אושר: רשות לבתי"ח ממשלתיים

(0)
לדרג

הרשות החדשה תפקח על בתי החולים מבחינת הצדדים הניהוליים, התקציביים וההון האנושי. המוסדות הממשלתיים יישארו בידי המדינה וכן האחריות על הסוגיות הרפואיות

מאת: מערכת zap doctors

בישיבת הממשלה אתמול (א') אושרה 'הצעת המחליטים' של שרת הבריאות, יעל גרמן, בדבר הקמת הרשות החדשה למרכזים רפואיים ממשלתיים, שתפקח על בתי החולים הממשלתיים.

מדובר בהמלצה ראשונה של ועדת גרמן, שכללה 3 תת ועדות, אחת מהן, בראשון רונית קן, עסקה בריבוי הכובעים של משרד הבריאות. לפי ההמלצה, רשות כזו נדרשת לאור ריבוי כובעי משרד הבריאות שגם קובע רגולציה על בתי החולים הממשלתיים, גם מפקח עליהם וגם משמש בעלים שלהם.

למעשה, כפל הכובעים של משרד הבריאות מטריד את מערכת הבריאות כבר למעלה מ-20 שנה, ומספר ועדות ממשלתיות כבר דנו בנושא (ועדת נתניהו ב-1990, ועדת אמוראי ב-2002, ועדת לאון ב-2004). גם ארגון OECD התייחס לאחרונה לכשל המבני הקיים במערכת הבריאות הישראלית, משום שהוא פוגע קשות בפיקוח ובניהול בתי החולים הממשלתיים על ידי משרד הבריאות, אלא, שעד היום לא קרה בפועל דבר עם ההמלצות השונות.

משמעות הצעת המחליטים שהתקבלה היא שבתי החולים הממשלתיים יישארו בידי המדינה וכן האחריות על הסוגיות הרפואיות שבתחומם, אבל הפיקוח על הצדדים הניהוליים, התקציביים וההון האנושי של בתי החולים יוצא לגוף ממשלתי נפרד ממשרד הבריאות.

למעשה, הרשות החדשה, אשר תהיה כפופה לשרת הבריאות, תוקם בנפרד מהמשרד, כדי להבטיח את עצמאותה, וכל בתי החולים הממשלתיים, תאגידי הבריאות שלצדם, ואגודות הידידים, יהיו כפופים לה.

הרשות תוכל לדרוש ולקבל מידע, באופן סדיר ושיטתי, לגבי פעילות בתי החולים, אשר יתפרסם באופן מסודר לציבור. יהיה לה גם כוח אכיפה, תוך אפשרות להטיל סנקציות על בתי חולים ועל מנהליהם. הרשות תהיה גם זו שתאשר את תוכניות העבודה של בתי החולים.

בנוסף לרשות, יוקמו ועדות היגוי, שיתוו את מדיניות בתי החולים, יפקחו על פעילותם ויקבעו את המדיניות הכללית של המרכזים הרפואיים ואת פעולותיהם הפיננסיות, ועדות ההיגוי יפקחו על התקציבים השנתיים והעל השימוש במקורות העומדים לרשות בתי החולים, התכניות ארוכות הטווח ועוד.

הצעת המחליטים התקבלה במלואה, למעט תיקון אחד, ששרת הבריאות הסכימה לקבלו והוא: שראש הרשות ימונה כמשרת אמון לשרת הבריאות, ולשרי הבריאות שיבואו בעתיד, ולא על ידי ועדת איתור.

לדברי שרת הבריאות, "לקחתי על עצמי לבחון את הפתרון הנכון, ולדחוף למימושו. זוהי בשורה למערכת הבריאות, ובעקבות החלטת הממשלה, אני נחושה להקים את הרשות החדשה מהר ככל הניתן".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום