תאורת לילה קשורה להשמנה

(0)
לדרג

כך לפי סקירת מחקרים אמריקאית, שכללה מחקרים בבני אדם ובבעלי חיים. הסבר אפשרי הוא שהאור משבש את מחזורי הערות והשינה, ומשפיע על חילוף החומרים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חשיפה לאור בשעות הלילה משפיעה על השעון הביולוגי ועלולה להוביל לעלייה במשקל. כך עולה מסקירה שפורסמה לאחרונה בכתב העת האינטרנטי Endocrine Reviews.

לדברי החוקרים, רמזים ראשונים להשמנה אפשרית תוארו בעכברים: כאשר אלו נחשפו אפילו לרמות נמוכות מאוד של אור בשעות הלילה חל שינוי בזמני הארוחות שלהם, ואף שלא צרכו יותר קלוריות, הם עדיין עלו במשקל.

החוקרים מאמינים כי לממצאים עשויה להיות חשיבות רבה גם לבני אדם, מאחר שרבים מאיתנו משתמשים במחשבים בשעות מאוחרות של הלילה, מותירים אורות דולקים בלילה, או חשופים לתאורת רחוב דרך החלונות. כל החשיפה הזו לאור עלולה להשפיע על השעון הביולוגי, עם אפשרות להשפעה על המטבוליזם.

בסקירה בחנו החוקרים את הנתונים בספרות הרפואית במטרה לקבוע אם מדובר בצירוף מקרים בלבד או אם החשיפה לאור בשעות הלילה עלולה להשפיע על מחזורי שינה/ערות והשעון הביולוגי, ובצורה זו להשפיע על המטבוליזם בגוף האדם ולתרום למגיפת ההשמנה.

מעדויות אפידמיולוגיות בעובדי משמרות עולה כי חשיפה ממושכת לאור בלילה מעלה את הסיכון להתפתחות מחלות ממאירות, הפרעות שינה, הפרעות מצב רוח, הפרעות מטבוליות והפרעות בתפקוד הקוגניטיבי. לשעון הביולוגי השפעה על בקרת אנרגיה ותתכן השפעה על גנים שונים המעורבים במטבוליזם של חומרי מזון.

בניסויים בעכברים, באלו עם מוטאציות בגנים האחראיים לשעון הביולוגי תועדו שינויים בהרגלי התזונה, מעבר אותות אנדוקריניים וספיגת שומן מהדיאטה. ממחקרים אפידימיולוגיים בבני אדם עלה כי עובדי משמרות עדיין בסיכון מוגבר להשמנת יתר, יתר לחץ דם ורמת טריגליצרידים (שומנים בדם) גבוהה.

כמו כן, לדברי החוקרים, במקביל להתגברות התאורה ברחובות ארה"ב שתועדה בשני העשורים האחורנים, חלה עלייה בשיעורי השמנת יתר.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות עוררות, שינה ועייפות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום