פריצת דרך בטיפול בטרשת נפוצה ראשונית

(0)
לדרג

בכנס השנתי לטרשת נפוצה, שהתקיים בשבוע שעבר בבולטמור, ארה"ב נמסר על פריצת דרך בטיפול בטרשת נפוצה: פריצת הדרך היא בדמות תרופה חדשה הנקראת בטאפרון - תרופה לחולים בטרשת נפוצה ראשונית-מתקדמת שעד היום היו ללא טיפול כלל.

מאת : חנן זיסו - עורך האתר

15 אחוז מחולי הטרשת הנפוצה, סובלים מהסוג הראשוני-מתקדם (primary progressive) המתבטא בהתדרדרות לנכויות קשות ותמותה גבוהה כבר מתחילת המחלה. לחולים אלו, הסובלים מהתדרדרות מיידית וקשה במצבם, מייד עם פרוץ המחלה, לא היה עד עתה שום טיפול.

בעקבות מחקר חדש שהוצג בשבוע שעבר בכנס השנתי לטרשת נפוצה ECTRIMS/ACTRIMS, בבולטימור, ארה"ב, הוכח כי תרופת בטאפרון מתוצרת שרינג היא היעילה ביותר לטיפול בחולים אלה.

המחקר נערך במשך שנתיים בביה"ח האוניברסיטאי בברצלונה והשתתפו בו 73 מטופלים. הניסוי הוכיח הבדלים משמעותיים בהתקדמות המחלה בין הקבוצה שקיבלה בטאפרון, לבין קבוצת הביקורת.

סוג זה של טרשת נפוצה ראשונית-מתקדמת, מתאפיין במצב החמרה הדרגתית ובנכות מצטברת, ללא התקפים. הסימנים הראשוניים מתבטאים בהפרעות בהליכה וכבדות ברגליים. עד היום לא קיבלו החולים שום תרופה לטרשת נפוצה, אלא רק תרופות תומכות לסימפטומים כמו לשליטה בשתן לרעד, וכו'.

ד"ר שלמה פלכטר, מנהל השירות לטרשת נפוצה במרכז הרפואי אסף הרופא, שהשתתף בכנס מוסיף: "המחקר הוא פריצת דרך, כי מעכשיו יש בידנו כלי המוכיח שהוא מעכב את התקדמות המחלה. העובדה שבטאפרון נמצאה יעילה ביותר לחולי טרשת נפוצה ראשונית-מתקדמת, היא בשורה גדולה עבורם. העובדה שבטאפרון מאיטה את התקדמות המחלה, גם בחולים קשים אלה, היא הישג רפואי גדול, שכן, עד היום לא היה שום טיפול מתאים לחולים אלה. לראשונה, יוכלו החולים לקבל תרופה ולשפר את מצבם".

מידי שנה, נותנת חברת שרינג חסות לארבעה ימי נופש לחולי טרשת נפוצה, בבית קיי בנהריה, ביוזמת האגודה לטרשת נפוצה. השנה יגיעו 200 חולי טרשת נפוצה, ל - 4 ימי נופש, הכוללים, טיפולים בטאו-שיאצו, בילוי פעיל בנוסח קלאב-מד, הרצאות ו - הופעה של ד"ר רוני מילוא, מנהל המרכז לטרשת נפוצה בבית החולים ברזילי באשקלון, שמגיע עם חבורת "הבוסתנאים" שלו להופיע בפני החולים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום