ניתוחי לב ברמב"ם, אשר ליווה את הטיפול בצעירה מרגע חיבורה למכשיר, לבה של גורן צפוי להתאושש ולתפקד ללא בעיה: "איננו יודעים מה גרם לרצף התגובות החריפות שגורן לקתה בהן, אך אין ספק ששיתוף הפעולה בין בתי החולים, והשימוש הנכון והמהיר במכשיר האקמו, הצילו את חייה".

"אני לא זוכרת מה קרה מרגע שהגעתי למרפאה", מעידה גורן, "אבל אני יודעת שהייתי במצב קשה מאוד, ועכשיו אני בסדר. אני מחכה בקוצר רוח לחזור לילדים שלי שנותנים לי כוח".

איך מתמודדים עם עקיצות דבורה?

"מזג האוויר החם מושך החוצה לא רק את המטיילים אלא גם את החרקים", אומר פרופ' אדוארדו שחר, מנהלו בפועל של המכון לאימונולוגיה אלרגיה ואיידס ברמב"ם, "צרעות ודבורים יכולים לעורר תגובה אלרגית, כאשר אלרגיה ממקורות אלו רווחת בקרב 1%-3% מהאוכלוסייה והיא מסוכנת יותר במבוגרים מאשר בילדים".

לדבריו של פרופ' שחר, הרגישות באלרגיה מסוג זה היא למעשה לארס הדבורניים, וכתוצאה מחשיפה לארס יכולות להתפתח מספר תגובות בנעקץ: תגובה מקומית (כאב, גרד, נפיחות), או תגובה כללית (פריחה ונפיחות בכל הגוף, קשיי נשימה, עילפון), אשר מופיעה בדרגות שונות אצל מי שרגיש, ואף יכולה לסכן חיים ולהוביל למוות.

"מי שמפתח תגובה קשה יותר מהתגובה המקומית, צריך לגשת לאבחון אצל אלרגולוג (מומחה לאלרגיות), ולבצע בדיקות לגילוי האלרגיה", אומר פרופ' שחר. "מדובר באלרגיה מסוכנת ביותר, אשר גובה חיים מדי שנה", הוא אומר, "אדם שחושד כי הוא אלרגי, חייב צריך לגשת לאבחון. משהסתבר כי הוא אכן אלרגי, האדם חייב להסתובב בכל מקום עם מזרק אפיפן, המכיל בתוכו אדרנלין. גם אם האדם האלרגי בחר לקבל את סדרת החיסונים, עדיין חובה עליו להסתובב עם המזרק, לכל מקרה. מדובר בכלי פשוט שמגן על חייו של מי שפיתח אלרגיה לארס הדבורים".

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום