שיני בינה כלואות: כיצד מטפלים?

(11)
לדרג

מדוע שיני הבינה בוקעות בגיל מאוחר? מה גורם לכאב ולנפיחות? כיצד ניתן לאבחן את המצב ומתי יש לבצע לעקירה כירורגית? כל מה שחשוב לדעת על שיני בינה

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: רפואת שיניים

תופעת שיני הבינה הכלואות עלולה לגרום לכאב, לנפיחות, לדלקות, ולסיבוכים נוספים. ניתוח עקירת שיני בינה כלואות הוא ניתוח שכיח ושגרתי, אך לא תמיד הוא הפתרון הטוב ביותר לטיפול בבעיה.

מדוע אנו סובלים מתופעת שיני הבינה, הצומחות מאוחר ושאינן מוצאות מקום בחלל הפה? מה עושים איתן? ד"ר שי דורי, מומחה לכירורגיית פה ולסת, משיב לשאלותינו בנושא.

שן בינה כלואה (אילוסטרציה shutterstock)
שן בינה כלואה (אילוסטרציה shutterstock)

מהם הגורמים לשיני בינה כלואות?

תופעת שיני הבינה הכלואות נגרמת בעקבות העובדה שלעתים גודל הלסת קטן מכדי להכיל את כל 32 השיניים בפה. תופעה זו נגרמת מסיבות גנטיות והתפתחותיות. ישנן ארבע שיני בינה ומכיוון שארבעתן הן השיניים שבוקעות אחרונות - כל אחת בקצה האחורי של הלסת - לעתים לא נותר מקום באזור זה לבקיעה מלאה בחלל הפה, והן נותרות כלואות בתוך עצם הלסת באופן חלקי או מלא, ובכך הן מפריעות במקומן הבלתי תקין וגורמות לכאב.

באיזה גיל שיני הבינה מבצבצות בפה ועלולות להפריע?

שיני הבינה בוקעות בדרך כלל סביב גיל 17-18. יחד עם זאת, הן עלולות לבקוע גם בשלב מאוחר יותר - עד גיל 27.

כיצד מתבצע האבחון שאכן מדובר בשן בינה כלואה שאינה מצליחה לצאת?

בקיעה של שן בינה מלווה בדרך כלל בכאב מקומי באזורים האחוריים של הלסת, בנפיחות פנימית או חיצונית, בהפרשת מוגלה, בהגבלה בפתיחת הפה לצד תופעות נוספות. במצבים חמורים עלול להתלוות לכך חום סיסטמי עקב דלקת הנוצרת סביב שן הבינה. בכל בדיקה שגרתית אצל רופא השיניים, ניתן לאבחן מה מצב הבקיעה של שיני הבינה. במידה שיש חשד לשן בינה כלואה - יש צורך בביצוע צילום פנורמי. צילום זה מדגים היטב את כל ארבע שיני הבינה. לעתים יש צורך גם בצילום תלת-ממד (CT) כדי לאבחן את מיקומן ומצבן המדויק של השיניים הכלואות.

הטיפול הרווח בשן בינה כלואה הוא עקירה (אילוסטרציה shutterstock)
הטיפול הרווח בשן בינה כלואה הוא עקירה (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד מתמודדים עם שיני בינה כלואות - והאם עקירה כירורגית היא תמיד הפתרון?

הטיפול המקובל ביותר בשיני בינה כלואות הוא עקירה מלאה או חלקית שלהן. לעתים ניתן אף לבצע משיכה אורטודונטית שלהן לחלל הפה - אולם אופציה טיפולית זו היא נדירה.

האם עקירה של שיני בינה כלואות מלווה בתופעות לוואי ובסכנה לסיבוכים

עקירת שן בינה כלואה היא טיפול ניתוחי של ממש. לניתוח זה קיימות מספר תופעות לוואי אפשריות, בדרגות חומרה שמשתנות ממטופל אחד לשני, כגון כאב, נפיחות, הגבלה בפתיחת הפה, שטף דם תת עורי (סימן כחול) ועוד. תופעות אלה בדרך כלל חולפות לאחר כעשרה ימים.

מהם הסיבוכים שעלולים להיגרם כתוצאה מעקירה של שן בינה?

סיבוכים בעקבות ניתוח עקירת שיני בינה כלואות קיימים בשכיחות נמוכה עד נמוכה מאוד. הסיבוכים כוללים עיכוב בריפוי (מכתשית יבשה), שבר של שורש שן הבינה ופגיעה בעצב הלסת עצב שנותן את התחושה לשפה ולסנטר. משמעותה של פגיעה בעצב זה היא אובדן התחושה באזורים אלה. לפיכך, יש להקפיד כי הרופא המנתח הוא אכן בעל ההכשרה המתאימה לכך. רצוי שהמנתח יהיה מומחה מורשה מטעם משרד הבריאות לכירורגיה של הפה והלסתות, וכן בוגר תוכנית התמחות בת חמש שנים בבית חולים - כמקובל.

האם מומלץ לעקור כל שן בינה מבעוד מועד - כטיפול מונע לסיבוכים?

באופן עקרוני - לא. כאשר שיני הבינה בוקעות באופן שהמנח והסגר בפה תקינים, ובאופן שמאפשר שמירה על היגיינה ובריאות חניכיים בסביבתן, אין צורך בעקירה כמניעה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
רפואת שיניים
כירורגיית פה ולסת ושתלים דנטליים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום