מפחיד: תוצאות ממוגרפיה שגויות

(0)
לדרג

סרטן השד: חיובי-שגוי היא אחת התוצאות שמתקבלות בבדיקות רפואיות, אך כשמתבררת הטעות, השאלה היא מהן ההשלכות לעתיד?

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תוצאות חיוביות-שגויות הן אחת התוצאות של בדיקות רפואיות, תוצאה מלחיצה מצד אחד, משחררות אנחת רווחה מצד שני. במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי החרדה שהופיעה זמן קצר לאחר בדיקת הסקירה, אצל נשים שקיבלו תשובה חיובית-שגויה בבדיקות ממוגרפיה, התפוגגה בערך תוך שנה.

במסגרת המחקר בחנו את תוצאות סקר טלפוני זמן קצר לאחר בדיקות סקירה שנערכו ל-500 נשים עם תוצאות חיוביות-שגויות ו-530 נשים עם בדיקות ממוגרפיה שליליות.

מהנתונים עולה כי החרדה זמן קצר לאחר בדיקות הסקירה הייתה גבוהה יותר משמעותית בנשים עם תוצאות חיוביות-שגויות בבדיקות ממוגרפיה, בהשוואה לנשים עם תוצאות שליליות. עם זאת, הם קבעו כי מדובר בהבדל קטן, שלא נותר משמעותי לאחר שנה אחת ולכן החוקרים קבעו כי החרדה היא זמנית וחולפת.

51% מהנשים עם בדיקות ממוגרפיה חיוביות-שגויות דיווחו על חרדה בדרגה בינונית או גבוהה, בהשוואה ל-16% בלבד מהנשים עם תוצאות שליליות. באופן לא מפתיע, שיעור הנשים עם תוצאות חיוביות-שגויות בבדיקות ממוגרפיה, שנדרשו לבדיקות הדמיה נוספות (66% לעומת 4.5%), או ביופסיה (15% לעומת 1.1%) היה הרבה יותר גבוה, בהשוואה לאלו עם תוצאות שליליות בבדיקות ממוגרפיה.

בנוסף, מהנתונים עולה כי הכוונה להשלים בדיקות סקירה עתידיות הייתה בולטת יותר משמעותית בנשים עם תוצאות בדיקות ממוגרפיה חיוביות-שגויות, בנשים צעירות ובאלו במצב בריאותי ירוד. יותר מ-80% מהנשים עם תוצאות חיוביות-שגויות דיווחו גם כי יסכימו לעבור בדיקת ממוגרפיה בטכניקה הכרוכה באי-נוחות רבה יותר, אם שיעור התוצאות החיוביות-שגויות יהיה קטן יותר ויסכימו גם למרחק נסיעה של עד ארבע שעות להשלמת הבדיקה.

בואו לדבר על זה בפורום גילוי מוקדם של סרטן השד - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום