האם כדאי לדחות חיסון גיל שנה?

(0)
לדרג

מפצלים או דוחים חיסוני MMRV? לפי מחקר חדש, דחיית מועד מתן חיסוני ילדות מעלה את הסיכון לפרכוסים לאחר קבלת החיסון. עם זאת - הסיכון זניח

מאת: ד"ר עמית עקירוב

דחיית מתן חיסון ראשון כנגד חזרת-חצבת-אדמת (MMR) או חיסון ראשון כנגד חצבת-חזרת-אדמת-אבעבועות רוח (MMRV) מעבר לגיל שנה ושלושה חודשים, עלולה להכפיל את הסיכון של ילדים בן שנתיים לפרכוסים לאחר קבלת החיסונים. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Pediatrics.

במחקר הנוכחי, בחנו החוקרים את הנתונים של כ-323 אלף ילדים אמריקאים שנולדו בין השנים 2004-2008. הם ביקשו לבחון את מועד מתן המנות הראשונות של חיסונים שונים, הניתנים במהלך השנתיים הראשונות לחיים והופעה ראשונה של פרכוסים.

מהנתונים עולה קשר בין מועד מתן החיסון לתינוק לפרכוסים לאחר החיסון בגיל שנה. הסיכון להתפתחות פרכוסים לאחר מתן החיסון היה גדול יותר כאשר החיסון הראשון ניתן בגילאי 16-23 חודשים, בהשוואה למקרים בהם החיסון הראשון ניתן בגילאי 12-15 חודשים. החוקרים כותבים כי הסיכון המוגבר נובע ככל הנראה משילוב מורכב בין יכולתו של חומר החיסון להפעיל את מערכת החיסון ולגרום ליצירת תגובה חיסונית, הנטייה הגנטית והפיזיולוגית של הילד, והבשלה תלוית גיל של מערכת החיסון.

לדברי החוקרים, הסיכון לפרכוסים מגיע לשיא בגילאי 16-18 חודשים, ללא תלות במצב החיסונים; הם מדגישים כי אף שהממצאים מעידים על סיכון גבוה כפליים לפרכוסים עם דחיית מועד מתן החיסונים, בחיי היומיום מדובר עדיין בסיכון נמוך מאוד. כך למשל, היקף העלייה עלול להעיד כי במקום שיעור פרכוסים של 3-4 לכל 10 אלף ילדים, משמעות הסיכון המוגבר היא עלייה היא בסיכון ל-7-9 מקרים לכל 10 אלף ילדים.

בואו לדבר על כך בפורום חיסונים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום