קופות החולים: אנו ערב קריסה

(0)
לדרג

כך לדברי נציגי קופות חולים "כללית" ו"מכבי" בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, שדנה בנושא תיירות מרפא. יו"ר הוועדה הציע להעלות את מס הבריאות

מאת: מערכת zap doctors

האם תיירות המרפא והרפואה הפרטית תורמות לרפואה הציבורית או רק נוגסות במשאביה? בדיון בנושא בישיבה בוועדה לביקורת המדינה שנערכה אתמול (ג') בנושא, הודיעו נציגי קופות החולים מכבי וכללית כי הן בדרך לקריסה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אמר כי על ועדת גרמן לא להרוס את הרפואה הפרטית ולא לפגוע בה, בטרם ניתן פתרון ומענה לשיקום המערכת הציבורית. כמו כן הציע להעלות את מס הבריאות על מנת להגדיל את התקציב.

מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, פרופ' רוני גמזו, אמר בדיון כי "במשך שנים מערכת הבריאות נשחקה במשאבים, והדבר גרר תורים ומחסור בציוד. המדינה מזדקנת בשיעורים אדירים ובלי תוספת תקציב מהותית בעניין ייהרס כל מה שנבנה עד כה". לדבריו, ועדת גרמן פועלת להסדיר את תיירות המרפא, מכסות, מחירים ותוך חודש יפורסמו מסקנותיה בעניין, וכמו כן תסדיר הוועדה את הרפואה הפרטית, אך בעניין זה טרם הושגו סיכומים.

סגן שר הבריאות לשעבר, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), הדגיש כי "תיירות המרפא חייבת להיות מפוקחת עם תבחינים ברורים, אך בלי אפיק זה, בתי החולים לא יכולים כיום לשרוד. גם בעניין הרפואה הפרטית, אין לממשלה מדיניות ברורה". בתוך כך ציין מנהל המרכז הרפואי רמב"ם, פרופ' רפי ביאר, ציין כי חסרים כ-10 מיליארד שקלים למערכת הבריאות, ובתוך שנים אחדות המערכת הפרטית תאיים על זו הציבורית.

פרופ' ביאר קרא לאפשר לחולה לבחור את הרופא גם במערכת הציבורית, בצורה מבוקרת, במימון ביטוח משלים או פרטי, והוסיף כי אי-רווחיות מונעת הפעלת בתי החולים גם אחרי הצהריים. לדבריו, תיירות המרפא מטופלת רק אחרי שעות העבודה, ומכניסה כסף רב לבית החולים, המנוצל לרכישת ציוד חשוב ומציל חיים. מנכ"ל קופת חולים כללית, אלי דפס התריס, "בחירת רופא במערכת הציבורית? למה שתלמיד לא יבחר את המורה שלו?".

לדברי דפס, רוב תיירות המרפא מקבלת שירות במחלקות הכירורגיות והאונקולגיות בלבד, והיא נדרשת לבתי החולים כדי להישאר באיזון תקציבי. הוא הזהיר כי בתוך חודשים אחדים תקרוס קופת חולים "כללית" מבחינה כלכלית, והדגיש כי "ישראל אלופת העולם בזיהומים בבתי החולים בגלל הצפיפות, ואיננו מטפלים בכך מחוסר משאבים".

מבקר המדינה, יוסף שפירא הזהיר כי ללא יכולת להשתכר גם במגזר הפרטי - רופאים רבים יעזבו לחו"ל, אך ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר מנגד כי "ההוצאה הציבורית לבריאות בישראל הולכת ומצטמצמת ומדובר בתהליך הרסני וחסר אחריות. במערכת הבריאות הפרטית משלמים יותר ומקבלים פחות".

נציג "מכבי" שירותי בריאות, ישעיהו ז'יולנקה, ציין כי "אנחנו בעד שהמערכת הציבורית, הקופות וגם בתי החולים, יהיה חזקה בהרבה. אנחנו בחרדה כי לא נותנים פתרון לחיזוק המערכת הציבורית, ומנגד פוגעים בחלופות שנוצרו כתוצאה מחולשת המערכת הזו. התוצאה תהיה פגיעה קשה בחולים והרס המערכת". גם הוא הזהיר, כי בתוך חודשים אחדים תקרוס "מכבי" מבחינה כלכלית.

נציג האוצר שלמה פשקוס, ציין בדיון כי תקציב מערכת הבריאות גדל בשנים האחרונות ב 44%, בממוצע שנתי של גידול של 7% מדי שנה, כאשר מנגד תקציב המדינה הכולל גדל רק ב-30%. לדבריו, אמנם גם הוצאות מערכת הבריאות גדלו ב-50%, אך זאת עקב הגידול המשמעותי בשכר, בהפרש של 10-15% משאר המגזרים. "הגידול בשכר נועד להתחרות ברפואה הפרטית, וריסון המערכת הפרטית, בפיקוח על המחירים, בהסדרת הניתוחים הפרטיים ובהגבלת המכסות זו הדרך להתמודד עם הבעיה במערכת הציבורית".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום