הנקה: יתרונות ומיתוסים

(31)
לדרג

האם תזונת האם גורמת לגזים אצל התינוק? האם אמהות מיניקות מוגנות מפני הריון? ומה מרוויח התינוק היונק לעומת תינוק הצורך תמ"ל? מדריך לרגל שבוע עידוד ההנקה

מאת: מערכת zap doctors

החודש מציינים את שבוע עידוד הנקה, וזה זמן מצוין לבדוק אם המיתוסים הרווחים בנוגע להנקה ולהשלכותיה אכן נכונים.

יועצת ההנקה אווה פטיוק, לשעבר מנהלת פורום הנקה ב-zap doctors, עושה לכם סדר ומפרידה בין עובדות לאמונות עממיות שגויות:

מהם יתרונות ההנקה?

"יתרונות ההנקה מתחילים בכך שחלב אם מספק את התזונה האידיאלית לתינוקות. יש לו שילוב כמעט מושלם של ויטמינים, פחמימות, חלבונים ושומנים שאלה בעצם כל המרכיבים שתינוק צריך כדי לגדול. חלב אם מכיל גם נוגדנים שעוזרים לתינוק להילחם בווירוסים ובחיידקים. בנוסף, הנקה מפחיתה את הסיכון של התינוק לאסתמה ואלרגיות. לתינוקות שינקו באופן בלעדי במשך ששת החודשים הראשונים, ללא כל תחליף, יש פחות דלקות אוזניים, פחות מחלות בדרכי הנשימה ופחות התקפים של שלשול. יש להם גם פחות אשפוזים וביקורים אצל רופא. כך שהיתרונות הבריאותיים של ההנקה בהחלט מוכחים".


צילום: שאטרסטוק


האם ההנקה משפיעה על התינוק גם בהיבט הקוגניטיבי-נפשי?

"בהחלט. על פי מחקרים הנקה נמצאה קשורה לציוני IQ גבוהים יותר אצל ילדים גדולים יותר. הקרבה הפיזית, המגע של עור בעור וכן קשר העין עם התינוק, מסייעים לו גם להרגיש בטוח. בנוסף תינוקות יונקים שומרים במהלך חייהם בדרך כלל על משקל תקין, וסובלים פחות מעודף משקל. יש הטוענים גם שהנקה מפחיתה סיכון לסוכרת ולתופעת המוות בעריסה".

מהם היתרונות הבריאותיים בהנקה לאם?

"הנקה משחררת את ההורמון אוקסיטוצין בגופה של האם המיניקה, והוא מסייע לכיווץ הרחם של האם ועשוי להפחית דימום רחמי לאחר לידה. הנקה גם מורידה את הסיכון לחלות בסרטן השד ובשחלות, וכן מורידה את הסיכון לחלות באוסטיאופורוזיס".

מהו הזמן המינימלי המומלץ להנקה?

"לפי המלצות משרד הבריאות, זמן מינימלי להנקה עומד על שישה חודשים, אבל בעיניי כל יום הוא חשוב. אישה שלא מתכוונת להיניק אבל היניקה בבית החולים במשך שלושה ימים בלבד, כבר תרמה לבריאותו של התינוק. אני ממליצה לא לקבוע יעדים לטווך ארוך, אלא להתחיל ולראות איך זה מרגיש".

עד מתי הוא הזמן המקסימלי המומלץ להנקה והאם יש כזה?

"אין הגבלה למשך ההנקה. רוב האמהות שאוהבות להיניק מסיימות עם תהליך זה לקראת גיל שנתיים וחצי-שלוש, בדרך כלל תחת לחץ חברתי לא מוצדק".

האם זה נכון שהנקה מגינה מפני כניסה להריון?

"הנקה יכולה לעכב את הביוץ לאחר הלידה, אבל היא לא מגינה במאה אחוזים מפני כניסה להריון. הנקות תכופות בכל ארבע שעות יכולות לגרום להיעדרות של וסת למשך מספר חודשים, אך מספיקה הפסקה אחת של יותר משש שעות כדי שביוץ יוכל להתרחש, וכתוצאה מכך גם הריון".

האם זה נכון שנשים מיניקות משילות פחות ממשקלן אחרי הלידה כי הן כל הזמן רעבות?

"כאשר אישה מיניקה, הגוף שלה שורף די הרבה קלוריות בכל יום כדי לייצר חלב, כ-750 קלוריות בממוצע. כדי שגופה יוכל לשמור על יכולת ייצור החלב, היא בהחלט צריכה לצרוך יותר קלוריות ממה שהיא צורכת בדרך כלל, בממוצע כ-500 קלוריות יותר מהצריכה הרגילה שלה. מכאן שבממוצע, אישה מניקה שורפת ביום כ-250 קלוריות יותר ממה שהיא צורכת, ולכן אפשר לרדת במשקל באמצעות הנקה, ולא הפוך. אבל אם אין לאם המניקה את הזמן לספור ולחשב קלוריות, מומלץ שתאכל כשהיא רעבה, ותקשיב לגופה. כך היא תוכל גם לצרוך את הכמות הנכונה, וגם לשמור על קצב חילוף החומרים בנורמליזציה לאורך זמן".

צילום: שאטרסטוק


באילו מקרים היית ממליצה לאישה לא להיניק?

"מומחים בתחום הבריאות מסכימים כי חלב אם מספק את צורכי התזונה לתינוקות, כולל פגים וחולים. עם זאת, יש מקרים נדירים ויוצאים מן הכלל שבהם חלב אם אינו מומלץ. בנסיבות מסוימות, רופא יצטרך לעשות הערכת מקרה לגופו כדי לקבוע אם החשיפה הסביבתית של האישה או המצב הרפואי שלה או של התינוק לא מאפשרים להיניק. לדוגמה: אם התינוק אובחן עם galactosemia, הפרעה מטבולית גנטית נדירה; אם האם נגועה בנגיף האיידס; אם האם נוטלת תרופות שמסוכנות לתינוק ועוברות דרך חלב אם; אם יש בגופה שחפת פעילה שלא טופלה; אם היא נגועה בווירוס מסוג I lymphotropic תא T האנושי או מסוג II; אם האםמשתמשת בסמים; אם היא מקבלת טיפולי כימותרפיה ועוד".

האם התזונה של האם המיניקה באמת משפיעה על הגזים של התינוק, וממה כדאי להימנע כדי להקל עליו?

"חומרים מהמזון שצורכת האם המיניקה יכולים להופיע בחלב שלה בין שעה ל-24 שעות לאחר האכילה. הממוצע הוא שהחומרים עוברים לחלב תוך 4 עד 6 שעות. כל זה תלוי במספר גורמים: סוג המזון, הכמות שלו, קצב חילוף החומרים של האם, תדירות היניקה של התינוק, ועוד. אבל לא באמת צריך לדאוג בנושא הזה, כי המזון העיקרי הידוע שגורם לבעיות אצל תינוקות הוא חלבון חלב פרה במוצרי חלב. ההערכה היא כי לבין 2%-7% מתינוקות יש רגישות למוצרי חלב. לעתים קרובות לתינוקות האלה יש היסטוריה משפחתית של אלרגיות לחלב. הפתרון לתינוקות הרגישים הללו הוא לצמצם או למנוע צריכה של מוצרי חלב ולא לעבור לתחליפי חלב.

"אבל חשוב להבין כי אין כללים תזונתיים מיוחדים בזמן ההנקה. אם הרגלי האכילה של האם בריאים, אין שום סיבה לשנות אותם בזמן הנקה. אין מאכלים מיוחדים שבאמת כדאי להימנע מהם, או הפוך: אין צורך לאכול מזונות מסוימים כדי לייצר שפע של חלב מזין. פרט למקרים נדירים, אמהות מיניקות יכולות לאכול כמעט כל דבר שהן רוצות לאכול. דיאטנים ומומחים טוענים שחלב בטעם של המזונות שהאם צורכת חושף את התינוק למגוון רחב של טעמים, וגורם לפחות בעיות עתידיות בהזנה שלו".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום