לידה במים: טבעי או מסוכן?

(0)
לדרג

לידה במים היא אולי חלומן הרטוב של היולדות, אך האם היא בטוחה? לפי מחקר חדש, לידת מים יכולה לקצר את זמן הצירים אך לגרום לזיהום אצל היילוד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שהות במים במהלך השלבים הראשונים של הצירים עשויה לסייע בהקלה על הכאבים ולקצר את משך הלידה, עם זאת, טוענים המומחים כי לידת מים מסוכנת ליילוד. במאמר מטעם האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים והקונגרס האמריקאי למיילדות וגניקולוגיה (ACOG), שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics, טוענים המומחים כי קיים סיכון מוגבר לזיהום לאם וליילוד, מצוקה נשימתית ביילוד וטביעה כסיבוך אפשרי של לידה מסוג זה.

הכותבים מציינים כי אין סיקור או מחקר רב להערכת התועלת והבטיחות של לידה במים, ולכן קשה לקבוע את היקף הסיבוכים הללו. מגבלה נוספת בהבנת הנושא נובעת מהשונות הרבה בפרוטוקולים של לידה במים בין מרכז למרכז, בכל הנוגע לתזמון ומועד השהייה במים במהלך הצירים והלידה, עומק האמבט או הבריכה, חום המים ואם יש עדיפות לזרמי מים מסוימים.

כמעט ואין נתונים על כמות המרכזים המציעים לידה במים וכיצד מבצעים זאת, ויש צורך בנתונים אלו. לדברי המומחים, למרות שהסיבוכים האפשריים עקב שהייה במים בזמן צירים אינם נפוצים, אלו עלולים לסכן את חיי התינוק. מעבר לטביעה, יש דיווחי מקרים של שאיפת מים נגועים בדם, צואה וחלקיקים אחרים המשתחררים בזמן לידה ומובילים לדלקת ריאות ונזק ריאתי קבוע, כמו גם סיבוכים אחרים.

לפי המחקר, מרבית המחקרים בנושא לידות מתחת למים מתבססות על ניסיון של מרכזים יחידים, מחקרים תצפיתיים עם ביקורות היסטוריות או דעות אישיות. בסקירת קוכריין (Cochrane) משנת 2009 זוהו 12 מחקרים אקראיים ומבוקרים בנושא, אך תשעה כללו רק שהיה במים במהלך השלב הראשון של הלידה. רק מחקר אחד השווה בין נשים שילדו במים לנשים שילדו מחוץ למים, אך גודל המדגם היה קטן.

מהנתונים הזמינים עולה כי שהיה במים במהלך השלב הראשון של הלידה מלווה בירידה בשימוש בשיכוך כאבים בגישות שונות, בהשוואה לביקורות; קיצור משך השלב הראשון של הלידה (הבדל ממוצע של 32.4 דקות), וללא הבדלים בטראומה או קרעים פרינאליים, צורך בסיוע בלידה נרתיקית או ניתוח קיסרי.

אף אחד מהמחקרים או הסקירות לא דיווח על כל תועלת ליילוד בעקבות שהיית האם במים בזמן הצירים או הלידה.

בואו לדבר על זה בפורום לידה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום