עבודה במשמרות מזיקה לבריאות

(0)
לדרג

עובדי משמרות ישנים במצטבר 8 שעות פחות בשבוע, דבר הגורם להפרעות שינה, תפקוד לקוי בעבודה, וכן להגברת הסיכון לאירועי לב ולתחלואה בסרטן

מאת: מערכת zap doctors

לישון על זה: עבודה במשמרות לא רק פוגעת ביעילות העבודה ובאיכות חייהם של העובדים באופן כללי, אלא גם בבריאותם. כך לפי נתונים שהוצגו לאחרונה בכנס על שינה וכאב, שהתקיים בבית חולים רמב"ם.

לדברי ד"ר ברוך אלעד, מומחה בנוירולוגיה, מ'מכבי שירותי בריאות', אלו שמתחילים את עבודתם בארבע אחר הצהריים ו"גולשים" עם עבודתם אל תוך הלילה, ישנים בממוצע בין שעה לשעה וחצי פחות וחסרים כמעט 8 שעות שינה שבועיות בהשוואה לעמיתיהם. בשל כך, הם עלולים לסבול מתחלואה כללית גבוהה יותר, עלייה בשכיחות אירועי לב וכלי הדם ב-25%, עלייה של 5% בסיכויים ללקות בשבץ ואף מדיכאון. העלייה בשכיחות מחלת הסרטן, גם היא ניכרת ומשפיעה על נשים וגברים במידה גבוהה בהתאמה: קיימת עלייה של 50% עד 100% בתחלואה בסרטן שד וסרטן הערמונית בקרב העובדים והעובדות במשמרות הלילה.

"עובדי משמרות הלילה סובלים מערות יתר, בשעה שאנו אמורים לישון, וישנוניות יתר בשעות העבודה, שבהן יש בחוץ אור. הדבר נובע מחוסר היכולת של השעון הביולוגי, האמון על תזמון כל הפעילות בגופנו, להסתגל למציאות שמוכתבת על ידי התודעה במוח", הסביר ד"ר אלעד. מתברר שיש אפילו תסמונת ייחודית של עבודת המשמרות: נדודי שינה או ישנוניות יתר, פחות שעות שינה, קשיי ריכוז במטלות השונות וקושי בקבלת החלטות.

עובדים מסביב לשעון

עובדי מקצועות הבריאות הם קבוצה ייחודית, שכן הם נאלצים לעבוד בעבודת משמרות לאורך שנים רבות. עם זאת לדברי ד"ר אלעד, "רופאים עובדים סביב השעון, ולאו דווקא במשמרות ולכן קיימת אפשרות לפגיעה קוגניטיבית בהם". ד"ר אלעד הציג קשר בין מספר השעות שבהן עובד הרופא ברצף, ביחס לירידה הקוגניטיבית שהוא חווה. כמו כן נמצא קשר בין מספר התורנויות, לבין מספר הטעויות המדווחות על ידי רופאים מתמחים עצמם, כך שככל שיש פחות שעות שינה, יש יותר טעויות. יחד עם זאת, קיימים משתנים נוספים שיכולים למנוע את הטעויות האלו והן פונקציה של ניסיון מצטבר, משך השינה שקדם למשמרת, טיב העבודה ומורכבותה ורמת העניין שהעובד מגלה בעבודה - ככל היא יותר משעממת, הסיכוי לטעות גדולה יותר.

אולם מי שחשב שהפתרון נמצא בקיצור המשמרות טעה. לפי מחקר שהוצג, קיצור המשמרות מכביד על כולם, מכיוון שיש יותר החלפות משמרת, רצף הטיפול בחולים יורד והעברת המידע עלולה להיות חלקית בלבד.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום