המדריך לטיפול באלרגיה עונתית

(7)
לדרג

שמחה רבה, אביב הגיע - אלרגיה באה? לא מפסיקים להתעטש? אתם כנראה אלרגיים. החדשות הטובות הן שניתן לאבחן ולטפל: ברפואה קונבנציונלית או הומאופתית

מאת: שמוליק כוגן

עונת האביב מחלקת את העולם לשניים: אלה שמתרגשים ממנה ואלה שסובלים ממנה. את הקבוצה השנייה קל לזהות. הם מתעטשים ברצף, מנוזלים ולפעמים גם דומעים וסובלים מקוצר נשימה. הקבוצה הזו סובלת מאלרגיה של האביב. איך מאבחנים אלרגיה עונתית? מה גורם להופעתה? כיצד ניתן להקל על הסבל?

מהי אלרגיה?

אלרגיה היא תגובה מוגזמת של מערכת החיסון, כאשר היא נחשפת לחומרים שנמצאים באופן טבעי בסביבתנו (כמו קרדית אבק הבית, פריחה, עור של בעלי חיים או הפרשות של תיקנים) ומזהה אותם כמסוכנים. בעוד שאצל מרבית האנשים לא תתעורר תגובה כלשהי במגע עם חומרים אלה, הרי שאצל אחרים, עם מערכת חיסונית רגישה במיוחד, יופרש היסטמין, חומר כימי המשתתף בתהליך של יצירת דלקת אלרגית בריריות האף, בעיניים, בסמפונות, בריאות, בעור ובמערכת העיכול. כתוצאה מכך ומהופעת תהליך דלקתי, יופיעו אחד או יותר מהסממנים הבאים: נזלת מימית, התעטשויות, עקצוצים באף ובעיניים, פריחה בעור, גודש באף או קוצר נשימה.

האם אלרגיה היא תורשתית?

הנטייה לאלרגיה היא במידה רבה תורשתית. הסימנים יכולים להופיע כל השנה, כשאצל אנשים מסוימים היא יכולה להופיע בעיקר באביב, כשיש פיזור של חלקיקים מהצומח, המתפזרים באוויר במטרה להפרות את הצמחים, העצים והדשא.

איך מאבחנים אלרגיה?

רופא אלרגולוג יאבחן את הבעיה תוך התבססות על שלושה גורמים: סיפור המקרה של המטופל, הערכת סביבת המגורים שלו ובדיקה גופנית ותבחיני עור.

תבחיני עור: זהו טסט שהאלרגולוג מבצע במטופל על החלק הפנימי של האמה. הוא יטפטף תמציות של חומרים החשודים כאלרגנים ולאחר מכן, ישרוט בעדינות את המקום, כדי להחדיר את האלרגן לתוך העור. כעבור רבע שעה יבחן את התוצאות. סימנים כמו נפיחות, אודם וגרד, מעידים על אלגיה לחומר שהוחדר.

בדיקת דם: תיעשה בעיקר לילדים שחוששים מהטסט או לאנשים שמסיבות בריאותיות, לא ניתן לבצע בהם תבחיני עור (למשל, אנשים שנוטלים תרופות ולא יכולים להפסיק נטילתן לפני הטסט). בבדיקה זו בודקים את אותם הנוגדנים הספציפיים כנגד הגורם האלרגי. זו בדיקה יקרה יותר ולא יותר מדויקת מתבחיני עור.

מדבקות המכילות חומרים החשודים כמחוללי אלרגיה: המדבקות מודבקות על גב הנבדק, למשך כ-24 עד 72 שעות. כעבור יומיים, ניתן לראות האם חלה תגובה מקומית, בחשיפה לגורם האלרגי.

מהו הטיפול הקונבנציונאלי באלרגיה?

תרופות אנטי היסטמיניות: כדוגמת LORATIDINE, TELFAST. מטרתן לחסום את השפעת ההיסטמין על מערכות הגוף השונות. הן מפחיתות בכך את התסמינים הנלווים אליו כמו שיעול, התעטשויות, נזלת מימית, גירוי באף או בחך. בנוסף, הן פועלות במקצת על הגודש והחסימה באף. התכשירים מוצעים בצורת כדורים, משחות, זריקות ותרסיסים לאף וטיפות עיניים. חלק מהתרופות ניתנות במרשם רפואי, וחלקן לא.

תרופות על בסיס סטרואידים: מטרתן לרפא את הדלקת ולמנוע גודש, חסימה ונזלת בריריות האף. תרופות אלה מגיעות בצורת משאפים או תרסיס (כדוגמת: סטרונאז, נאזוקורט, פליקסונאז, נזונקס). הן ניתנות בהתזה ישירה על הרירית (דרך הנחיריים). מאחר שהיא כמעט ואינה עוברת למחזור הדם, היא גם אינה מלווה בתופעות לוואי (במקרים נדירים יופיעו צרידות, שיעול יבש או פטריה על הלשון). תרופות סטרואידיות אלה ניתנות לזמן קצר (עד 10 ימים) והן מחייבות מרשם רפואי.

חיסונים: מבוצעים על ידי הזרקה חוזרת של האלרגן, שממנו סובל המטופל, עד שהגוף מפתח חיסון.

מהו הטיפול הטבעי נגד אלרגיה?

בטיפול הטבעי באלרגיה יש פחות תופעות לוואי, ומכאן יתרונו העיקרי. זו גם הסיבה שניתן לשלב אותו כטיפול הניתן לילדים, לאנשים מבוגרים הנוטלים תרופות וכן לנשים הרות ומניקות.

נטורופתיה: מתן תמציות צמחים מערביים או סיניים המהווים אנטיהיסטמינים טבעיים. לדוגמא: אסטרגלוס ((ASTRAGALUS, אכינצאה (ECHINACEA), בפטיסיה ((BAPTISIA . את הצמחים ניתן ליטול בטיפות, בסירופ או בכמוסות. יתרון השיטה: הפחתת תופעות הלוואי, כגון נמנום והעמסת יתר על הכבד, תופעות הנגרמות בשימוש של תרופות.

דיקור ורפלקסולוגיה: דרך הדיקור ניתן לפתוח "מחסומים" בערוצי אנרגיה המצויים בגוף, מחסומים שנוצרו בזמן התגובה האלרגית - ובכך לשחרר אותה.

מה בנוגע לטיפול באמצעות הומיאופתיה באלרגיה?

הומיאופתיה מודרנית: באמצעות מתן מרכיבים בדילולים נמוכים מאד, ניתן לתמוך במערכת החיסונית - ולהפחית סימפטומים הנגרמים משחרור ההיסטמין. לדוגמא: ALLIUM CEPA 7CH - מרכיב העשוי מבצל סגול, המפחית את הנזלת האלרגית; 7CH EUPHRASIA - מטפל בצריבה ואדמומיות בעיניים, 7 CH APIS מטפל בהפחתת האדמומיות, תחושת גרד ושריפה.

הומו טוקסיקולוגיה: שיטה הומאופתית שמקורה בגרמניה, הדוגלת בניקוי ושחרור רעלים מהגוף. בדרך זו היא מאפשרת למערכת החיסון להתגבר על האלרגנים. לדוגמא: ניקוז תאים ע"י GUNA MATRIX וGUNA CELL- מרכיבים הומאופתיים שמגבירים את היכולת של התאים להתמודד עם הפרעות סביבתיות שונות, ושימוש ב"אנטי היסטמינים" הומוטוקסיקולוגיים, כגון TREATMENT ALLERGY GUNA.

כך תרחיקו את מחוללי האלרגיה

טיפול מניעתי יכול להקל עליכם לעבור את האביב בקלות. הינה כמה טיפים שיסייעו לכם לזהות את גורמי האלרגיה ולהרחיקם מסביבת מגוריכם:

1. בעונת הפריחה, סגרו את החלונות (בפרט של חדר השינה), גם על חשבון אוורור הבית. התפשטות האבקנים של העצים, בתנאים רגילים וללא רוח, מגיעה לטווח של כ-70 מטר. בזמן רוחות, האבקה מתפשטת למאות מטרים ויכולה להגיע אפילו עד מספר קילומטרים. אין ספק שההשפעה של מחולל האלרגיה גדולה יותר, ככל שמתקרבים אליו.

2. אם אתם אלרגים לקרדית אבק הבית, הקפידו לאוורר מדי בוקר את מצעי המיטה, בשמש. אור ישיר קטלני לקרדית. החליפו אותם מדי שבוע וכבסו אותם בטמפרטורה של 60 מעלות. טמפרטורה גבוהה הורסת את קרדית האבק.
ניתן להשתמש גם בתרסיסים מיוחדים, הקוטלים את קרדית אבק הבית (כגון: אקרדסט). יש לרסס בבוקר לפני שיוצאים מהבית על ריפודים, וילונות, מצעים וכד'.

הכותב הוא רוקח בכיר ברשת ש.ר.מ פארם, הומאופת והומו-טוקסיקולוג

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום