טיפול קוגניטיבי התנהגותי: מדריך

(2)
לדרג

בין האמצעים העומדים לרשותנו בארגז הכלים הפסיכולוגי, יש מקום של כבוד לטיפול קוגניטיבי התנהגותי, במהלכו נוברים פחות בעבר ומתמקדים בכלים מעשיים להווה ולעתיד

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap doctors

טיפול קוגניטיבי התנהגותי נחשב לטיפול יעיל במיוחד בבעיות נפשיות-רגשיות ומהווה אמצעי המסייע לאדם לשפר את תפקודו ולהתמודד טוב יותר עם ההווה והעתיד. מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי? למי הוא מיועד? באיזה בעיות הוא יכול לשמש ככלי טיפולי ואיך עושים את זה? כל התשובות מפי הפסיכולוג איתן טמיר וורד אמיצי, עובדת סוציאלית, ממכון טמיר.

טיפול קוגנטיבי התנהגותי (אילוסטרציה)
טיפול קוגנטיבי התנהגותי (אילוסטרציה)

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

"הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT) הינו טיפול רגשי ממוקד וקצר טווח באופן יחסי, בו המטופל רוכש כלים ומיומנויות להתמודדות בריאה ויעילה עם משברים, חרדות, טראומות וקשיים נוספים. התהליך הטיפולי הוא לרוב מובנה ומכוון מטרה, כאשר המטופל שותף מלא לבניית 'תכנית עבודה' ולשינויים בה לאורך הדרך. הטיפול מבוסס על עבודה סביב התנהגות: פעולות, מנהגים, דחפים; על קוגניציות: דפוסי חשיבה, פרשנויות ואמונות. בדרך זו, המטופל מקבל נקודת מבט חדשה על רגשותיו, תחושותיו ומחשבותיו, באופן המאפשר עיבוד, קבלה והשלמה מחד גיסא ושינוי מאידך גיסא".

כיצד הוא שונה מטיפולים אחרים ובעיקר מטיפול פסיכולוגי דינמי?

"טיפול CBT הינו טיפול נפשי, וככזה הוא אינו שונה מכל גישה טיפולית אחרת. עם זאת, ייחודיותו מתבטאת בהתמקדות ב'כאן ועכשיו', בעבודה מובנית ובחתירה לשינוי התנהגותי, מחשבתי ורגשי בפועל. בניגוד לטיפול דינמי, טיפול CBT עוסק פחות בהצפת התכנים הלא מודעים מהעבר, ויותר מכוון לעבודה טיפולית עם התכנים שמעסיקים את האדם בשלב הנוכחי בחייו. בעוד הגישה הדינמית נותנת חשיבות רבה להסתכלות על המקור (לרוב הלא-מודע) של הקושי, הגישה הקוגניטיבית התנהגותית מפרידה בין המקור להיווצרות הבעיה, לבין מה שמשמר אותה כאן ועכשיו, ומתמקדת בשינוי מהותי מההווה לעתיד".

עם איזה בעיות, מצבים והפרעות עשוי לסייע טיפול CBT?

"הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הינו ממוקד ומובנה, ובכך מסייע לאדם המעוניין לעשות שינוי אמיתי בחייו בסגירת פרקי העבר ועיבודם; אם בוויסות רגשי בהווה וגיבוש זהות חזקה, בריאה ומסוגלת; ואם ברכישת כלים להתמודדות יעילה בעתיד. הטיפול נשען על תכניות מובנות בבסיסו, וככזה הוא מותאם לסייע לכל סוג של בעיה רגשית או נפשית, החל מפחד מבעלי חיים, דרך חרדה חברתית, הפרעה פוסט טראומטית, ועד הפרעה טורדנית כפייתית והפרעות אישיות".

כיצד נעשה הטיפול בפועל?

"טיפול CBT הינו ממוקד ובאופן יחסי קצר טווח. הטיפול נעשה דרך שלושה תחומים עיקריים:

מחשבה: נזהה דפוסי חשיבה ונלמד להביט בהם ממרחק, לקבלם כפי שהם, לאתגרם ולשנותם לפי הצורך, ובכך להחזיר לידינו את תחושת השליטה והביטחון בחיינו.

התנהגות: נזהה תגובות אוטומטיות ונלמד להפוך אותן לנשלטות ורצוניות, נתרגל מיומנויות לוויסות רגשי ותגובה מותאמת, וניחשף בדמיון ובפועל למה שמטריד, מפחיד ולא נוח, על מנת להוריד את רמות המצוקה.

גוף: נלמד לזהות את הסימנים שהגוף שולח אלינו, לבחור איזה תחושות יקבלו את תשומת ליבנו, וכיצד להרגיע את עצמנו בעת מצוקה ולחץ.

הטיפול הינו ישיר מאוד ודורש עבודה ותרגולים בין הפגישות".

האם ומדוע טיפול זה נחשב יעיל?

"טיפול זה נחשב יעיל מאוד, בכך שהוא מביא לפתרון הבעיה בהווה וגם מקנה כלים להתמודדות בריאה יותר בעתיד. המטופל לוקח אחריות כשותף בטיפול של עצמו, החל מבנייתו, דרך תרגול והתנסות בחדר הטיפול ובבית, בין המפגשים, ועד להערכה ומדידת ההצלחה בטיפול. מחקרים רבים מצביעים על יעילותו של הטיפול מבחינת הרגשתו האישית של המטופל, מבחינת השגת מטרות הטיפול, ומבחינת איכות החיים ויכולת התמודדות עם משברים נוספים בחיים לאחר סיומו. ישנם מחקרים שאף מראים שינוי לטובה במבנה המוחי אצל אדם שסבל מהפרעה פוסט טראומטית ועבר טיפול CBT מוצלח".

לסיכום, טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול הנחשב ליעיל במיוחד בשלל מצבים רגשיים-נפשיים.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום