לעצור את ההתקרחות הנשית

(0)
לדרג

בעיות הורמונליות, גלולות למניעת הריון, צמחונות ואפילו איסוף השיער כל אלה עשויים להשפיע על מצב השיער אצל האישה. המדריך המלא למניעת הפיכתך לדלילה

רופא עור ומין ,מומחה לדרמטולוגיה-מחלות עור ומין
077-2310152 (מספר מקשר)

בעידן שלנו, שבו כמעט כל אישה צובעת את שערה ומחליקה אותו בעזרת פן, האם ניתן לעצור בכלל את נשירת השיער? מה מידת ההשפעה של טיפולי השיער השונים על היחלשות השערה? איך ניתן לשקם שיער שנפגע כדי לעצור את תופעת ההתקרחות הנשית?

ד"ר אלכס גינזבורג, מומחה לשיקום שיער ומנהל פורום השתלת שיער ונשירת שיער ב-zap doctors, עושה לנו סדר בין השערות.

התקרחות נשית (אילוסטרציה)
התקרחות נשית (אילוסטרציה)

עד כמה ההתקרחות הנשית שכיחה?

"התקרחות נשית, אולי בניגוד למה שאנשים חושבים, היא תופעה די נפוצה. בערך 25% מהנשים מתחילות לאבד שיער באופן טבעי בגיל מסוים, בדרך כלל סביב גיל ה-40. עשור מאוחר יותר, לקראת גיל המעבר, 50% מהנשים מאבדות חלק משערן. זוהי תופעה גנטית הורמונלית".

מהם הגורמים לנשירת שיער?

"לעתים הגורם הוא פשוט גנטי: זה מה שקורה אצל 98% מהגברים. אצל נשים מסוימות התחלת ההתקרחות אופיינית, כאמור, לגיל 40 ומעלה, אבל התקרחות יכולה להופיע בגיל הרבה יותר מוקדם. אפילו בגיל 20. לצד הגנטיקה, עליה אין לנו שליטה, גם מצבים נפשיים שונים יכולים להשפיע על נשירת השיער - כמו לחץ, הלם או טראומה נפשית מאוד רצינית.

לעתים כשאישה עוברת ניתוח או הליך רפואי פולשני, תופעות הלוואי שלו עלולות להיות נשירת שיער, וכן, כמובן, שלל השינויים ההורמונליים שעוברים על גוף האישה לאחר הריון ולידה. בנוסף, כל שינוי של בלוטת התריס עלול להפעיל את המערכת הגנטית שבגוף ולזרז תהליך של התקרחות".

איזה גורמים לנשירת שיער נגרמים על ידי האישה עצמה?

"יש להבין כי בעולם המודרני, אישה עושה דברים רבים שפוגעים בשיער שלה: איסוף השיער באופן הדוק, מתיחתו על ידי גומיות וסיכות מסוגים שונים. ברגע שמותחים את השיער הוא נחלש, וכשהוא נחלש, כך הוא גם ימשיך לצמוח חלש, מהשורש. ניתן לזהות תופעה רווחת של מצח גבוה אצל נשים אפרו-אמריקניות, שאצלן השיער בדרך כלל מקורזל ונמתח על ידי תספורות שונות, עד לכדי היחלשות מוחלטת".

"בנוסף, כל תופעה שקשורה להפרעות אכילה דרסטיות, כמו מחלת האנורקסיה, שמאפיינת בעיקר נשים, משפיעה על השיער באופן ישיר, כי ברגע שמפסיקים לאכול, מתחילים לאבד את השיער, עד לתוצאה בלתי הפיכה. צבע לשיער, לעומת זאת, פוגע באיכות השערה - אבל לא משפיע על נשירת השיער".

האם יש קשר בין אובדן שיער לבין צמחונות?

"לא כל אישה צמחונית תאבד את השיער, אבל סוג התזונה, וכן מחסור בחומצות אמינו, הבונות את השיער ואשר נמצאות בעיקר במאכלים מן החי - בהחלט משפיעות על אופי השיער ועל הנשירה. מכאן, שנשים צמחוניות (80% מהצמחונים הן נשים) שלא אוכלות חלבונים מן החי, חלק גדול מהן יסבלו מנשירת שיער ויגיעו לעיתים למצב של התקרחות היות ואין כל תחליף אחר לחלבונים מן החי."

האם יש קשר בין נטילת גלולות לנשירת שיער?

"בהחלט. כשאישה לוקחת גלולות, גופה מקבל אותן כחלק מהמערכת, ממש כמו אדם שלוקח סמים: כשהוא נגמל, הגוף שלו מתחיל להשתולל. כאשר מפסיקים ליטול את הגלולות, יש שיבוש הורמונאלי בגוף, מה שעלול לגרום לנשירת שיער רצינית".

אז כיצד ניתן למנוע נשירת שיער?

"לא למתוח את השיער, לא לאסוף אותו באופן הדוק, לא לישון עם שיער אסוף - תופעה שמגבירה את הנשירה גם בשינה. לא לבצע החלקות בשיער שכוללות חומרים כימיים. אם עושים פן לא לקרב את החום אל שורש השערה, כדי לא לשרוף את שורשי השיער. כמו כן, מומלץ לא להפסיק את הגלולות ולחזור לקחת אותן לסירוגין פרט להפסקה שבה מתכוונים להיכנס להריון. לא לשחק עם השיער ועם קצוותיו עם האצבעות ולמתוח אותו, תופעה שאנשים רבים מכורים לה, שגורמת למתיחה ולנשירת יתר".

"כמו כן חשוב לשמור על תזונה בריאה ולא לבצע דיאטות כסאח. אחרי לידה מומלץ לבצע טיפול מונע בפיקוח של רופא עור כדי לא לאבד את השיער, ובאופן כללי, לא להיבהל מכך שבין החודשים אוגוסט ועד נובמבר, השיער נושר באופן מוגבר יותר. זה נגרם באופן טבעי בעקבות עליית ההורמון הגברי אצל הנשים בעונת הסתיו והקיץ - וזהו תהליך הפיך. המצב דומה לשלכת מן העצים בתקופת הסתיו".

בואו לדבר על זה בפורום השתלת שיער וטיפול בנשירת שיער והתקרחות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום