הסיבוך הנדיר: דום לב בלידה

(0)
לדרג

למרות התחושה כי הסיבוך הפך לנפוץ יותר, שיעורו נותר יציב, 1 ל-12 אלף לידות, וסיכויי ההישרדות כיום גבוהים מבעבר: 60% הישרדות באירוע לב

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אף שנדמה כי תופעת דום לב של האם במהלך לידה נמצאת בעלייה, מדובר עדיין באחד הסיבוכים הקשים והנדירים ביותר. לדברי החוקרים, אנו נחשפים אליו יותר מבעבר, מכיוון שיותר נשים בעלות רקע של מחלות לב מביאות כיום ילדים לעולם.

לפי מחקר חדש, שפורסם לאחרונה הכתב העת Anesthesiology, הסטיסטיקה בארה"ב עומדת על מקרה אחד לכל 12 אלף לידות. עוד נמצא כי שיעור המקרים של דום לב בזמן לידה נותר יציב בעשור האחרון, אך שיעורי ההישרדות השתפרו משמעותית. שיעורי ההישרדות עומדים על קרוב ל-60%, שיעורים גבוהים כמעט כפליים מאלו שבאוכלוסיה הכללית, זאת ככל הנראה בזכות הגיל הצעיר והמצב הבריאותי הטוב יותר של אמהות הרות.

הנתונים מבוססים על מדגם Nationwide Inpatient Sample, מאגר הנתונים הגדול ביותר בארה"ב, שכלל יותר מ-56 מיליון לידות בבתי חולים בין השנים 1998-2001. במדגם זה תועדו 4,843 מקרים של דום-לב-ריאה, או 8.5 מקרים של דום לב לכל 100 אלף אשפוזים, שיעור שנותר יציב לאורך הזמן.

מצבי דמם, דוגמת דימום לפני לידה או לאחר לידה, הובילו ל-38% מהמקרים של דום לב. גורמים אחרים כללו אי-ספיקת לב, תסחיף מי שפיר, אלח דם, סיבוכי הרדמה, דלקת ריאות על רקע אספירציה, תרומבואמבוליזם ורידי ורעלת היריון.

אף ש-59% מהנשים שרדו עד לשחרור, ההישרדות הייתה תלויה בגורם לדום לב. בנשים עם דיסקציה או קרע של אבי העורקים תועדו שיעורי ההישרדות הנמוכים ביותר, בעוד שבמקרים בהם דום לב נבע מדלקת ריאות על רקע אספירציה או סיבוכים של הטיפול התרופתי ו/או הרדמה, תועדו שיעורי הישרדות גבוהים יותר. החוקרים מוסיפים עוד כי שיעורי ההישרדות השתפרו עם הזמן.

בואו לדבר על זה בפורום לב האשה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום