סוכרת והריון: אמא מתוקה מדי

(10)
לדרג

כולנו מכירים את החשש מפיתוח סוכרת הריונית, אך מה בנוגע לנשים שכבר חולות בסוכרת ומטופלות באינסולין, לפני הכניסה להריון? על מה עליהן להקפיד בזמן ההריון?

מאת: מערכת zap doctors

סוכרת מסוג 1 נובעת מפגם המונע מהלבלב לייצר את הורמון האינסולין, האחראי על ויסות רמת הגלוקוז בדם. סוכרת זו מתפתחת לרוב בגילאי הילדות המוקדמת, ולכן מכונה גם "סוכרת נעורים". רק %15 מכלל חולי הסוכרת חולים בסוכרת מסוג 1, ונזקקים לתוספות הורמון אינסולין יומיות במהלך כל חייהם. מה קורה כשאישה עם סוכרת סוג 1 רוצה להיכנס להריון ? ומה הם הסיכונים? פרופ' יריב יוגב, מנהל חדרי לידה, מיון יולדות ומחלקות היולדות של בית החולים בילינסון, משיב לשאלותינו במדריך מיוחד.

סוכרת בהריון (אילוסטרציה)
סוכרת בהריון (אילוסטרציה)

מה ההבדל בין סוכרת שמופיעה בזמן ההריון לסוכרת מסוג 1?

"סוכרת הריונית היא סוכרת שמופיעה בדרך כלל בחציו השני של ההריון, ונעלמת ברוב המקרים לאחר הלידה. כ-6-8% מכלל הנשים בישראל יפתחו סוכרת הריונית הנגרמת מחוסר ייצור מספק של אינסולין, כנגד רמת הגלוקוז בדם, במהלך ההריון. לסוכרת שמתפתחת בזמן ההריון עלולות להיות השלכות על העובר, וכן על הנשים היולדות עצמן, וחלקן עלולות לפתח סוכרת מסוג 2 תוך מספר שנים. לעומתן, נשים הלוקות בסוכרת מסוג 1 עוד טרם ההריון, צריכות להקפיד הקפדה יתרה על מצבן הבריאותי, הן לפני ההריון והן במהלכו. נשים אלו מראש נמצאות בסיכון יתר לאי-ויסות רמת הגלוקוז בדם, בעקבות השינויים ההורמונליים הרבים שמתרחשים בגופן, הן בעקבות ההריון והן בעקבות הסוכרת הכרונית".

אז מה צריכות לדעת נשים הלוקות בסוכרת מסוג 1 כשהן נכנסות להריון?

"בזמן ההריון, בעקבות השינויים ההורמונליים בגוף האישה, וכן בעקבות שינויים בצריכת המזון, ובנוכחות הבחילות וההקאות, תיתכן הפרעה באיזון ערכי הסוכר, מה גם שהורמון האסטרוגן מגביר פעילות האינסולין ולכן מעלה את הסיכון להיפוגליקמיה (ערכים נמוכים של סוכר בדם) בתחילת ההריון".

"לכן אישה הלוקה בסוכרת מסוג 1 צריכה להקפיד בזמן ההריון, ועוד לפניו, על תזונה מסודרת בהמלצת דיאטנית. יש להקפיד על ספירה של כמות הפחמימות במזון שהיא צורכת, ובכך על התאמת מינון האינסולין, תחת פיקוח רפואי".

האם יש סכנה בטיפול באינסולין בזמן הריון?

"לא קיימת שום סכנה בטיפול באינסולין בזמן ההריון. הטיפול ניתן במספר זריקות יומיות או במשאבת אינסולין המאפשרת מתן רציף, בעיקר כדי למנוע את תופעת ההיפרגליקמיה, שמתרחשת על רקע חוסר באינסולין.

היפוגליקמיה היא מצב שבו רמת הסוכר בדם נמוכה באופן קיצוני ביותר, מה שעלול לפגוע במערכות רבות ומרכזיות בגוף. המוח עלול להיות הנפגע העיקרי ממצב זה, שכן הגלוקוז הוא מקור האנרגיה הראשוני שלו. היפוגליקמיה היא תופעה מוכרת בקרב חולי סוכרת שמטופלים באינסולין, ועלולה להופיע אפילו בגלל דילוג על ארוחה קלה. לכן במצב של הריון, יש להקפיד הקפדה יתרה על ארוחות מאוזנות והתאמת מינון האינסולין".

מה האישה הסוכרתית צריכה לדעת טרם הכניסה להריון?

"לאישה הסוכרתית המתוכננת להיכנס להריון, חשוב לבצע מעקב ובדיקות ספציפיות למחלתה, על מנת למנוע סיבוכים או מומים אצל העובר, וכן כדי למנוע הפלה. מכיוון שהריון זה ייחשב מראש להריון בסיכון, יש לבצע בדיקות סוכר, תפקודי כליות ומעקב לחץ דם, וכן בדיקה של בלוטת התריס, עוד טרם תחילת ההריון. כמו לכלל הנשים באוכלוסייה, גם לאישה הסוכרתית מומלץ ליטול חומצה פולית כשלושה חודשים טרם הכניסה להריון, כדי למנוע מומים במערכת העצבים ולסייע להתפתחות עוברית תקינה".

כיצד מתבצע הטיפול בסוכרת מסוג 1 בזמן ההריון?

"יש להקפיד על דיאטה קפדנית שניתנת על ידי דיאטנית מוסמכת, שמבוססת בדרך כלל על שלוש ארוחות עיקריות, ארבע ארוחות ביניים במהלך היום וכן ארוחה אחת נוספת לפני השינה. חשוב לדעת כי העלייה במשקל של נשים סוכרתיות בזמן ההריון אמורה להישאר ממוצעת כמו אצל שאר הנשים (בין 10 ל-12 ק"ג) ומותאמת למשקלה".

כיצד ניתן הטיפול באינסולין?

"הטיפול באינסולין ניתן על ידי הזרקה, בין 2 ל-4 פעמים ביום, או באמצעות משאבת האינסולין המספקת רמת אינסולין בסיסית לגוף במהלך כל שעות היום. היא מכילה כ-25 אחוזים פחות אינסולין מאשר הזריקה, ויש להשתמש בה פעמים תכופות יותר, אך זו מאפשרת איכות חיים גבוהה יותר, ללא זריקות. כיום קיימים סוגי אינסולין שנחקרו בנשים בהריון ונמצאו יעילים ובטוחים כמו למשל אינסולין אנאלוגי קצר טווח כגון ליספרו ואינסולין-אספרט וכן ארוך טווח אנאלוגי שהוכחה בטיחותו ויעילותו בהריון הלבמיר".

האם הטיפול בסוכרת מתנה את תזמון הלידה?

"באופן עקרוני, אם רמות הסוכר מאוזנות היטב עד לסוף ההריון, יש לתת ללידה להתרחש באופן ספונטני וטבעי. במידה וישנם סיבוכים כגון עובר גדול, או פגיעה כלשהי בכלי הדם אצל האם, מומלץ להקדים את תזמון ההריון, עד לאחר הבשלות הריאתית של העובר בשבוע ה-38".

בואו לדבר על זה בפורום הריון בסיכון גבוה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום