בצל החטיפה: הגנו על הילדים

(0)
לדרג

הדיווחים הרבים על אירועים ביטחוניים בכלי התקשורת, והתגובות של ההורים משפיעות על הילדים. מומחית: הגבילו את הצפייה, ושימו לב לאותות מצוקה

מאת: מערכת zap doctors

"הסיקור הנרחב של חטיפת הנערים ברשתות הטלוויזיה והרדיו יכול לעורר תגובות מצוקה בקרב ילדים, לכן מן הראוי להגביל ולבקר את מידת הצפייה שלהם במשדרים אלו", כך קוראת להורים ד"ר אילנה פרבשטיין, מנהלת המרכז לבריאות הנפש לילד ולמתבגר במרכז הרפואי זיו.

ד"ר פרבשטיין מסבירה כי גם אם נראה שילדים אינם מודעים למתרחש, הם חשופים לתכנים, שומעים ומפרשים בדרכם את האירועים, ומתריעה, כי חשיפות חוזרות לתמונות ולמידע, אשר פעמים רבות אינו מותאם לגיל הילדים, יכולות להגביר את רמת המצוקה שלהם.

"ילדים רגישים תמיד לתגובות הוריהם, אך הם רגישים לכך שבעתיים בעת מצוקה. אופן הבנת הילד את תחושות והתנהגות הוריו ישפיעו על הדרך בה הוא יתפוס את האירוע ויגיב אליו", אומרת ד"ר פרבשטיין. לדבריה, שיחה בין הילד לבין הוריו על האירוע הטראומטי, שבו מוסר ההורה לילדו מידע מבוקר על האירוע, משיב לשאלות הילד, מביע את דאגתו אך גם את יכולתו להתמודד עם המידע, תיתן לילד את תחושת הביטחון שלה הוא זקוק.

"ככל שהאסון התרחש בסביבה הקרובה יותר לילד, ככל שהיה עד לו בצורה ישירה יותר, כך עולה הסיכון להתפתחות התנהגויות המבטאות מצוקה, כאשר אופן התבטאות המצוקה תשתנה בהתאם לגיל הילד", מסבירה ד"ר פרבשטיין.

לדבריה, מומלץ לגלות ערנות במקרים הבאים:

התנהגות "נצמדת" להורים, סירוב ללכת למוסדות הלימוד

פחדים מתמשכים או מחשבות חוזרות ונשנות על האירוע

הפרעות בשינה כמו סיוטים, הרטבה ועוד, הנמשכים מעבר לימים אחדים

נרגנות, כעסנות או מצב רוח ירוד

ירידה בריכוז

בעיות התנהגות שלא אפיינו את הילד לפני האירוע

מיחושים גופניים כמו כאבי בטן, כאבי ראש או סחרחורת, ללא הסבר רפואי אחר

נסיגה מפעילויות קודמות והתבודדות

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום