בריאות בישראל: טעונה שיפור

(0)
לדרג

ישראל VS מדינות ה-OECD: ההוצאה הציבורית בישראל על בריאות הינה מהנמוכות ולרוב האזרחים ביטוחים פרטיים. החדשות הטובות: תוחלת החיים בישראל גבוהה

מאת: מערכת zap doctors

מדינת ישראל יכולה להתהדר בתוחלת חיים גבוהה, שיעור גבוה של צעירים ושיעור נמוך של תמותת תינוקות, לעומת מדינות החברות בארגון ה-OECD. אך בכל הקשור להשקעה ציבורית בתשתיות מערכת הבריאות ובכוח אדם רפואי מצבה של ישראל בכי רע, לעומת עמיתותיה בארגון. כך עולה מנתונים חדשים שמפרסם היום (ב') משרד הבריאות, לקראת פרסום קובץ הנתונים השנתי של OECD על מערכות הבריאות במדינות הארגון.

כאמור אוכלוסיית ישראל הינה צעירה בהשוואה למדינות אחרות החברות ב-OECD שיעור הילדים מתחת לגיל 14 בישראל הינו 28.2 אחוזים והוא השני בגובהו בקרב מדינות ה- OECD ושיעור בני הגילאים 65 ומעלה עומד בישראל על 10.3 אחוזים לעומת 15.7 שהוא הממוצע במדינות ה- OECD.

נקודה חיובית נוספת היא תוחלת החיים בישראל שהינה גבוהה מן הממוצע במדינות ה-OECD תוחלת החיים הממוצעת של גבר ישראלי גבוהה בכשנתיים וחצי בהשוואה לממוצע בקרב גברים במדינות ה-OECD (בישראל 79.9 לעומת ממוצע של 77.5) והיא השלישית בגובהה בכל מדינות הארגון. בקרב נשים הפער נמוך יותר ועומד על כחצי שנה (83.6 לעומת 82.8). תוחלת החיים של הנשים בישראל הינה במקום ה-11 בקרב מדינות הארגון.

שיעור תמותת תינוקות בישראל נמוך מן הממוצע ועמד בשנת 2012 על 3.6 פטירות לאלף לידות חי, לעומת ממוצע של 4.0 בקרב מדינות ה-OECD. שיעור זה נמוך יותר מאשר בארה"ב ובבריטניה, אך גבוה בהשוואה לספרד, יוון ומדינות סקנדינביה. יש להדגיש כי בנושא זה קיימים הבדלים בין קבוצות אוכלוסייה שונות בישראל .

השקעה בתשתיות וכוח אדם: בלתי מספיק

בכל הקשור להשקעה בתשתיות במערכת הבריאות, מצבת כוח אדם והוצאה לאומית על בריאות, מדינת ישראל יכולה להתקנא בחברותיה לארגון ויש מקום רב לשיפור.

שיעור המיטות לאשפוז כללי בישראל נמוך יחסית למדינות אחרות החברות בארגון (מתחת לישראל רק 2 מדינות) ועומד על כ-1.9 מיטות לאלף נפש לעומת ממוצע של 3.3 במדינות החברות ב-OECD. ולכן שיעורי תפוסת המיטות גבוהים ועומדים על 97% (הגבוה ביותר ב-OECD) והשהייה הממוצעת בבי"ח נמוכה יחסית (ישראל 4.3 ימים, הממוצע בארגון-6.5).

מבחינת כוח אדם שיעור האחיות לאלף נפש בישראל בכי רע ועומד בשנת 2012 על 4.8 בהשוואה לממוצע של 8.8 במדינות ה-OECD. מצב הרופאים כרגע טוב יותר ודומה לממוצע של חברות ה-OECD (קצת יותר משלושה רופאים ל-1000 איש), אולם לפי תחזיות משרד הבריאות, שיעור הרופאים צפוי לרדת בשנים הבאות אל מתחת לממוצע ה-OECD. זאת, בניגוד למגמת עלייה בשיעור הרופאים הקיימת מדינות החברות בארגון.

גם ההוצאה הציבורית על בריאות הינה מהנמוכים בארגון ועומדת על 60% לעומת 72% בחברות ה-OECD. ובהתאמה ישראל נמצאת במקום השלישי בשיעור האזרחים המבוטחים בביטוחי בריאות פרטיים עם שיעור של 80%.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום