סוכרת: שרוול בריאטרי ללא ניתוח

(0)
לדרג

פיתוח חדש ברפואה הבריאטרית מיועד לחולי סוכרת הסובלים מעודף משקל. שרוול שמוחדר למעי באמצעות אנדוסקופ מפחית את התיאבון ומשפר את תפקוד הלבלב

מאת: מערכת zap doctors

בשורה טובה לחולי סוכרת שסובלים מעודף משקל: טיפול חדשני משפר משמעותית את מצבם הבריאותי בניתוח ללא ניתוח. מדובר בהתקן שמוחדר לגוף באופן אינדוסקופי, ויושב כמעין שרוול בתוך המעי הדק.

"ייעודו הראשון של ההתקן הוא איזון הסוכרת של חולי סוכרת שהם גם כבדי משקל", מסבירה ד"ר סיגל פישמן, מנהלת שירות השמנת יתר של המכון הגסטרואנטרולוגי באיכילוב ועובדת במרכז רפואי נארא. "כשאנחנו, כרופאים, בוחנים את המועמדים הפוטנציאליים להליך זה, אנחנו בודקים קודם כל את מצב הסוכרת - שלשם הצלחת הטיפול יכולה להיות גם סוכרת שאינה חמורה במיוחד".

סוכרת: שרוול בריאטרי ללא ניתוח (אילוסטרציה)
סוכרת: שרוול בריאטרי ללא ניתוח (אילוסטרציה)

כיצד השרוול משפר את מצב הסוכרת?

"השרוול מכסה את 60 הסנטימטרים הראשונים של המעי הדק, ובכך מונע ספיגה של האוכל וכן את ערבוב המזון עם מיצי המרה. כך המזון עצמו מגיע באופן פחות מעובד לחלק המרוחק של המעי הדק. הדבר הזה גורם להפרשת הורמונים שמגבירים את תחושת השובע מצד אחד, ומשפרים את פעולת הלבלב מצד שני. מאחר שזה טיפול חדש יש מעט מחקרים בנושא, אולם המחקרים שנערכו הראו כי הטיפול אכן מסייע לחולי סוכרת כבדי משקל וכי התקן השרוול הוא כלי יעיל לשיפור וויסות הסוכר בגוף. לאנשים בעלי עודף משקל חמור, עם מדד BMI שהוא מעל 45, ושיש להם גם בעיות לחץ דם, הליך מסוג מסוג זה יכול להביא לשיפור דרסטי במצב".

למי הטיפול לא מתאים?

"אנשים שלוקחים אספירין ומדללי דם - הם מראש לא מועמדים לפרוצדורה מחשש לדימום במערכת העיכול וכיום הרבה מחולי הסוכרת סובלים גם מבעיות כלי דם הדורשות טיפול זה. ומטופלים שעברו ניתוחים במערכת העיכול שאינם מאפשרים הכנסה בטוחה של השרוול".

כיצד מתבצע ההליך?

"המטופל נכנס להרדמה עמוקה, בדרך כלל בליווי השגחה של מרדים. ולאחר מכן מכניסים באמצעות פעולה אנדוסקופית קפסולה אל תוך המעיים שלו, בעזרת שיקוף. הקפסולה משחררת את השרוול היישר למעי הדק וכן מתבצע עיגון בתחילת התרסריון בעזרת תומכן המשתחרר אף הוא מהקפסולה. כל ההליך לוקח כ- 20 דקות".

מה חסרון הטיפול?

"לטיפול יש חיסרון אחד וברור, והוא שאחרי שנה צריך להוציא את ההתקן. עם זאת, מחקרים מוכיחים כי לאחר שנה איזון מצב הסוכרת בגוף נשמר, ובעקבות ההליך הזמני הגוף משפר את היכולת המטבולית שלו. ידוע כי גם איזון הסוכרת לתקופה קצובה מונע סיבוכים עתידיים של מחלת הסוכרת. למרות כל זה, אי אפשר להבטיח למטופל שאחרי חמש שנים, במידה שיחזור למשקל העודף, מצבו לא יחזור להיות כשהיה. את התקן השרוול מוציאים בגלל החשש שהגוף ידחה אותו. במידה שהגוף דוחה את המכשיר יש סיכון לחסימת מעיים ולבעיות נוספות. אני מניחה שבעתיד הלא רחוק יהיה ניתן להשאיר את המכשיר בגוף לאורך זמן רב יותר".

מה יתרונותיו של ניתוח זה לעומת ניתוח קיצור קיבה?

"ניתוח קיצור קיבה הוא ניתוח פולשני, והוא כרוך בסיכונים, כמו דליפות ודמם. היתרון של הפרוצדורה הזאת הוא שאינו ניתוח אינו דורש ימי אישפוז ואינו כרוך בסיכוני הניתוח. כמובן שהשרוול לא צריך להתחרות בניתוחים בריאטריים אחרים - זהו פשוט כלי יעיל נוסף להילחם בסוכרת.

לימור בן חיים, דיאטנית קלינית במכון נארא, מוסיפה: "ישנם הרבה מאוד מצבים שבהם אנשים בוחרים לא לבצע ניתוח, או שהם פשוט לא יכולים לגשת אליו מסיבות שונות. לעתים מפני שעודף המשקל שלהם הוא לא גבוה, לעתים כי יש התוויה ריאתית ונשימתית שבגללה הם לא מתאימים לניתוח, ולעתים אנשים פשוט בוחרים לא לגשת לניתוח כדי להימנע מסיכונים ומסיבוכים. הדילמה בין חוסר היכולת לבצע את הפרוצדורה, לבין הרצון להחלמה ולבריאות, יצרה במציאות צורך לפתרון אחר וחדש"

מהם הסיכונים של ההליך?

בן חיים: "ההליך יכול ליצור בגוף בעיות שונות, וזה תלוי מאוד באיך המטופל מתנהל עם צריכת המזון שלו לאחר שהשרוול נמצא בגופו. יש סיכוי לתזוזה של ההתקן, לחסימה במעיים - אך אלו סיכונים נדירים ולא מאוד שכיחים. ישנם מקרים חריגים שבהם אנשים לא מסתדרים עם תופעות הלוואי של השרוול - כמו גזים וכאבים - ומבקשים להוציא אותו מהגוף, אך מדובר על מצבים די קיצוניים".

כיצד מתנהלים עם המזון לאחר הכנסת השרוול?

"הנחיות צריכת התזונה בשרוול דומות להנחיות למטופלים שעברו ניתוח לקיצור קיבה. המטרה שלנו, בעיקר בחודש הראשון, היא שההתקן לא יעבור שינויים דרמטיים שקשורים בלחץ, במתיחה ובחיכוך. לכן בהתחלה צורכים מזון נוזלי בלבד, כדי שיעבור לאורך השרוול ללא קושי, שכן האזור עלול להיות עדיין בצקתי וכן השרוול עדיין לא נפתח במלואו. בהמשך עוברים למזון טחון, ורק לאחר שבועיים למזון מוצק - עם הגבלות שונות.

"לאורך כל התהליך, אכילה נכונה היא המפתח להצלחה. בניגוד למצב של ניתוח לקיצור קיבה, שבו מרגישים כבר מיד בתחילת האכילה שיש מצב לא תקין, במידה שקורה משהו כזה, כשיש שרוול מרגישים רק לאחר חצי שעה ויותר אם משהו יושב לא טוב בעקבות צריכת המזון. מכאן שחשוב להיות מודעים לכל מה שאוכלים, ולהקפיד על הכללים באופן מובהק, כדי לאפשר להליך להצליח".

אילו תופעות לוואי עלולות להתעורר בעקבות השרוול?

"תופעות הלוואי קשורות בדרך כלל לתקופה הראשונית שלאחר ההליך, וכוללות גזים, מלאות, לחץ בבטן, או ניעות מעי לא נעימות - וכל אלה מסתדרות עם הזמן. מצד שני, מתקבלות בעקבות השרוול שתי תחושות מרכזיות: הראשונה - אתה מרגיש שאתה לא יכול לאכול יותר. זה משהו מכני ופיזי, שנובע מההתקן עצמו. השנייה - תחושה של שובע ושל רצון מופחת לאכול. זה לא נובע מהשרוול עצמו, אלא מההורמונים שמופרשים בגוף בעקבות העובדה שהמזון עצמו לא נוגע במעי, אלא עובר דרך השרוול. אף פעם אי אפשר לחזות מראש אצל מי מהמטופלים תופעה זו תתרחש באופן כזה או אחר, וזה בהחלט אינדבידואלי. אבל מה שבטוח, השרוול תורם לאיכות החיים של החולה הסוכרתי".

האם קופות החולים משתתפות כלכלית בהליך?

ד"ר פישמן: "מדובר בהליך רפואי פרטי בלבד שחלק מחברות הביטוח הפרטיות משתתפות במימונו. כעת הוא בתהליכי הכנסה לביטוח של כללית מושלם"

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה וגסטרואנטרולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום