שניים סוכר: קפה וסוכרת

(0)
לדרג

צריכת קפה גבוהה יותר מלווה בסיכון נמוך יותר לסוכרת מסוג 2, עם כמות נמוכה של חלב או סוכר. כמה קפה מומלץ לשתות ביום? ומה הדין לגבי קפה נטול קפאין או תה

מאת: מערכת zap doctors

ניתן לזהות השפעה של הגדלת צריכת הקפה על הסיכון לסוכרת בתוך פרק זמן קצר יחסית של ארבע שנים. כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Diabetologia.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נערכו מספר סקירות בנושא, וכולם הגיעו למסקנה דומה: צריכה גדולה יותר של קפה מלווה בסיכון נמוך יותר לסוכרת מסוג 2. במחקר הנוכחי החוקרים בחנו אם שינויים בהרגלי צריכת קפה ותה עשויים להשפיע על הסיכון לסוכרת מסוג 2 בהמשך. הם מדגישים כי מדובר בכוס קפה שחור רגילה של 240 מ"ל, עם מעט חלב או סוכר, או ללא תוספת חלב או סוכר.

המדגם כלל נתונים של יותר ממאה אלף אמריקאים. נמצא כי בקרב משתתפים שהגדילו את צריכת הקפה בכוס וחצי ביום, בממוצע, נרשמה ירידה של 11% בסיכון לסוכרת מסוג 2 במהלך ארבע השנים הבאות, בהשוואה למי שלא שינו את היקף צריכת הקפה היומית שלהם. מנגד, בקרב מי שהפחיתו את כמות צריכת הקפה בחציון של שתי כוסות ביום, נרשמה עלייה של 17% בסיכון לסוכרת מסוג 2 במהלך ארבע שנים הבאות, בהשוואה לאלו שלא שינו את הרגלי הצריכה שלהם. שינויים בהרגלי צריכת תה לא השפיעו על הסיכון לסוכרת, ככל הנראה מאחר שחלק קטן מהמשתתפים במחקר שתו תה או שינו את הרגלי צריכת התה שלהם.

מעבר לשינויים בסיכון לסוכרת בקרב מי ששינו את הרגלי צריכת הקפה, מצאו החוקרים כי מי שצרך את כמות הקפה הגדולה ביותר ולא שינו את היקף צריכת הקפה תועד הסיכון הנמוך ביותר למחלה. אצל משתתפים אלו ששתו שלוש כוסות קפה עם קפאין בכל יום באופן עקבי נרשמה ירידה של 37% בסיכון לסוכרת, בהשוואה לאלו ששתו כמות נמוכה של קפה (עד כוס קפה ביום) לאורך זמן.

החוקרים בחנו גם את ההשפעה של קפה נטול קפאין בנפרד ומצאו כי בעוד שהצריכה הבסיסית של קפה נטול קפאין לוותה בסיכון נמוך יותר לסוכרת מסוג 2, שינוי בהרגלי צריכת קפה נטול קפאין לא הביאו לשינוי בסיכון לסוכרת. בדומה לצריכת תה, צריכת קפה נטול קפאין הייתה נמוכה מלכתחילה, וחלק קטן מהמשתתפים ערכו שינוי משמעותי בהרגלי צריכת קפה נטול קפאין.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מאשרים את התוצאות ממחקרים קודמים, לפיהן צריכת קפה גבוהה יותר מלווה בסיכון נמוך יותר לסוכרת, ומספקים עדויות חדשות לפיהן שינויים בהרגלי צריכת קפה משפיעים על הסיכון לסוכרת.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום