אביב הגיע: כיצד מטפלים באלרגיות?

(0)
לדרג

האביב מביא אמנם שמחה רבה, לבלוב ופריחה, אבל גם אלרגיות רבות. לא מפסיקים להתעטש? העיניים אדומות? רוצים להפסיק לסבול? יש פתרון

מאת: מערכת zap doctors

עונת האביב, כך יודעים האנשים שסובלים מאלרגיות, טומנת בחובה את הרגישות הרבה ביותר לאלרגיות - יותר מבכל שאר עונות השנה. הסיבה לכך היא פריחתם העזה של ההדרים, הדשא, כתלית יהודה (אותו צמר שמבצבץ בין אבני הכותל המערבי), לצד צמחים נוספים. כאשר אנו נחשפים לפריחות אלה דרך מגע או אפילו דרך האוויר, אנו חשופים לתופעות הלוואי של האלרגיה כלפיהן, במידה וזו קיימת בגופנו.

האם באמת רק הפריחה מלבה את תופעות האלרגיה המציקות, או שישנם גורמים נוספים?

ד"ר מיכה צינמן, רופא משפחה, המתמחה מזה שני עשורים בטיפול בשיטת סילוק אלרגיות, משיב לשאלותינו.

אלרגיית  אביב (אילוסטרציה)
אלרגיית אביב (אילוסטרציה)

דוקטור, מה עושים עם האלרגיה?

"הפן הסביבתי בהחלט משפיע על תופעות האלרגיה כפי שאנחנו מכירים אותן - מתלונות של מטופלים. תופעות כמו נזלת, גודש באף, גירוי בעיניים, אדמומיות בעור, פריחות, כאבי ראש ואפילו מיגרנות. יחד עם זאת, רוב האנשים האלרגיים בעצם אלרגיים לאוכל. והרי כל מזון מכל סוג שאנחנו אוכלים לעולם לא נדע במדויק מה הוא מכיל. לכן מספר רב של אלרגיות נגרם בגלל צריכה של מוצרי מזון שונים".

איזה מזונות נחשבים למעוררי אלרגיה?

"המזונות הידועים שמעוררים אלרגיה הם מזונות ממשפחת ויטמין A וממשפחת ויטמין D. כמו כן, ישנה אלרגיה מוכחת למאכלים כמו בוטנים, או אלרגיה די נפוצה לפלפל שחור. ישנם אנשים שאלרגיים אפילו לקפה, לתה, לסוכר או לשמרים. רוב האלרגיות שאנו מכירים לא מגיעות מהפריחה ומהאוויר, אלא דווקא מהמוצרים שנמצאים במקרר".

"אם נדמה אדם לכוס מים, רבע מהכוס מלאה באלרגיות. כולנו מעט אלרגיים לדברים מסוימים, גם אם התגובות של הגוף מאוד מינוריות ואנחנו לא מרגישים בהן, להיות קצת אלרגי זה טבעי וזה נורמלי. שאר כוס המים היא בעצם המערכת החיסונית שלנו. ברגע שהכוס מתמלאת ויוצאת מאיזון, כל טריגר נוסף 'פורץ ממנה החוצה' בצורת תופעת לוואי שיכולה לנבוע מאלרגיה, כגון כאב ראש, כאב בטן, פריחה, ועוד. מכיוון שהמערכת החיסונית של הגוף עסוקה בנטרול הדברים המפריעים לגוף להתנהל באופן תקין היא מוחלשת, ואנחנו חשופים יותר לפריחות, לרגישות למזון, לשינויי מזג האוויר, ועוד".

"אלרגיה נוספת שקיימת ונוכחת בעיקר בקיץ, היא אלרגיה למזגנים. אנשים שאלרגיים למזגן, אלרגיים למעשה לשמרים ולנבגים שנוצרים בתוכו, שהם זהים לנבגים שנמצאים בחלק ממוצרי המזון, כמו למשל בגבינה צהובה".

האם ישנם אנשים הרגישים לאלרגיה יותר מאחרים?

"אלרגיה תוקפת אנשים בכל הגילאים: ילדים, נערים, מבוגרים גברים ונשים כאחד. ישנם אלרגיות מפותחות יותר שהפכו למחלות מובחנות בפני עצמן, כמו למשל אנשים החולים במחלת הצליאק, שהגוף שלהם אלרגי לגלוטן".

כיצד אורח חיים בריא יכול לסייע לטיפול באלרגיות?

"אורח חיים בריא בהחלט יכול לסייע לטיפול באלרגיות, במיוחד כאשר מזהים את המזון אליו רגישים, ונמנעים מצלרוך אותו ואת נגזרותיו. אבל ישנן אלרגיות שלא ניתן להילחם בהן, כמו אלרגיה לקרדית האבק. גם כשאנשים אלה משתמשים במיטב שואבי האבק בבית, הקרדית אופפת אותם כל הזמן. הקרדית למעשה ניזונה מהתאים היבשים של העור, שאנו משילים במשך הלילה בזמן השינה, ויכולה להתקיים בכל צורה".

כיצד מאבחנים אלרגיה אצל מטופל?

"אני מאבחן ומטפל באלרגיות בשיטה אלטרנטיבית, שלא כרוכה בכאב או בדקירות. השיטה נקראת NAET, שהיא טכניקה להורדה ולסילוק אלרגיות. על ידי מבחנות, אני מנטרל בטכניקה קינזיולוגית את הרגישות של המטופל לאותו חומר שהוא אלרגי אליו, בעודו חשוף לאותו החומר בזמן הטיפול".

"שיטה זו הומצאה בארצות הברית, ויש אלפי מטפלים שמשתמשים בה ברחבי העולם. התוצאות מדברות בעד עצמן. שיטה זו גם יעילה לטיפול במיגרנות. במקרים רבים, אנשים הסובלים ממיגרנות, סובלים בעצם מאלרגיה לחומר מסוים, כמו סידן או מלח, וכאשר מנטרלים את האלרגיה הזו, כאבי הראש החמורים פשוט נעלמים בעשרות אחוזים".

האם אנחנו, הישראלים, סובלים מאלרגיות יותר מאשר עמים אחרים?

"אנחנו חיים במזרח התיכון, על שלל צמחיו, ולפריחה בהחלט יש השפעה על סוגי האלרגיות שאנו סובלים מהן, במיוחד מצד כתלית יהודה שמשפיעה באופן גורף על אסתמה, בעיות בסינוסים, ועוד".

האם התרופות כנגד אלרגיות נחשבות ליעילות?

"תרופות אלה יעילות עבור התסמינים, אבל לא פותרות את הבעיה. אנשים רבים נוטלים תרופות אלה בכל תקופה בשנה שהם סובלים מאלרגיות, אך לאחר מספר שנים, כשהתרופות מפסיקות להשפיע, הם מחפשים טיפול יסודי יותר, שיטפל בבעיה עצמה -ומגיעים למרפאות הרלוונטיות".

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום