סוכרת: מדריך לחופשה מתוקה

(0)
לדרג

יוצאים לחופשה עם סוכרת? אספנו עבורכם מספר טיפים שיעזרו לחופשה להיות מתוקה (אבל לא יותר מדי). הקפידו על מדידת סוכר ועל זמינות התרופות

מאת: סימה ארבלי ובתיה אלימלך

חופשות הינן הזדמנות נפלאה לנוח ולהפיג מתחים, ואכן תקופת הקיץ היא זמן טוב לבלות בחיק המשפחה בבילויים שונים בארץ ובחו"ל. עבור כחצי מיליון סוכרתיים בישראל, הסוכרת לא באמת לוקחת "חופשה", אלא היא נשארת איתנו, כך שגם במהלך החופש, עלינו להמשיך ולנהל את אורח חיינו לצד הסוכרת בצורה טובה, על מנת לשמור על האיזון ולמנוע מצבי קיצון.

בזמן חופשה, ישנם שינויים רבים - ובהם שינויים בזמני האכילה ובסדר הארוחות שלנו, וכן בסוג האוכל שאנו אוכלים. הדבר משתנה בצורה משמעותית במיוחד אם החופשה כרוכה בנסיעה או בטיסה ארוכה, היכולות להוביל לשינויים בלתי רצוניים בערכי הסוכר.

להלן מספר טיפים היכולים לסייע לסוכרתי להישאר מאוזן גם במהלך חופשת הקיץ.

מה כדאי לחולה סוכרת לעשות טרם הנסיעה?

בדיקות דם: מומלץ לבצע בדיקות דם מקיפות כדי לאמוד את רמות איזון הסוכר ואת המצב הרפואי הכללי. לא מומלץ לטוס לחו"ל כאשר הסוכרת במצב 'סוער' או מאוד לא מאוזנת, לדוגמא במצב של ריבוי מצבי היפוגליקמיה (ירידות חדות ברמת הסוכר) או היפרגליקמיה. אלה יכולים להקשות על הטיפול בסביבה לא מוכרת ובתנאים שונים.

תרופות: כדאי להיערך עם תרופות נגד תופעות לוואי במערכת העיכול, המתרחשות בארצות חדשות, זאת מאחר שמחלה וחום גבוה עלולים להוביל לעלייה בערכי הסוכר בדם, ויש לטפל בהם, על מנת למנוע החמרה במצב. כמו כן, כדאי להיערך עם כמות תרופות ו/או אינסולין שתספיק לזמן השהייה וקצת מעבר לו, מאחר שלא תמיד ניתן להשיג את התרופות בהן אתם משתמשים במדינות אחרות.

חיסונים: יש לבצע חיסונים מומלצים בהתאם ליעד הנסיעה, מספר שבועות לפני הנסיעה, כדי למנוע תגובות לוואי בארץ רחוקה.

שפה זרה: דבר נוסף שיכול לסייע בנסיעה לארצות בהן דוברים שפה זרה, הוא ללמוד מילים בסיסיות ומשפט חשוב כגון "יש לי סוכרת", "אני צריך רופא", "סוכר או מיץ בבקשה".

סימן מזהה: מומלץ לכל סוכרתי לשאת תווית או סימן זיהוי אחר, כאשר הוא בסביבה לא מוכרת, שעל גביו מצוין שהוא חולה סוכרת ואף טלפון למקרה חירום.

עזרה ראשונה: כדאי לשאת עמכם תיק צד המכיל סוכר זמין, תרופות ואינסולין, למצבי חירום או מקרים של נסיעות ארוכות, בהן יש צורך בציוד זה באופן זמין ומהיר.

ניטור סוכר: חשוב לקחת את מד הסוכר והציוד הנלווה, כדי להמשיך למדוד את ערכי הסוכר בצורה רציפה, גם בעת החופשה. דווקא בזמן זה, אנו נחשפים למזונות שאיננו מכירים ולכן המדידה יכולה לתת לנו אינפורמציה רבה לגבי מידת ההתאמה של התזונה החדשה לערכי הסוכר שלנו.

מה כדאי לחולה סוכרת לעשות בזמן הטיסה עצמה? על מה חשוב להקפיד במהלך הטיול לאחר הנחיתה?

אלטרנטיבות קולינריות: כדאי לבדוק מראש האם חברת התעופה מציעה חלופות לארוחות בריאות, וכן לשתף את הצוות האווירי במצב הרפואי, כדי לסייע במקרה חירום.

פעילות גופנית: הליכה ופעילות קלה במהלך טיסה ארוכה יכולים לסייע באספקת דם תקינה לכל איברי הגוף, ויכולים למנוע היווצרות קרישי דם מסוכנים.

להצטייד באינסולין: כדאי לקחת "עליכם" למטוס אינסולין בכמות מספקת לנסיעה כולה, ולא לשלוח אותו לתא המטען, בשל הקור הקיצוני השורר שם, העלול לשבש את מבנה האינסולין ולהופכו ללא אפקטיבי. ניתן לאחסן חבילת אינסולין לא בקירור למשך 6 שבועות לאחר פתיחתה, אך חשוב לא לחשוף את האינסולין לתנאי חום או קור קיצוניים.

הגנה מהשמש: שתייה מרובה, מקדם הגנה ובגדים מתאימים ימנעו כוויות ונזקים כואבים אחרים העלולים להיגרם מהשמש, ולהזיק לעורכם ולגופכם.

בריאות כף הרגל: בשל ההליכה המרובה בזמן טיולים, עלולים להיגרם פציעות או זיהומים בכפות הרגליים, ולכן יש לשמור על בריאות הרגל בהקפדה יתרה. עדיף לצאת לטיול עם נעל מוכרת, המגנה על כף הרגל, ולהימנע מהליכה יחפים על חול ים או משטח שאינו נקי וחלק. אם נגרמה פציעה בכף הרגל, כדאי להשתמש בסרט הדבקה לא אלרגני ולחבוש אותו בעזרת גזה וחומר אנטיספטי קל. אם המצב אינו משתפר, פנו למרפאה.

כיצד לטפל בהיפוגליקמיה בזמן נסיעה?

הקפידו לשאת עליכם צידה קלה שתסייע לכם להשיג סוכר נגיש במהירות, וכן תעזור לכם להקפיד על שגרת ארוחות מסודרת יחסית, שתעזור לאזן את הסוכר ולהמשיך בטיפול התרופתי כפי שהורגלנו.

עבור סוכרתיים הנוטים לסבול מהתקפי היפוגלקמיה קשים עם איבוד הכרה, מומלץ לשאת זריקת גלוקגון ולהיות בקרבת מקום לאדם היודע לתת אותה במקרה הצורך.

מה כדאי למטופלי משאבות לעשות בזמן טיול?

מומלץ להצטייד טרם הטיסה בטלפון של מוקד תמיכה ושירות של משאבות ביעד הנבחר ובארץ. יש להצטייד בתכנית המשאבה, ולבקש מהרופא המטפל תכנית חלופית של הזרקות ועטי אינסולין, במקרה של אבדן המשאבה. כמובן שגם למשתמשים במשאבות יש להצטייד עם סוכר פשוט וגלוקגון, לטיפול במקרים קיצוניים של נפילות סוכר.

מה חיוני לסוכרתי לעשות כאשר הוא נוסע לאזורי זמן אחרים?

כאשר נסיעה מתוכננת לאזורי זמן אחרים, יש להתייעץ עם הרופא או האחות המדריכה לגבי התאמת זמני הארוחות והאינסולין. בטיסה ארוכה, מומלץ להשאיר את השעון עם השעה בנקודת ההמראה ולאכול ארוחות בזמנים הרגילים.
כמו כן, חזרה למינוני התרופות הרגילים תיעשה ביום שלאחר הנחיתה על פי שעון זמן ההגעה. במשאבות אינסולין יש לכוון את השעון על פי הזמן הרלוונטי.

נסיעה טובה - וחופשה מהנה!

המלצות אלה אינן מחליפות התייעצות עם צוות רפואי והתאמת תכנית טיפולית אישית לכל סוכרתי.

סימה ארבלי היא אחות סוכרת ראשית במכבי שירותי בריאות; בתיה אלימלך היא דיאטנית קלינית מומחית בסוכרת, יועצת האגודה הישראלית לסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום