מחלת מקצוע: מימוש זכויות רפואיות

(0)
לדרג

מחלת מקצוע נובעת מנזק רפואי מצטבר במקום העבודה. כיצד מזהים מחלת מקצוע? איך נדע מהן זכויותינו? סיפור אישי מרגש - עם לקח לכולנו ומדריך זכויות מפורט

מאת: מערכת zap doctors

במקרים רבים, פגיעות גופניות מצטברות מתרחשות במקום העבודה - והפגיעות הופכות להיות מחלות קבועות. במידה ומחלות אלה נגרמות בעקבות העיסוק הפיזי בעבודה עצמה, הן יכולות להיחשב, במקרים מסוימים, כמחלות מקצוע. כיצד יודעים מתי כאב או בעיה כרונית הופכת למחלת מקצוע? איך יודע החולה במחלה מה בדיוק מגיע לו במסגרת החוק, כפגוע עבודה?

ראובן, גבר בשנות ה-50 לחייו, עובד למעלה מ-30 שנה בתחום המסגרות והמכונאות. העבודה שלו כוללת עיסוק יום יומי עם ציוד מכני כבד, בחשיפה לחומרים כימיים כגון דלקים, שמנים, וכן עבודה אינטנסיבית עם כלים רוטטים כגון דיסקים ומסורים. עבודתו הממושכת עם מכשירים אלה גרמה לו לבעיה חמורה בכפות הידיים שכללה כאבים, רעידות ואובדן תחושה.

ראובן קיבל 28 אחוזי נכות מהביטוח הלאומי והוא מקבל קצבה חודשית גבוהה - בעקבות מחלת המקצוע ממנה הוא סובל.

כיצד החלה הבעיה בכפות הידיים?

"עם הזמן זיהיתי שהידיים שלי פתאום נרדמות. דברים היו מתחילים ליפול לי מהידיים, ואיבדתי, לסירוגין, תחושה בכפות הידיים. הייתי מנסה לבצע פעולה פשוטה, נניח להבריג משהו בזמן העבודה, ופתאום, אחרי שני סיבובים, הידיים שלי היו מפסיקות לתפקד. או שהייתי מנסה להלום בפטיש, ואחרי מכות אחדות, פתאום לא יכולתי להחזיק את הכלי. במשך הלילות לא הייתי יכול להירדם, כי תחושת ההירדמות בידיים הפכה לכואבת מאוד".

בעקבות העניין פחדתי מאוד להיכנס לניתוח בכפות הידיים, מפני שפחדתי כי הניתוח ירע את המצב כי הוא לא תמיד עוזר, ולפעמים אפילו מחמיר את הבעיה. עד היום אני חי בלי פתרון נורמלי למצב, ולא יכול לעבוד באופן רגיל".
נראה אפוא כי ההתמודדות עם מחלות מקצוע איננה קלה.

מה ניתן לעשות? מאיר בליסיאנו, בעלי חברת "מזור", המתמחה בזכויות רפואיות לעובדים, הן במקרים של תאונות במקום העבודה, והן במקרים של מחלות מקצוע, משיב לשאלותינו בנושא.

מה יכול לעשות אדם שלקה במחלת מקצוע?

"במקרה של ראובן למשל, בוצעה במסגרת קופת החולים בדיקה נוירולוגית רפואית ספציפית, ובאמצעותה לבודד ולעלות על הבעיה הרפואית שממנה הוא סובל, בעיה בעצב ספציפי, שמשפיע על התנועתיות בכפות הידיים".

"לעתים ניתן לבצע בדיקה ספציפית, המצביעה על הבעיה הרפואית. אך במקרים אחרים לא תמיד קל להוכיח את הקשר שבין נזקי העבודה לבין הפגיעה. לכן כל מקרה נבדק לגופו".

כיצד ניתן לסייע לאדם שסובל ממחלת מקצוע?

"ראשית יש לבנות עבורו תיק רפואי שנשלח כתביעה לביטוח לאומי. הליך זה, שהוא הליך בירוקרטי די מורכב, יכול לקחת בין חצי שנה לשנה. אדם שסובל מבעיה, לא תמיד יכול ורוצה להתמודד עם כל הניירת, הטלפונים והבירוקרטיה שזה מצריך. התיק הרפואי כולל תוצאות של בדיקות וכן אבחנות של רופאים מומחים בתחום הבעיה, הנותנים את חוות דעתם על מחלת המקצוע".

ומה לאחר מכן?

"מרגע קבלת תיק התביעה אצל הביטוח הלאומי, מחכים להכרה מצדם בפגיעה. מכינים את התיק לוועדה רפואית הכוללת את כל המסמכים והבדיקות הדרושות, לצורך קביעת אחוזיי הנכות , בהתאם לרמת הפגיעה. הליך זה, בסופו של דבר, יוביל להכרעת אחוזי הנכות של אותו חולה, ולקבלת מענק חד פעמי או קצבה לכל החיים".

כיצד נקבעת קצבת אחוזי נכות במדינת ישראל?

"נקבע על פי רמות השכר ב-4 החודשים שקדמו לפגיעה כאשר אותו אדם מוגדר כשכיר, וכעצמאי על פי שומת המס האחרונה, כאשר אחוזי הנכות הן הנגזרת של ההכנסה. וסכום זה הוא למעשה ההכנסה החודשית של האדם החולה, אשר במידה והוא לא יכול לפרנס את עצמו, עקב מחלת המקצוע שלו, מהווה עבורו משכורת חלופית".

כיצד חברה חיצונית יכולה לסייע לאדם החולה יותר מאשר הוא עצמו לבדו?

"השירות והליווי הצמוד של חברה חיצונית, חוסך לאדם החולה התעסקות שעלולה להיות מייאשת ומתסכלת מול המוסדות המסועפים והמורכבים שמטפלים בענייני הקצבאות והנכויות. המטרה היא לסייע לאדם החולה ולחזק את איכות חייו במסגרת הנסיבות שהוא נמצא בהן".

בואו לדבר על זה בפורום תביעות ביטוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום