איזה מין ניתוח: שינוי מין

(0)
לדרג

לראשונה, חוזר של משרד הבריאות מסדיר את הניתוחים שעוברים טרנג'נדרים כחלק מתהליך שינוי המין; ניתן לעבור ניתוח מגיל 18, וללא נטילת הורמונים

מאת: מערכת zap doctors

חוזר של משרד הבריאות שפורסם אתמול (ב') מסדיר לראשונה את נושא הניתוחים לשינוי מין בישראל, במקביל לעלייה במודעות לנושא הזהות המגדרית ולצורכי הטרנסגנדרים.

על פי החוזר, הניתוחים העיקריים לשינוי מין ייערכו בבתי חולים כלליים ציבוריים בלבד, לבני 18 שנים לפחות ביום הפניה הראשונה. ועדה מיוחדת תאשר את הניתוח, לאחר שיוצגו בפניה חוות דעת של פסיכולוג קליני או עוס קליני וחוות דעת פסיכיאטרית. כמו כן המועמד לניתוח יחתום על "טופס הסכמה מדעת לניתוח לשינוי מין .

אדם המבקש לעבור שינוי מין יציג את מה שמגדירים במשרד הבריאות, "ניסיון מוכח בזהות המגדרית המבוקשת במשך 12 חודשים לפחות", כשהוועדה רשאית על פי שיקול דעתה הרפואי לשנות ובכלל זה לקצר את התקופה האמורה. כמו כן בסמכות הוועדה להתנות את אישורה בנטילת הורמונים, אך אין זה חובה.

הוועדה תהיה ועדה ציבורית ארצית, תנוהל על ידי המנהל הכללי של משרד הבריאות ותכלול צוות רפואי שכולל יור - מומחה לכירורגיה פלסטית שעבר הכשרה ייעודית בביצוע ניתוחים לשינוי מין/ פסיכיאטר, פסיכולוג/ית קליני או עוס קליני, פסיכיאטר/ית, אנדוקרינולוג/ית, אורולוג/ית וגניקולוג/ית. לפונה ייקבעו פגישות עם המומחים השונים אשר חוות דעתם נדרשת לצורך בחינת התאמת המועמד לניתוח מבחינה גופנית ונפשית. המנהל הכללי ימנה גם נציג ציבור מהקהילה הטרנסגנדרית שיסייע לוועדה בכתיבת הנוהל הפנימי לפעילותה ובכל נושא נוסף שיקבע על ידי הוועדה. כמו כן תתקיים פגישה בין כל אנשי הצוות, והפונה רשאי לצרף מלווה מטעמו - איש מקצוע רלוונטי או בן משפחה קרוב. במקרה שהוועדה תדחה את הבקשה, יהיה עליה לנמק בכתב את החלטתה.

דינם של ניתוחים המבוצעים במקרים של הפרעות בהתפתחות המינית ובמקרים אחרים של פגמים ביצור ההורמונלי התקין, שמטרתם להגביר ולחזק את מינם הגנטי של המנותחים, ולא לשנות את מינם לא ייכללו תחת הגדרות אלה. ניתוחים אלה אינם מבוצעים על סמך הפנייה פסיכיאטרית, אלא במקרים שבהם קיימת עדות לשינויים גנטיים - הורמונליים או כרומוזומליים. מובן כי על המעומד לניתוח כזה לחתום על הטופס הרגיל הנהוג להסכמה לניתוח, לאחר קבלת הסברים מתאימים, כמקובל בכל ניתוח אחר.

בואו לדבר על זה בפורום שרינק פרנדלי - ייעוץ פסיכולוגי לגברים הומוסקסואלים, ביסקסואלים וא-מיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום