כבד שומני: שקט וקטלני

(29)
לדרג

תזונה לקויה, צריכת אלכוהול, השמנת יתר, סוכרת ועוד, הינם גורמי סיכון להתפתחות כבד שומני, מצב בו הכבד אוגר שומנים ולא מצליח להפרישם. כיצד מטפלים?

מאת: ד"ר גלית גדעוני (N.D)

עוד בנושא: תפקודי כבד, סרטן הכבד

כבד שומני הוא מצב בו הכבד אוגר שומנים ולא מצליח להפרישם. התופעה איננה נגרמת בגלל אוכל שומני שנאכל עכשיו, אלא נוכח בעיה מתמשכת הנקראת: כבד שומני.

מה גורם לכבד שומני?

כבד שומני נגרם בעיקר בעקבות תזונה לקויה (עשירה בשומן או בפחמימות, עתירת קלוריות), צריכת אלכוהול מרובה ואורח חיים המתאים לעידן השפע והמזון המעובד. הדיאטה הופכת להיות חשובה עוד יותר כאשר בוחנים את שני הגורמים העיקריים הנוספים לכבד שומני: השמנת יתר וסוכרת, שהם בעצמם תוצאה של הרגלי תזונה לא בריאים.

כבד שומני (אילוסטרציה)
כבד שומני (אילוסטרציה)

מהו כבד שומני?

הכבד הוא האיבר הפנימי הגדול בגופנו, הוא נמצא בחלק הימני העליון של הבטן, מתחת לסרעפת. הכבד אחראי על מגוון רחב של פעולות חילוף החומרים, פירוק רעלים וחילוף חומרים של שומן. במצב של עומס, חילוף החומרים של השומן בכבד עלול להיפגע ולהוביל להצטברות של שומן בתוך תאי הכבד עצמם.

ישנן גם סיבות אחרות הגורמות להצטברות שומן בתוך תאי הכבד: שימוש בתרופות מסוימות, חוסר איזון הורמונלי וחשיפה לחומרים רעילים במיוחד.

אחד הסיכונים הגדולים בכבד שומני הוא מצב של שחמת הכבד: מצב מסוכן ובלתי הפיך.

כיצד ניתן לאבחן כבד שומני?

בדרך כלל אין תסמינים מיוחדים כאשר לוקים בכבד שומני: הסובלים מהבעיה לא יודעים על קיומה, אלא כשהבעיה כבר במצב מתקדם.

במקרים המתקדמים יותר, נראים סימנים של חולשה, אובדן תאבון, בחילה, הקאות, איבוד משקל וצהבת. הכבד השומני מתבטא גם בציפורניים: ציפורניים מתפצלות, רכות ושבירות; ומתבטא בעיניים: עיניים מודלקות, אדומות ושורפות.
תיתכן עייפות, תשישות, חולשה, לא מרגישים טוב - בלי הסבר הגיוני, ויטאליות נמוכה, בעיות עיכול, כגון: צואה קשה, עצירות, אלרגיות.

נראה עליה ברמות כולסטרול, שומנים בדם (כאשר יש הפרעה במשק השומנים בדם, זהו אחד הגורמים המרכזיים להתפתחות טרשת עורקים, המתפתחת בדפנות כלי הדם). הבעיה העיקרית היא שאדם מרגיש בסתימת כלי דם רק במצב של כמעט 90% חסימה. כבד שומני עלול לגרום גם להפרת האיזון ההורמונלי בגוף: לעיתים עלולות להופיע בעיות שונות בעור.

איך מטפלים בכבד שומני?

חשוב מאד לדעת כי במידה ולא נטפל במצב של כבד שומני, הבעיה לא תיעלם. להיפך: הבעיה רק תחמיר. ניכרת חשיבות רבה מאוד לטיפול בכבד. אסור להזניח. הזנחה עלולה להביא עד למצב שחמת הכבד - מצב בלתי הפיך.

הטיפול בכבד שומני הוא בעיקר שינוי בתזונה, הרגלי אכילה נכונים - ושינוי באורח החיים. כל זאת, כמובן בליווי ותמיכה של מטפל מוסמך.

מה לא לאכול כאשר סובלים מכבד שומני?

שומנים צמחיים מוקשים (מרגרינה), שומן מן החי ואוכל מטוגן כל אלה מקשים על פעילות הכבד ומעלים רמות הכולסטרול בדם. צריכה רבה של סוכר לבן ואלכוהול פוגעת אף היא בתפקודי הכבד וכן גורמת לייצור יתר של כולסטרול. לכן מומלץ להימנע מצריכה של אלכוהול, סוכר לבן, קמח לבן ומאפים מתוקים.

מה כן לאכול כדי לטפל בכבד שומני?

מומלץ לצרוך דגנים מלאים העשירים בסיבים תזונתיים; קטניות, ירקות, ובעיקר עלים ירוקים וכהים; דגים המהווים מקור טוב לחומצות שומן מסוג אומגה 3 (עדיפות לדגי מים עמוקים אשר פחות חשופים במעמקים למתכות רעילות); נוגדי חמצון; לציטין המעודד פעילות כבד (ניתן ומומלץ לקחת את הלציטין בבוקר על קיבה ריקה בתוך כוס מים בטמפרטורת החדר עם רבע לימון סחוט וכפית שמן זית). בנוסף, הלציטין עשוי לעזור למהול את שמן הזית במים כך שלא תהיה תחושת שמן (לכל מי שלא יכול לסבול את תחושת השמן).

שתייה מרובה של מים חשובה מאוד כדי להוציא רעלים מהגוף (כמובן שלהוצאת הרעלים עוזרים גם הצמחים והתפריט התזונתי).

מומלץ לצרוך מזון אורגני נטול חומרי הדברה וכימיקלים, כדי למנוע עומס נוסף על הכבד. חשוב לתמוך בכבד באמצעות פורמולות צמחים המותאמות באופן אישי לכל אחד לפי מצבו. פעילות גופנית מהווה נדבך נוסף בטיפול.

יש לציין כי כבד שומני מלווה ברוב המקרים בעוד "חברים", כדוגמת כולסרול גבוה ולכן הטיפול בכבד שומני יכלול גם טיפול בכל מה שמסביב.

בכל מקרה של כבד שומני יש לשלב מספר שיטות, תזונה המתאימה באופן אישי ודרכי טיפול שונות, בהתאם למצב המטופל ולאורח החיים שלו.

הכותבת היא ד"ר לנטורופתיה ורפואה טבעית, מטפלת ומרצה, מומחית לטיפול בכבד ולטיפולי אנטיאייג'ינג לשיקום הגוף והעור

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - כבד שומני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום