זיהום אוויר: מיליונים מתים בשנה

(0)
לדרג

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, 1 מכל 8 מקרי מוות שאירעו בעולם ב-2012, היה קשור למחלות הנגרמות בין היתר על ידי זיהום אוויר. "הסיכון גבוה משחשבנו"

מאת: ד"ר עמית עקירוב

זיהום אוויר היה אחראי למותם של כשבעה מיליון אנשים בשנת 2012, כשאחד כל שמונה מקרי תמותה ברחבי העולם היה קשור בזיהום. כך להערכת ארגון הבריאות העולמי, לפיו הפחתת זיהום אוויר בבית ומחוצה לו עשויה להציל את חייהם של מיליונים בעתיד.

במדינות עניות ומדינות בעלות הכנסה בינונית בדרום-מזרח אסיה ומערב הפסיפיק היקף זיהום האוויר הגדול ביותר בשנת 2012, עם 3.3 מיליון מקרי תמותה שנקשרו עם זיהום אוויר בבית, ו-2.6 מיליון מקרי תמותה שנקשרו עם זיהום אוויר מחוץ לבית.

לפי הערכות ארגון הבריאות העולמי, כ-2.9 מיליארד אנשים ברחבי העולם מתגוררים בבתים בהם נעשה שימוש בפחם, עץ או דשן כמקור עיקרי לבישול. מומחים מטעם הארגון מסבירים כי נשים וילדים בעיקר אלו המתגוררים במדינות עניות חשופים לסכנות של זיהום בתוך הבית מאחר שהם מבלים חלק גדול מזמנם בבית, תוך שהם נושמים את העדן והפיח שמקורם בבישול באמצעות עץ או פחם.

ממחקרים עולה כי היקף החשיפה זיהום אוויר מחוץ לבית עלה משמעותית באזורים מסוימים ברחבי העולם, בפרט במדינות עם אוכלוסיות גדולות בהן תהליכי תיעוש מהיר, דוגמת סין והודו.

מקרי תמותה על רקע זיהום אוויר נובעים בעיקר ממחלות לב, אירועים מוחיים או מחלת ריאות חסימתית כרונית. זיהום אוויר קשור גם למקרי תמותה עקב סרטן הריאה וזיהום נשימתי חד.

המומחים כותבים כי הסיכונים עקב זיהום אוויר גדולים בהרבה מכפי שסבר בעברו, בעיקר בכל הנוגע למחלות לב ואירועים מוחיים, ויש צורך בפעילות מרוכזת לניקוי האוויר שכולנו נושמים.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום