מוצרי חלב ודלקת מפרקים

(0)
לדרג

מחקר: האם סידן שמקורו במוצרי חלב מאט התפתחות אוסטיאוארתריטיס? תלוי אם מדובר בחלב או בגבינה. כמו כן נמצא שוני בין נשים לגברים

מאת: מערכת zap doctors

שתיית חלב באופן קבוע קשורה להתקדמות איטית יותר של נזק מפרקי בנשים עם אוסטיאוארתריטיס, אך צריכה קבועה של גבינה דווקא מלווה בנזק מפרקי נרחב יותר. נתונים סותרים אלה נמצאו במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Arthritis Care & Research.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין צריכת חלב ובין התקדמות רדיוגרפית של אוסטיאוארתריטיס של הברך ב-2,150 משתתפים. מדגם המחקר כלל 888 גברים ו-1,260 נשים שהיו במעקב במשך 4 שנים.

החוקרים העריכו את התקדמות אוסטיאוארתריטיס באמצעות בדיקות הדמיה ואת צריכת החלב בעזרת שאלוני דיווח עצמי.

נמצא כי צריכת חלב לוותה בהפחתת התקדמות שינויים במפרק, גם לאחר שלקחו בחשבון משתנים שונים. בקרב נשים, אך לא בגברים, הפחתת התקדמות השינויים במפרק הייתה תלוית מינון, עם תועלת גדולה יותר בעקבות הגדלת צריכת חלב מ-0 ל-3 כוסות חלב בשבוע, 4-6 כוסות חלב בשבוע או 7 כוסות חלב בשבוע ומעלה.

מנגד, צריכת יותר מ-7 מנות גבינה בשבוע לוותה בהחמרת התקדמות אוסטיאוארתריטיס של הברך. החוקרים מציעים כי הדבר עשוי לנבוע מרמות גבוהות של חומצות שומן רווי בגבינה, שכן צריכה מוגברת של חומצות שומן רווי נקשרה עם נגעים במח העצם, המנבאים התקדמות אוסטיאוארתריטיס של הברך.

החוקרים משערים כי סידן בתזונה עשוי לעמוד בבסיס הקשר בין צריכת חלב להפחתת התקדמות אוסטיאוארתריטיס של הברך וסידן עשוי גם לספק הסבר להבדלים בין המינים, מאחר שצריכת הסידן הממוצעת במחקר הייתה נמוכה יותר בנשים, בהשוואה לגברים. אם אכן הסידן שמקורו בתזונה עומד במרכז הקשר בין צריכת חלב והתקדמות אוסטיאוארתריטיס של הברך, כותבים החוקרים, אזי נשים מועדות יותר מגברים להשפעות של צריכת סידן שמקורו בחלב.

בואו לדבר על זה בפורום דלקות מפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום