קנאביס והפרעות בתפקוד הלב

(0)
לדרג

טריפ רע: מחקר שהתפרסם לאחרונה מעלה כי למריחואנה עלולה להיות השפעה קטלנית על תפקוד הלב וכלי הדם. כדאי לשים לב, לפני השאכטה הבאה

מאת: מערכת zap doctors

במהלך השנים האחרונות, ההתייחסות בקרב חלקים נרחבים באוכלוסייה לשימוש במריחואנה נעה ונדה, על קו התפר שבין המותר לבין האסור. השיח הציבורי הנוגע להפיכת הקנאביס לחוקי, ועצם כניסתו לארסנל הטיפולי, בסובלים ממספר מחלות כרוניות, מעלים אותו אחת לתקופה לכותרות.

לרוב, הההנחה הרווחת בקרב הציבור היא שהשימוש בקנאביס חף מסיכון ממשי. האם הנחה זו נכונה? מחקר חדש שנערך בצרפת שופך אור על זווית מעט שונה הנוגעת לשימוש בקאנביס.

קנאביס והפעות בתפקוד הלב (אילוסטרציה)
קנאביס והפעות בתפקוד הלב (אילוסטרציה)

מה מעלה המחקר הצרפתי החדש על שימוש במריחואנה?

בצרפת ניתנת לצוות הרפואי הזכות החוקית לדווח על מקרים קשים הקשורים לשימוש בחומרים פסיכואקטיביים. המחקר הנוכחי פורסם באפריל 2014 בעיתון הרפואי ה-Journal of the American Heart Association. החוקרים סקרו את כלל הדיווחים אשר הגיעו לרשות הלאומית אשר מפקחת על הנושא (ונקראת: French Addictovigilance Network) במהלך השנים 2006-2010.

מבין כעשרת אלפים דיווחים שונים, בחנו החוקרים את כלל הדיווחים אשר הגיעו על רקע של שימוש בקנאביס. במהלך השנים הללו דווחו לרשות הלאומית הצרפתית סך הכל 1,979 מקרים קשים אשר נבעו משימוש בחומר זה.

ב-35 מאותם המקרים (אשר מהווים 1.8% מהמקרים הקשורים לשימוש בקנאביס), הסיבוך היה קשור לפגיעה בתפקוד הלב וכלי הדם (קרדיו-וסקולרי). החוקרים בחנו היטב את המקרים השונים וניסו לזהות מאפיינים שונים הנוגעים לאופי המקרה והמטופל, כדוגמת סוג הסיבוך הקרדיו-וסקולרי, גיל המטופל, מין המטופל, משך החשיפה לקנאביס וכדומה.

החוקרים זיהו כי במרבית המקרים הקשורים להפרעה בתפקוד הלב וכלי הדם, מדובר היה בגברים צעירים (הגיל הממוצע עמד על 34 בלבד). ברוב המקרים, היו המטופלים בריאים קודם לכן מבחינת תפקוד הלב (רק בתשעה מהמקרים היה תיאור של מחלת לב בעבר). מבין אותם 35 מקרים, ב-22 מהם הסיבוך הקשור לשימוש בקנאביס היה הפרעה הקשורה ללב עצמו. בעיקר תפקוד לקוי של העורקים הכליליים, אלו המספקים דם לשריר הלב עצמו. בשאר המקרים, הסיבוך היה קשור לכלי הדם המספקים דם למוח או קשור לכלי הדם הפריפריים, אלו המספקים דם לשאר הגוף.

האם המחקר אמין דיו?

חשוב לציין כי המגבלה הגדולה ביותר של המחקר היא כי סביר שרק מיעוט קטן מהמקרים אכן מדווחים. עובדה זו מגבילה את יכולתנו להסיק מן המחקר על כלל האוכלוסיה. החוקרים אכן מודעים לכך, אך מציינים כי העובדה שמספר הדיווחים מטפס אט אט במהלך השנים - מהווה נורת אזהרה. יתרה מכך, בתשעה מהמקרים (המהווים כ- 25% מהמקרים!), הסיבוך בתפקוד הלב וכלי הדם הסתיים במותו של האדם. על כן ברור כי המחקר מציג אספקט חשוב בהשלכות השימוש בקנאביס.

ייתכן והשימוש בקנאביס טומן בחובו סיכון להיווצרות סיבוכים חמורים ביותר, לעיתים אף קטלניים, שיש לתת עליהם את הדעת.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום