טיפולים אסתטיים: המחיר הבריאותי

(0)
לדרג

כולנו יודעים שתוספי מזון, הזרקות בוטוקס וביקורים תכופים במכון שיזוף כרוכים בעלויות ניכרות, אבל מעטים מאיתנו מקדישים מחשבה לתופעות הלוואי השליליות של הטיפולים הללו

מאת: ד"ר איתי זיו

בשנים האחרונות אנשים רבים משקיעים ממון רב במטרה לשפר את המראה החיצוני או להצעיר אותו: הזרקות בוטוקס, ניתוחים להגדלת חזה או הקטנתו, ניתוחים בריאטריים שונים, מכוני שיזוף, צריכת סטרואידים אנבוליים ושימוש בתוספי מזון שונים הם רק חלק מרשימה ארוכה של טיפולים ואמצעים שונים שנועדו להשיג את המטרה הנכספת.

מעבר לכך שעלותם של טיפולים אלה עשויה להגיע לאלפי שקלים בחודש, חלקם כרוכים גם בתופעות לוואי שכדאי לקחת בחשבון. לעיתים מדובר אמנם בהשפעה זמנית וחולפת, אך לפעמים יש תופעות לוואי שליליות שלא ניתנות לשינוי. להלן מספר דוגמאות:

ניתוחים וטיפולים אסתטיים שונים: הזרקות בוטוקס, ניתוחים לקיצור הקיבה, שאיבות שומן ועוד שכיחים מאוד במחוזותינו. מעבר לסיכונים הברורים הקיימים בכל ניתוח, במקרים מסוימים יכולים המטופלים לפתח התמכרות לטיפול ולהגיע למצב שבו הם חוזרים ושוב ושוב אל המנתח או המומחה ברפואה אסתטית כדי ל"תקן" בעיות שלא קיימות.

דיאטות קיצוניות והזויות: קשה להאמין מה אנשים מוכנים לעשות בתחום התזונה על מנת לרדת במשקל ולשפר הופעתם. מדובר בדיאטות קיצוניות, חלקן דלות קלוריות עד מאוד שלא מוסיפות לבריאות כלל ואף יגרמו בטווח הקצר והארוך לשינוי שלילי בהרכב הגוף ודווקא להרעה של ההופעה החיצונית. בנוסף, לא מעט אנשים מאמצים תפריטים טבעוניים או נטולי גלוטן, לקטוז ועוד ללא סיבה הגיונית או בריאותית, ובחלק מהמקרים אף עולים במשקל ובאחוזי שומן. למרבית הטרנדים התזונתיים אין שום ביסוס מדעי, אך השיווק והמיתוג עושים את שלהם והשוק של המוצרים והדיאטות הבריאותיים רק גדל ועולה.

כדורים למניעת התקרחות: שכיחים בשימוש אצל גברים ונראה כי יש להם השפעה שלילית על הפוריות ירידה בספירת הזרע ובתנועת הזרע. ישנים מחקרים המזהירים כי נטילת התרופה פרופסיה עלולה לגרום לתופעות לוואי של איבוד החשק המיני וליקויים מסוימים בתפקוד המיני (בשל נטרול הורמון גברי), וכן תיתכן חזרת הנשירה עם סיום השימוש בתרופה.

סטרואידים אנבוליים: השימוש בהם שכיח בקרב מתאמנים ומפתחי גוף הפוקדים את חדר הכושר. אמנם באמצעות שימוש בהם ניתן להעלות מסת שריר בתקופה קצרה, אך ההשלכות על המצב הבריאותי מהותיות, ובעיקר כשמדובר בשימוש ארוך טווח. עשרות משתנים גופניים עלולים להיפגע עקב השימוש בסטרואידים אנבוליים, לרבות איברים פנימיים, המערך ההורמונלי, מצב הרוח, העור, הפנים, החזה הגברי, המבנה של איבר המין הנשי ועוד.

שיזוף: שיזוף, הן בשמש והן במכונים שונים, מעלה באופן דרמטי את הסיכון ללקות במלנומה סרטן עור. מבחינה אסתטית העור מתקמט, מזקין, מקבל כתמים ובסופו של דבר ההופעה החיצונית נפגמת באופן משמעותי.

הגדלת חזה: כאשר ההגדלה לא פרופורציונלית היא יוצרת עומס על הגב התחתון, שינויים ביציבה, אי נוחות וקשיים בתפקוד היומיומי ועוד.

שימוש בתוספים, חומרים משתנים, סמים ותרופות שונות: על מנת לזרז ירידה במשקל ולהיראות טוב יותר, בחודשי הקיץ בעיקר, יש כאלה שלא בוחלים גם בלקיחת חומרים שעלולים לפגוע בגוף באופן מיידי או לאורך זמך. יש להיזהר מאוד בשימוש בחומרים אלה, למותר לציין שהשיפור האסתטי לא שווה את המייר.

אימונים אובססיביים: מדובר במקרה זה במתאמנים "מן השורה", שעשויים להתחיל פתאום להתאמן גם 15-25 שעות בשבוע, על מנת להיראות טוב יותר ובדרך כלל להפחית משקל ואחוזי שומן. התוצאה, לא אחת, הפוכה - תיתכן דווקא עלייה במשקל, הרעה של ההופעה החיצונית, עליית הגיל הפיזיולוגי ובסך הכל בחלק מהמקרים ייתכן שהשכר ייצא בהפסד. על מנת להשיג תוצאות מעולות מבחינת ירידה במשקל והופעה חיצונית ואף לשיפור המצב הבריאותי, 8-10 שעות אימון בשבוע הן מעל ומעבר (וניתן להסתפק גם בפחות).

לסיכום, בטרם מחליטים על שימוש בתוסף זה או אחר, אימוץ תפריט קיצוני וכדומה, חשוב מאוד להתייעץ עם איש מקצוע המסוגל לראות את התמונה כולה ולהתוות את הדרך הנכונה להתנהלות בכל מעגלי החיים.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) הוא מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום