הזעת יתר: מיתוסים שחשוב להפריך

(4)
לדרג

אנשים הסובלים מהזעת יתר מדווחים על הזעה בכל מיני מצבים, גם במזג אוויר קריר וללא כל מאמץ גופני. למרבה המזל, היום יש מגוון דרכים לטפל בבעיה המטרידה

מאת: ד"ר מיקי שוחט

כולנו מזיעים, במידה כזו או אחרת. מדובר בתגובה טבעית של הגוף למצבי אקלים ולחץ. אך מתי ההזעה עשויה להופיע כתגובה לא נורמלית של הגוף? הזעת יתר היא מצב שבו הגוף מזיע באופן מוגבר, בשל הפעלה מוגברת של בלוטות הזיעה באיברים מסוימים כגון בתי השחי, כפות הרגליים והידיים או הפנים. הזעה מוגברת גם יכולה להופיע כתופעה משנית לבעיה רפואית (השמנת יתר, יתר פעילות של בלוטת התריס ועוד).

למרות שהמודעות לתופעה הן בקרב הציבור והן בקרב הרופאים המטפלים - עלתה בשנים האחרונות, עדיין ישנן לא מעט אמונות שגויות הנוגעות להזעת יתר והגיע הזמן להפריכן.


מדובר בהפרעה שממנה סובלים עד 3% מהאוכלוסייה. צילום: שאטרסטוק

הזעת יתר מתרחשת רק במזג אוויר חם

לא נכון. הזעת יתר היא מצב שבו הגוף מזיע ללא קשר לאקלים, למצבי לחץ או לפעילות גופנית, גם כאשר האדם נמצא במנוחה. אמנם הזעת יתר יכולה להחמיר במצבי לחץ, אך לא פעם הסובלים מהבעיה מדווחים שהם מזיעים מאוד גם בסיטואציות רגועות, לדוגמה כאשר הם יושבים במשרד או במסעדה.

הזעת יתר עשויה לבוא לידי ביטוי באזורים שונים בגוף. כך, בעוד חלק יסבלו מהזעה מוגברת בבית השחי בלבד, אחרים עשויים לסבול מהזעה מוגברת דווקא בכפות הידיים והרגליים, או בהזעה רבה בפנים ובקרקפת. אחרים יעידו על הזעה רבה באזור הגב, או בהזעה במספר אזורים במקביל.

הזעת יתר היא בעיה רפואית נדירה

לא נכון. מדובר בהפרעה שממנה סובלים עד 3% מהאוכלוסייה, כאשר לרוב היא מופיעה בגיל ההתבגרות, בשכיחות דומה בנשים ובגברים. זאת ועוד, הזעת יתר הינה תכונה גנטית העוברת בתורשה, כך שלא מעט מהסובלים מההפרעה יש בני משפחה נוספים הסובלים ממנה.

כיום אנו יודעים כי צעירים סובלים מההפרעה יותר מאשר מבוגרים. ההשערה היא כי בקרב צעירים קיימת פעילות מוגברת של מערכת העצבים המרכזית, המובילה להזעה מרובה יותר.

הזעת יתר היא בעיה מינורית שאינה פוגעת באיכות החיים של הסובלים ממנה

לא נכון. הסובלים מהבעיה עסוקים חלק גדול מהיום בהסתרת הבעיה מהסביבה, ובמציאת פתרונות זמינים שיסייעו להם לטשטש ולהסתיר את הבעיה. הדבר מוביל לא פעם לירידה באיכות החיים, שכן עיסוק תמידי בבעיה פוגע בתפקוד היומיומי. כמו כן, לא תמיד ניתן להסתיר את הבעיה, כיוון שזו מלווה בסימני הזעה ובריח, ולכן הסובלים מהזעת יתר עשויים להימנע מאינטראקציה חברתית, לעתים עד לכדי הסתגרות מוחלטת. כמו כן, הזעה מוגברת שאינה מטופלת עלולה להוביל לזיהומים באזורים המזיעים, בעיקר בבתי שחי ובמפשעות.

אבחון הזעת יתר הוא מורכב

לא נכון. אבחון הבעיה מתבסס ברובו על ידי תשאול המטופל היכן מופיעה ההזעה, באיזו תדירות ובאילו מצבים. כאשר ההזעה מתרחשת בתדירות ובכמות גדולה, באיברים כמו בתי שחי או כפות הידיים וללא קשר למזג האוויר, אזי סבירות גבוהה מאוד שהאדם סובל מהזעת יתר. כלים נוספים לאבחון הבעיה הם בדיקת יוד עמילן ובדיקת נייר, המסייעים לרופא להעריך את כמות הזיעה של המטופל.

אין טיפול להזעת יתר

לא נכון. כיום קיימים מספר טיפולים שניתן להציע לסובלים מהזעת יתר. הטיפול הראשון שיוצע הוא מקומי, בעזרת דיאודורנט מיוחד החוסם זמנית את בלוטות הזיעה. טיפול נוסף שאינו מורכב, ומתאים לכפות הידיים ובתי השחי, הוא הזרקת בוטוליניום טוקסין (דיספורט, בוטוקס). מדובר בהזרקה מקומית פשוטה המתבצעת על ידי כירורג או רופא עור שעבר הכשרה מתאימה. הטיפול הינו בטוח ויעיל במניעת הזעה, משך פעילותו 6-10 חודשים בממוצע, ומטופלים מדווחים כי איכות חייהם השתפרה פלאים לאחריו.

בנוסף, ישנם טיפולים פולשניים, המיועדים למקרים קשים של הזעה, ביניהם הליך ניתוחי להוצאת בלוטות ההזעה בבית השחי, ופרוצדורה נוספת, גם היא ניתוחית, למניעת הזעה בכפות הידיים, על ידי ניתוק העצב האחראי להזעה בכפות הידיים. בניתוחים אלה קיים סיכוי ל"הזעה מפצה", מצב שבו הניתוח עלול לגרום להזעת יתר במקומות אחרים בגוף ויוביל למצב גרוע יותר מהמצב ההתחלתי.

הזעת יתר עשויה לבוא לידי ביטוי באזורים שונים בגוף. צילום: שאטרסטוק


מספר טיפים לסובלים מהזעת יתר:

  • הפחיתו בצריכת קפאין. קפאין מעלה את קצב המטבוליזם בגוף ולכן ידוע כגורם המגביר הזעה.

  • לבשו בגדים מכותנה. גופנו מזיע פחות בבגדים העשויים מכותנה, כיוון שמדובר בבד "נושם".

  • קחו עמכם דיאודורנט טיפולי המיועד למניעת הזעה, וכן מספר חולצות להחלפה.

  • הפחיתו ממשקלם - אנשים הסובלים מעודף משקל מזיעים יותר.


ד"ר מיקי שוחט הוא מומחה ברפואת עור ומנהל כללית אסתטיקה.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי בוטוקס והזעת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום