עקיצה שהסתיימה בדלקת במוח

(0)
לדרג

דלקת מוח הנגרמת על ידי עקיצת קרציות (TBE) היא מחלה דמוית שפעת שעלולה להסתיים במוות. ישראלית אחת אושפזה אחרי טיול באירופה. איך תתגוננו?

מאת: מערכת zap doctors

עונת הטיולים גובה לעתים מחיר: ישראלית ששבה לאחרונה מטיול בגבול אוסטריה-גרמניה אושפזה לאחר שככל הנראה נדבקה בטיול בדלקת מוח הנגרמת על ידי עקיצת קרציות (TICK BORNE ENCEPHALITIS (TBE.

מדובר במחלה דמוית שפעת המלווה בחום, כאבי ראש, בחילות, הקאות, כאבי שרירים, ועלולה להיות קשה ואף לגרום למוות. עונת התחלואה נמשכת בין החודשים אפריל-נובמבר. מדובר במחלה נגיפית המועברת על ידי עקיצת קרציות או צריכת מוצרי חלב לא מפוסטרים. מדובר בקרציות השוהות בין היתר על הקרקע, וחשוב לציין שלא קיימת העברה מאדם לאדם.

במשרד הבריאות מסבירים כי מפעם לפעם מתועדים חולים שנדבקו בחו"ל. במרפאות מטיילים לחו"ל קיים תרכיב יעיל נגד מחלה זו. ניתן לקבל טיפול זה, בהתאם לאופי הנסיעה.
ההמלצה היא עבור נוסעים לארצות מערב ומרכז אירופה, סקנדינביה, ואסיה באזורים כפריים ומיוערים בגובה עד 1400 מטרים מעל פני הים, ראה במפה.

מתי כדאי להתחסן?

כדאי לפנות למרפאת מטיילים לפחות שלושה שבועות לפני הנסיעה, כדי לשקול קבלת חיסון, אם מתוכננת אחת או יותר מהפעולות הבאות: לינה על הקרקע, טרקים ממושכים, רכיבה על אופניים כחלק ממסע ולא באופן מזדמן. יודגש כי, אם מתוכנן טיול בתקופה הקרובה נותרו פחות משלושה שבועות עד ליציאה, אין מקום לקבלת חיסון שכן הוא לא יהיה יעיל.

בכל מקרה, ללא קשר לחיסון, על הנוסעים לאזורים הנגועים המפורטים במפה המצורפת, להקפיד על אמצעי התגוננות אישית למניעת עקיצות קרציות.

לנעול נעליים סגורות (לא סנדלים), ללבוש ביגוד בהיר עם שרוולים ארוכים ולהכניס את המכנסיים הארוכים לגרביים או לנעליים.

למרוח חומר דוחה חרקים המכילים DEET על אזורי הגוף החשופים, ולרסס על הנעליים ועל השוליים התחתונים של המכנסיים בתכשירים המכילים פרמתרין. נשים בהיריון וילדים רשאים להשתמש בחומרים אלו באישור רופא.

יש לחבוש כובע עם כיסוי עורף.

רצוי לשבת על הקרקע רק על גבי בד מרוסס בפרמתרין. אם לנים ישירות על הקרקע, יש לדאוג שכל ציוד הבא במגע עם הקרקע יהיה מרוסס גם בפרמתרין.

מומלץ למטיילים לבדוק את עצמם ואת לבושם בסוף כל יום ולהסיר קרציות אם נמצאות. הסרה תתבצע בעזרת פינצטה, בזהירות ובעדינות בלי לפגוע בקרציה. יש לשטוף במים וסבון ולחטא את המקום. רצוי לשמור את הקרציה באתנול 70% ולהביא לרופא לזיהוי במקרה שיתפתח חום. הדבר עשוי לעזור במקרה של התפתחות מחלת חום.

אם תוך מספר ימים מופיעה מחלת דמוית שפעת, עם חום ו/או סימנים קליניים אחרים יש לפנות לרופא.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת מטיילים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום