מריחואנה והסיכון לאירוע מוחי

(0)
לדרג

במחקר חדש נמצא קשר הפוך בין שימוש במריחואנה לבין אירועים מוחיים. החוקרים: דרושים מחקרים נוספים להערכת השפעת תדירות השימוש וגורמים נוספים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בניגוד לדיווחים קודמים, לפיהם השימוש במריחואנה עלול לגרום לעלייה בסיכון לאירועים מוחיים, מחקר חדש שהוצג לאחרונה בכנס של האיגוד הנוירולוגי בארה"ב, מצא שדווקא ההיפך הוא הנכון.

במחקר, שבחן דרכי מניעה של שבץ בקרב צעירים השתתפו בני נוער ומבוגרים בני 15 עד 49. המחקר כלל 751 אנשים שעברו אירועים מוחיים ו-813 ביקורות תואמות בגיל, מין וגזע, ללא היסטוריה של אירועים איסכמיים (כאלה הנגרמים בשל בעיה באספקת דם, עקב היצרות או סתימה בכלי הדם). החוקרים ראיינו את המשתתפים ואספו נתונים אודות שימוש בסמים אסורים, כולל סוג הסם, אופן השימוש ותדירות השימוש. המשתתפים יכלו להצביע על נתונים בכרטיסיות שהוצגו לפניהם, כך שלא היו צריכים לספק תשובה מילולית. כמו כן, הובטח להם כי הנתונים האישיים שמוסרים הם חסויים.

החוקרים סיווגו את המשתתפים לשתי קבוצות: מי שמעולם לא השתמשו במריחואנה, ומי שהשתמשו בסם בתקופה כלשהי בחייהם. המשתתפים גם סווגו לפי מועד השימוש במריחואנה: שימוש בעבר (הוגדר ככל שימוש לפני שנה ומעלה, כולל שימוש חד פעמי ושימוש חוזר), שימוש לפני חודשים (כל שימוש לפני יותר מחודש), שימוש בחודש (שימוש בפרק זמן של עד 30 ימים), ושימוש במהלך 24 השעות האחרונות.

נמצא כי בקרב מי שדיווחו על שימוש במריחואנה בעבר עלה קשר הפוך בין שימוש במריחואנה ובין הסיכון לאירוע מוחי איסכמי. בסך הכל כ-30% מהחולים עם אירועים מוחיים דיווחו על שימוש במריחואנה לפני שנים, זאת בהשוואה ל-33% ממשתתפים בקבוצת הביקורת. מהנתונים לא עלו עדויות לסיכון מוגבר לאירוע מוחי איסכמי, עקב שימוש במריחואנה, גם לא אחרי התחשבות בגורמים כמו גיל, מין, מוצא, עישון או צריכת אלכוהול, יתר לחץ דם וסוכרת. עם זאת, החוקרים מוסיפים כי המספרים היו די קטנים בקבוצות שהשתמשו בסם במהלך החודש האחרון.

לדברי החוקרים, מהנתונים עולה קשר הפוך ומובהק סטטיסטית בין שימוש במריחואנה בתקופה של לפני שנה ויותר לבין הסיכון לאירועים מוחיים איסכמיים. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים להערכת ההשפעה של תדירות השימוש במריחואנה וזיהוי גורמים גנטיים אפשריים המשפיעים על הסיכון הכרוך בשימוש בסם.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה (ילדים ומבוגרים) והתפתחות הילד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום