שיקום רצפת האגן: פיזיותרפיה

(0)
לדרג

לידות, השמנה, שינויים הורמונליים: כל אלה עלולים לפגוע ברצפת האגן. התוצאות קשות: ירידה בהנאה המינית ואי-שליטה בסוגרים. החדשות הטובות: ניתן לטפל, ללא ניתוח

מאת: אביטל לוז

קשה להאמין, אבל "בגדול", נשים אינן מכירות את הגוף שלהן. הנה דוגמאות: פעמים רבות הן לא מתאימות לבוש נכון למבנה גופן; הן מדדות בחוסר חן על נעלי עקב המכאיבות לרגליהן; עוטות איפור כבד מדי, צעקני מדי או לא מתאים לתווי הפנים שלהן. כל אלה ניחא.

אבל מה קורה כשנשים אינן מכירות את הגוף שלהן עד כדי התעלמות ממצוקתו? מה קורה כשנשים אינן יודעות להגדיר מה תקין ומה לא תקין בתפקוד האיברים החיוניים לעצם היותן נשים? ומה קורה כשנשים מנסות למצוא איש מקצוע שיענה להן על מקצת השאלות, הנובעות מחוסר ההיכרות עם הגוף? מתברר שיש מענה לשאלות האלה והוא אפילו נמצא בסל הבריאות.

חיזוק רצפת האגן (אילוסטרציה)
חיזוק רצפת האגן (אילוסטרציה)

מה גורם להיעדר הידע של נשים רבות אודות גופן?

רוב הנשים זוכות להיכרות מקצועית ראשונה עם רצפת האגן ואיברי המין בהדרכה המגומגמת של האחות בבית הספר. בדורנו, היכרות לא מקצועית עם רצפת האגן מתרחשת הרבה לפני כן, באמצעות חשיפה לתכנים מיניים ופורנוגרפיים. בציבור הדתי והחרדי ואף בציבור הערבי והדרוזי, נושא בריאות ומיניות האישה מקבל חשיפה מועטה ביותר. הבנות נמצאות ממש בעמדה של בורות, הן לגבי הבנת מבנה גוף האישה והן לגבי תפקודו.

אין זה משנה אם חוסר ההיכרות של האישה עם גופה נובע מצריכת מידע משובש, דוגמת פורנוגרפיה, או מחוסר ידע ובורות. אין זה משנה האם האישה מגיעה מתרבות מתירנית או מתרבות שמרנית. השורה התחתונה זהה: נשים, בהכללה, אינן מכירות את גופן.

מהי רצפת האגן?

רצפת האגן, מקום "מסתורי" ומוצנע בין רגלינו, מהווה מוצא למספר פתחים חשובים: צינור השתן, הנרתיק ופי הטבעת. מהאנטומיה של האזור נובע גם תפקודו. רצפת אגן בריאה חשובה לתפקוד תקין של מערכת השתן, המין והצואה. מדובר באזור המנקז את כל ה"אינסטלציה" של הגוף, בנוסף על תפקידו ברבייה ובהנאה מינית. אם חושבים על זה, האזור ה"מסתורי" הזה כרוך כמעט בכל תפקוד חשוב של חיינו.

מה תפקידם של שרירי רצפת האגן?

לשרירי רצפת האגן מספר תפקידים: כיווצם גורם לסגירת הסוגרים, להרמת איברי האגן ולהפעלתם של מספר רפלקסים המאפשרים לשלוט על הצרכים. שרירים אלה עוזרים גם בשמירה על מנח נכון של השלפוחית, הרחם והחלחולת באגן, בזמן פעילות, כמו גם בזמן מנוחה. לבסוף, שרירים אלה חיוניים לתפקוד מיני ולמהלך תקין של לידה.

מהם הליקויים השכיחים בתפקוד רצפת האגן?

ליקויים בתפקוד רצפת האגן ינבעו פעמים רבות מנזקים שונים לשרירי רצפת האגן. הסיבות לנזקים אפשריים לשרירי רצפת האגן: לידות וגינליות, השמנת יתר, שינויים הורמונליים בגיל הבלות ופעילות גופנית בעצימות גבוהה (הידעתן? ספורטאיות המתעמלות על טרמפולינה סובלות גם בגיל צעיר מליקויים בתפקוד רצפת האגן...). לידות ואקום, מלקחיים, מרובות קרעים וחתכים - מעלות עוד יותר את הסיכון לפגיעה ברצפת האגן. נשים שילדו בניתוח חירום קיסרי לא חסכו לעצמן את הנזקים לרצפת האגן, אלא "זכו" גם בחתך בבטן וגם בפגיעה בשרירי רצפת האגן. לפיכך ישנן מדינות, בעיקר אירופאיות, בהן אחוז די גבוה של נשים מעדיפות מראש ללכת על ניתוח קיסרי כדי להימנע מנזקים אלה.

למה גורמים הליקויים ברצפת האגן?

כאשר השרירים לא מסוגלים להתכווץ ולהרפות בצורה יעילה, הם לא יהיו מסוגלים למנוע דליפת שתן, גזים וצואה. נזקים לשרירים ולרקמות החיבור יכולים לגרום גם לצניחת שלפוחית, רחם וחלחולת - מצבים בהם האיברים הללו משנים את מקומם הפיזיולוגי. עם שינוי המיקום, משתנה גם יעילות תפקודם. עם הזמן, רצפת האגן כולה עלולה לצנוח. צניחת שלפוחית, לדוגמא, עלולה לגרום לדחיפות, תכיפות ואי-שליטה במתן שתן נשמע מוכר? נשמע מפחיד? אפשר להירגע: יש מענה!

איזה אנשי מקצוע מטפלים בליקויים ברצפת האגן?

בשל הימצאותם של כל-כך הרבה איברים חיוניים באזור רצפת האגן, ישנם הרבה מאוד אנשי מקצוע המטפלים בליקויים באזור: אורולוגים, אורו-גינקולוגים, גינקולוגים, סקסולוגים, גסטרו-אנטרולוגים, כירורגים, מיילדות, ופיזיותרפיסטיות המתמחות בשיקום רצפת האגן.

למי כדאי לפנות?

טבעי שכאשר מדובר בליקוי הקשור למערכת השתן נפנה לאורולוג, בליקוי הקשור לצואה נפנה לגסטרו-אנטרולוג, בחוסר חשק/ היעדר הנאה/ תחושת כאב נפנה לסקסולוג. אם צריך לנתח - נגיע לכירורג. מתוקף היותנו נשים, תמיד ניתן לפנות לגינקולוג שיפנה במקרה הצורך לגורמים המקצועיים המתאימים. אחד הגורמים: פיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן.

מהם יתרונות הפיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן?

זהו טיפול שמרני עם אפקט של מניעה. הטיפול הפיזיותרפי הינו למעשה טיפול שמרני ושיקומי. בטיפול זה עובדים בעיקר דרך מערכת השרירים ומנסים להחזיר את פעילותם לרמה הכי קרובה לנורמה, ככל שהליקוי האורגני מאפשר זאת .הטיפול הפיזיותרפי שייך לסל הטיפולים השמרניים, אך בניגוד לטיפולים התרופתיים והניתוחיים הנותנים הקלה כמעט מידית, טיפול שיקומי הינו תהליך הדרגתי, בו למטופל חלק חשוב מאוד בהצלחתו.

איך מגיעים לפיזיותרפיה לרצפת אגן?

ניקח את הלידה הווגינלית כאחת מהסיבות לליקויים בתפקוד רצפת האגן: בארצות סקנדינביה, נשים לאחר לידה זכאיות לסדרה של טיפולי פיזיותרפיה לרצפת האגן.

תתפלאו, אבל גם בישראל, טיפול לשיקום רצפת האגן לאחר לידה נמצא בסל הבריאות. נשים לאחר לידה יכולות לפנות לבדיקה גינקולוגית שגרתית, לאחר שישה שבועות מהלידה - ולבקש הפנייה לשיקום רצפת האגן.

גם בלי קשר ללידה, גניקולוג המאבחן ליקויים במבנה ובתפקוד רצפת האגן יכול להפנות לפיזיותרפיה (אם כי לעיתים כדאי להזכיר לו שיש אפשרות כזו...).
לטיפול הפיזיותרפי יתרון גדול בכך שיש לו מרכיב מניעתי. במהלך הטיפול, האישה לומדת להכיר את גופה, את האנטומיה והתפקוד של רצפת האגן, את הקשר בין התפקוד של רצפת האגן לתפקוד הכללי של הגוף וכמובן את ההשפעה ההדדית של גוף ונפש.

הכותבת היא מייסדת "מכון ארגמן" לשיקום רצפת האגן לציבור הדתי והחרדי.
זכתה בתואר יזמת השנה של קרן שמש לעידוד יזמים צעירים בקטגוריה של "תרומה חברתית".

בואו לדבר על זה בפורום אורוגניקולוגיה - דליפת שתן וצניחת רצפת האגן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום