ב-50% מבתיה"ס קרינה מחשמל

(0)
לדרג

כך נחשף היום בוועדה לזכויות הילד בכנסת. ח"כ משה מזרחי: 5 מיליוני שקלים לתוכנית ניטור קרינה בבתי-ספר אושרו, אך טרם הועברו ליעדם

מאת: מערכת zap doctors

מה יותר גרוע זיהום אוויר או קרינת חשמל? תלוי את מי שואלים לרגל יום הסביבה הבינלאומי המצוין בכנסת בשיתוף "חיים וסביבה" ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל התקיים היום (ג') דיון בנושא מפגעים סביבתיים בבתי ספר בוועדה לזכויות הילד.

בדיון הוצגו נתונים מדאיגים על ידי חיליק רוזנבלום, מנכ"ל ארגון מלר"ז לפיהם כמעט כל בית ספר שני בארץ חשוף לקרינת חשמל חריגה ומסרטנת, "כל בית ספר שני בארץ נמצאה חריגת קרינה מארונות ומקווי חשמל, החורגת מהתקן והגורמת לסרטן. לדבריו, בחלק מבתי"ס נרשמו אפילו 60% קרינה. בתי ספר רבים, בגלל המזגנים, הציבו ארונות חשמל פעילים בעוצמה רבה לאורך קירות רבים. תלמידים רבים חשופים במשך רוב זמנם ורוב שנותיהם המתפתחות לקרינת חשמל. משרדי החינוך והגנת הסביבה מודעים לבעיה, אך טיפלו בעיקר במניעת התחשמלות ולא במניעת קרינה. אושר אמנם סכום של 5 מיליון שקל לבדיקת הקרינה בבתי הספר בארץ, אך הבדיקה טרם התקיימה". רוזנבלום ציין כי משרד החינוך יזם כנס לקציני הבטיחות, כדי לקדם מודעות ומניעה בעניין - ואכן בפתח תקוה ובנתניה תוקן המצב. הוא קרא לוועדה לקבוע שקיפות בבדיקות אלו ולחייב כל בית ספר או גן ילדים להציג במקום בולט תעודה לתקינות הקרינה.

ברוך ובר, מנהל מחוז תל אביב במשרד להגנת הסביבה, טען מנגד כי "המצב לא כה היסטרי כפי שמוצג. גם כשהקרינה חורגת, ברוב המקרים התלמידים אינם חשופים אליה. "מה שמטריד אותנו בהרבה הוא חשיפת מוסדות-חינוך לנתיבי תחבורה ראשיים ולזיהום האוויר הרב הנגרם מהם. חובה על משרד החינוך לקבוע מדיניות-מונעת בעניין". כמו כן הזהיר ובר מחשיפת תלמידים לחומרי-ניקוי וחיטוי.

סמנכ"לית "אדם טבע ודין", עו"ד קרן הלפרין-מוסרי, הצביעה על תופעה חדשה של גזי-קרקע הנפלטים אל בתים ומאיימים על שלומם ובריאותם של השוהים בהם, וסיפרה על גילוי ביוב זורם באופן פתוח בין שני בתי ספר, וכן היחשפות לחומרי הדברה באזורים חקלאיים.

רוני רון, מארגון "איכות חיים לתושבי השרון" הוסיף כי מפעלי התעשייה הצבאית בשרון, גורמים לזיהום קרקע ואוויר, וכן זיהום שחלחל למי התהום אליו נחשפו ערים כרעננה, הוד השרון הרצליה, רמת השרון וכפר סבא. וקרא לביצוע סקר מדוייק, ממפה ומלא למציאת הזיהומים, להפצת הנחיות מיידית באוכלוסייה כיצד לנהוג, ולפעול לסילוק המזהמים במפעלי תע"ש.

גלעד בן ארי, ראש אגף החירום במשרד להגנת הסביבה הוסיף כי "זו פעילות שגרתית מטעמנו לסגור מוסד חינוכי בגלל זיהום, חומר מסוכן, קרינה, או אסבסט", ואילו רותם זהבי, מנהל בטיחות ארצי במשרד החינוך ציין כי הם פועלים במשותף עם המשרד להגנת הסביבה, וכי יש הנחיות ברורות כיצד לפעול במקרי זיהום והרחקת מפגעים. כמו כן לדבריו, נוסחו כללים ברורים ומפורשים לבניית מוסדות חינוך במרחק ממקורות זיהום.

ממלא-מקום יו"ר הועדה, ח"כ משה מזרחי (העבודה) הדגיש כי "ביטחון חייו של האזרח כולל גם האחריות שלנו לשלום ילדינו ולהרחיק ממוסדות החינוך שלהם מפגעי רעש, קרינה וזיהום. יש לחתור לתקנון קבוע וכללים ממלכתיים ואחידים בעניין, ולקבוע גוף ממלכתי אחד שיטפל בכל מנעת הזיהומים". לדבריו, מטרידה מאוד העובדה שלמרות שאושרו 5 מיליוני שקלים לתכנית ניטור קרינה בבתי-ספר הם טרם הועברו ליעדם, והוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד בעניין. מזרחי שיבח וועדי-הורים הפועלים בעניין.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום